Nekromanti Varför det skulle bli underligt om alla kunde magi

Xzarjo

Warrior
Denna text vänder sig till alla er som tycker det skulle vara helt OK om varenda kotte rantade runt med magi. Tycker ni inte som jag så är det bara att ignorera mej.

Magi är i princip precis som smide, dvs. att det är uppbyggt i föreningar kallade skrå eller gillen. Nu vet jag inte så mycket om just skillnaden mellan gillen och skrån, kanske är det samma sak men allt i mundana är uppbyggt i regler precis som under den mörka medeltiden i Europa. Om en grabb i sej 12 års åldern vill bli smed behöver han först och främst hitta en lärare som ska ha tid att lära upp honom. När han under ett antal år har varit lärling kan han möjligt få ett mästerbrev från det gille han är medläm i, vilket ger honom rätten att utföra sitt yrke. Samma regler gäller för magiker. Kruxet med exempelvis gillen är alla restriktioner man utsätts för, gillet finns ju till för att skydda sina medlämmar viket betyder att du kanske inte får utöva ditt yrke i vissa städer eller handla med vissa varor (klart all du kan smida svärd och rustningar i den här staden lilla vän, men nåde dej om jag ser en gaffel på ditt städ!). Det är helt enkelt gillet som bestämmer vad du får handla med, var du för handla och med vilka du får handla med. För att gynna alla i gillet ska gillet ha lagom många medlämmar, dvs. minst 1 i varje byhåla och stad över hela kontinenten. Är det två smeder i samma lilla by minskar konkurrensbalansen och gillet i helhet förlorar på det.
Varför då vara med i ett dumt gille med dumma restriktioner och som man dessutom måste betala avgifter till kan man fråga sig.
Att börja utföra sitt yrke, eller framför allt att ta betalt för sina varor\tjänster utan att vara medläm i ett gille är ungefär som att naken lalla runt på torget bärandes ett plakat med texten ”kom så går vi och äter frukost med drottningen”. Resultat : uppmärksamhet. En yrkesutövare utan gille är ett låvligt byte, är han riktigt duktig kommer gillena att slås om honom. Men skulle det visa sig att han är en medelmåtta eller att representanten för gillet i staden inte tycker om dvärgar (vilket våran lilla smed råkar vara just idag) kommer hans smedja att brinna ner till grunden, dvärgen jagas in i skogen full av Henea-alver och dom omutbara stadsvakterna kommer inte göra ett skit eftersom gillet skulle vägra laga deras kastruller, vilket skulle resultera i en stekpanne-deng från frugan när dom kommer hem.

Likadant är det för magiker. En häxa utan gille kommer att bli utpekad som illvillig kärring, ingen kommer att vilja handla med henne och tillslut kommer byn att jaga henne ännu längre in i träsket. Skulle konkurrensen mellan två gillen i en viss stad bli för stor, hyr troligtvis något av gillena en tjyv med uppdraget att smyga in i Mystiske Mamdullas ritualkammare och sudda ut tecknen "±" och "Æ" i den stora ritualboken, vilket resulterar i att skyddssirkeln av grad hög inte kommer att fungera när Mystiske Mamdulla frammanar den där lvl 6 demonen senare på kvällen.

Slutsats: att alla skulle kunna magi kommer att resultera i masslakt när gillena inser vad som hänt, alternativt om det inte finns några gillen så skulle jävulsdyrkare, nekromantiker och annat ”ont” patrask svärma över landet. Kontinenten skulle härjas av 560 000 bönder som alla förvandlat sin svåger till en zombie och häxor skulle skratta sig hesa över gud vet vad som finns i DEN soppan! (rör den där gröna saken på sig? Host harkel ”nej tack fru kyyda, jag är inte hungrig”). Detta skulle resultera i att till och med konungen skulle få nog och ”tvinga” fram gillen som städade upp röran och spika upp några bra regler om vad man får göra med magi och inte. Och vad som händer när gillen är i farten har jag redan berättat.

Det är fullt möjligt att jag är totalt ute och cyklar, men jag är rätt säker på vad jag skrivit, åtminstone tror jag det.

Mvh En lömsk liten vette...
.... som håller upp ett finger i luften och försöker se klyftig ut

PS. Ha en bra dag! DS.

Duddmannen

Hero
Se det så här då...

Problemet med argumenten i ditt inlägg är att de utgår från att Magi är något ovanligt som nyss börjat dyka upp i människors närhet. Som JAG har tolkat magi i Eons Mundana är det snarare något som finns överallt och som alla, med lite träning, kan använda sig av.

Det som händer då är att man snarare skall likna magi vid brödbakning än smide. Visst kan alla lära sig smide, men det kräver dyra ingredienser, noggranhet och ett visst mått av fysiska förutsättningar (orka lyfta hammare, orka trampa blåsbälg med mera). Baka bröd däremot kräver förhållandevis billiga ingredienser som i stora drag kan hittas var som helst och som bara i de allra pampigaste fallen kräver dyra ingredienser.

Vad händer då med gillena? Jo det blir så att ALLA magiserar till husbehovet. Men det är inte förrän man behöver det STORA besvärjandet som man vänder sig till de professionella magikerna inne i staden eller på akademierna. De ser å andra sidan till att det bara är de som har rätt att ta betalt för och syssla med magitjänster i ett län eller en stad. En rätt som de avundsjukt vaktar och styr genom gesällsystem och kvotering.

Så tror jag att det funkar.

/Duddmannen

DAKRilla

Hero
"Denna text vänder sig till alla er som tycker det skulle vara helt OK om varenda kotte rantade runt med magi."

Med varenda, menar du då varendarollperson eller varenda person över huvudet taget, eller överdriver du och egentligen menar att bara betydligt fler skulle kunna magi? Anledningen att jag undrar är att (1) rollpersonerna utgör inte ens så stor del av en spelvärlds alla innevånare (även om överflöd av magiker bland spelare är irriterande rent spelmässigt), (2) om varje person skulle kunna magi skulle spelvärlden omöjligt se ut som den gör i Mundana. Särskilt så skulle skrån och gillen inte krävas för få utöva magi. Av dessa anledningar antar att du bara överdrev...

"alternativt om det inte finns några gillen så skulle jävulsdyrkare, nekromantiker och annat ”ont” patrask svärma över landet."

Det skulle hända ändå, med eller utan gillen, om alla kan magi alltså, vilket jag nu förstod att du verkligen menade.

Pendragon

Swashbuckler
Det är fullt möjligt att jag är totalt ute och cyklar, men jag är rätt säker på vad jag skrivit, åtminstone tror jag det.
Jag skulle nog tippat på att du var ute och cyklade.

Anledningen till att alla inte är magiker i Mundana skulle vara ungefär samma anledning att alla i världen inte är civilingenjörer idag.

Dvs alla har inte intresse eller tillfälle att lära sig det.

Tänk på att kunna välja sin karriär är något som är få förunnat i Mundana, den stora majoriteten av folket skolas i sina föräldrars yrken, just därför att det inte finns ett skolväsende så står föräldrarna för i stort sett all utbildning, och den utbildningen består av vad föräldrarna kan, dvs deras yrke.

Det händer förstås att söner skickas iväg för att lära sig ett hantverksyrke, men det är nog vanligast bland borgarfamiljer snarare än fattiga bönder och boskapskötare som utgör majoriteten av Mundanas befolkning.

Privilegiet att få den grundläggande kunskapen som krävs för att ens fundera på att studera magi (t ex läskunnighet) är i stort sett endast förunnat överklassen, och att sen studera för en trollkarl är både dyrt och krävande och jag tror långt ifrån alla blir några kapabla magiker av någon ´grövre kaliber.

Alltså, jag tror det finns väldigt få som faktiskt lyckats bli fullfjädrade magiker, däremot kan det finnas en del lata ädlingar som hann lära en formel eller två och lite hjälplig alstring innan de blev utkickade från akademin och satta till att lära sig ett annat, mindre glamoröst värv av sin djupt besvikne fader som förbannar gudarna för att han fått en sån latmask till son....

*börjar skissa på yrket slacker-magiker*

Xzarjo

Warrior
Re: Se det så här då...

Jag kan tänka mej att rollspelandet utifrån den synvinkel kan bli riktigt roligt. Vad jag är emot när det gäller spridandet av magi är stränga system så som D&D, dvs bara ärkehoppitosmagiker kan besvärja, och system där alla kan slunga blixtar och frammana salamandrar.
Men jag är ändå fundersam vad du menar med : ALLA magiserar till husbehovet. Jag menar kan du ge exempel på vilka besvärjelser eller effekter som lämpar sig att användas av den gemena man. Men det är nog rätt svårt att tilllämpa din teori på det mundana planet då ytterst få kan läsa vilket behövs för att lära sig besvärjelser. Likväl kan alla räkna men har svårt för det.
Men jag kan köpa ett byelsten i grannbyn kan läka 1obT6 trauma med magi och är en jäkel på "vanlig" läkekonst. Samt att fru ärtgren i värdshuset den grymtande tuppen i staden lilleborg fuskar med magi för att få maten att smaka bäst i stan (har bara inte hittat någon effekt som kan klara av det).

Varför? För att inte alla tjyvar ska kunna besvärja mörker och bli 5obT6 svåra att upptäcka i skuggan (ca 2 fillament). Eller 40% av alla spelare har amuletter som ger provisorisk tur 2obT6 lättare. I för sej skulle stadsvakten kunna kontra med 2obT6 bätre syn och hörsel, men då tycker jag att det redan har spårat ur för länge sedan.

Xzarjo

Warrior
Måhända att din förklaring värkar vara bländande glasklar ijämfört med min, men jag tycker mej se en viss likhet i våra resonemang dvs. magin är inte sprid vida omkring.

Erk

Veteran
Re: Varför det skulle bli underligt om alla kunde

Magi är som redan påpekats krävande att lära sig och förutsätter att man kommer från ett priviligerat samhällsskikt.

Det finns en annan anledning till att magi bör vara sällsynt, nämnligen dess mystiska karaktär. Om alla kunde utöva magi skulle ingen betrakta det som särskilt uppseendeväckande och en viktig källa till myter och mystik skulle gå förlorad. Detta har iofs i viss mån hänt i Eon, där magi i princip är naturvetenskap (därmed inte sagt att denna syn på magi inte har sina fördelar).

/Erik

Xzarjo

Warrior
ööö...... ja? Tror jag. Hängde inte riktigt med där men du har säkert rätt...
Vad jag menade var att.... ja om alla, RP eller inte kan magi blir världen väldigt svår att hålla reda på.
Sedan att det ofta förekommer många utövare av det mystiska i en grupp äventyrare har nog bara att göra med den abnorma mängd äventyrsberettelser typ Iniana Jones dessa personer hittar i mundanas akademier. Det säger ju sej själv att alla uttorkade knariga gamla mystiker får vandrarlust när dom läser dessa böcker och upptäcker att det finns levande hyggelmonster att springa för, och inte bara den där uppstoppade dom springer för på lördakvällar.

Xzarjo

Warrior
Re: Varför det skulle bli underligt om alla kunde

Precis, men likväl en mystisk naturvetenskap. :gremsmile:

DAKRilla

Hero
"Vad jag menade var att.... ja om alla, RP eller inte kan magi blir världen väldigt svår att hålla reda på."

Precis. Anledningen att jag började funderade om du verkligen menade varenda person var att jag inte kan se hur magikergillen skulle göra någon som helst skillnad i en värld där alla har tillgång till magi. Då är det ju inget hantverk längre, lika lite som att knyta skorna är ett hantverk som dessutom skulle kräva ett gille.

En allmän magi som alla kan använda skulle inte bara ändra värden på ett destruktivt sätt, som du förutspådde, utan varenda liten del av samhället skulle skilja sig från "nu" (i Mundana alltså). Massor av yrken skulle skrotas totalt och de flesta andra skulle ändra fundamentalt. Miljön skulle även den ändras, likaså vardagslivet, kulturerna, filosofi, världsuppfattning, vetenskaper o.s.v. Det skulle bli ett annat spel helt enkelt.

DAKRilla

Hero

"Jag menar kan du ge exempel på vilka besvärjelser eller effekter som lämpar sig att användas av den gemena man."

Det finns oändligt med effekter, alltså finns oändligt med möjligheter. Men om vissa saker skulle lämpa sig bättre att göra utan magi är en annan sak.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
[OT] Jämför magi med musik

Jämför magi med musik. Alla kan lära sig musik, men vissa är väldigt begåvade på det (exempelvis Mozart).
Samma sak gäller med Eons magi, alla kan lära sig det men vissa är väldigt begåvade.

Sen är det stora problemet att för att lära sig vettig magi så krävs det en ämlans massa studier vilket inget lands skolssystem egentligen stödjer. Således så är det utbildningsmässig omöjlighet att låta alla lära sig magi. Dvärgarna och Cirefalierna (och troligtvis Sanari) har bäst möjlighet till en tänkbara "magisk allmänbildning", men i dom mer feodala länderna så har vanliga böner inte tid, råd eller möjlighet att låta sina barn studera magi.

/Naug

Duddmannen

Hero

Jag menar kan du ge exempel på vilka besvärjelser eller effekter som lämpar sig att användas av den gemena man.
Alla besvärjelser som lindrar smärta eller stoppar blödning borde vara ruskigt praktiskt för alla som lever och arbetar i lite hårdare miljöer. Exempelvis gruvarbetare, jägare, boskapsskötare eller varför inte sjömän. En arbetsolycka kan få allvarliga konsekvenser om man inte får en läkare på plats i tid. Med en magikunnig person bland manskapet gör man det lite säkrare på arbetsplatsen. Här finns ju dessutom möjligheter för etablerade magikergillen att hyra ut säkerhetspersonal till större projekt som borgbyggen eller tunnelgrävande. Själva grävandet i sig kan ju ytterligare underlättas av Geotropiska effekter.

Men det är nog rätt svårt att tilllämpa din teori på det mundana planet då ytterst få kan läsa vilket behövs för att lära sig besvärjelser.
Detta kan man ju komma runt genom en muntlig tradition. Visserligen måste man kunna läsa och skriva för att dra nytta av ANDRAS nedtecknade verk, eller läsa direkt ur en formelsamling. Men egentligen borde man ju kunna lära sig magi enbart genom en muntlig tradition också. Kraften är ju inneboende i den som utövar den och det enda man måste lära sig är rätt sätt att tänka och rätt saker att säga/göra.

Varför? För att inte alla tjyvar ska kunna besvärja mörker och bli 5obT6 svåra att upptäcka i skuggan (ca 2 fillament). Eller 40% av alla spelare har amuletter som ger provisorisk tur 2obT6 lättare. I för sej skulle stadsvakten kunna kontra med 2obT6 bätre syn och hörsel, men då tycker jag att det redan har spårat ur för länge sedan.
Ja här kommer vi in på problemet med överdrifter. Det måste finnas något sätt att balansera det hela. Jag tror mycket på det faktum att det trots allt tar tid att bli bra på magi. Vilken liten tjuv som helst kommer inte att ge sig på att forska fram egna besvärjelser hur som helst. Dessutom tar ju för- och motmagi till sist ut varandra i ett sådant race som du nämner, vilket gör att det i slutändan ändå är tjuvens egna förmåga att smyga kontra vaktens uppmärksamhet som spelar roll.

/Duddmannen

Kimon

Swordsman
Anledningen till att alla inte är magiker i Mundana skulle vara ungefär samma anledning att alla i världen inte är civilingenjörer idag.

Dvs alla har inte intresse eller tillfälle att lära sig det.

Pja, det tar väl en 10 veckor kanske. Som att fixa körkortet i dagens Sverige. Vi pratar om en till två besvärjelser av 1:a magnituden alltså.

Tänk på att kunna välja sin karriär är något som är få förunnat i Mundana, den stora majoriteten av folket skolas i sina föräldrars yrken, just därför att det inte finns ett skolväsende så står föräldrarna för i stort sett all utbildning, och den utbildningen består av vad föräldrarna kan, dvs deras yrke.

Tanken är ju inte att alla skall bli magiker utan att allt fler använder sig av simpel magi i yrket. Att magin blir en accepterad del av vardagen, precis som utövandet av andra färdigheter.

Privilegiet att få den grundläggande kunskapen som krävs för att ens fundera på att studera magi (t ex läskunnighet)...

Vilket inte behövs för att lära sig magi.

...och att sen studera för en trollkarl är både dyrt och krävande...

Att ha farsan som instruktör är nog inte särskilt dyrt, men det kan vara krävande. :gremlaugh:

...och jag tror långt ifrån alla blir några kapabla magiker av någon ´grövre kaliber.

Det tror inte jag heller, och det var ju inte heller tanken.

Pendragon

Swashbuckler
Pja, det tar väl en 10 veckor kanske. Som att fixa körkortet i dagens Sverige. Vi pratar om en till två besvärjelser av 1:a magnituden alltså.
Först ska du lära dig alstra... sen besvärjelse osv. Tar en smula mer än 10 veckor om man ska ha ett högre fv än 5, dvs kunna använda nåt större effekt utan direkt livsfara.

Tanken är ju inte att alla skall bli magiker utan att allt fler använder sig av simpel magi i yrket. Att magin blir en accepterad del av vardagen, precis som utövandet av andra färdigheter.
Magin är långtifrån simpel i Mundana, och för en halvdan magiker så är riskerna med magi i för det mesta inte värda de små fördelarna man får av det.

Vilket inte behövs för att lära sig magi.
Nej, inte om man har en lärare som kan undervisa muntligt hela tiden. Ytterst magiakademier har så många lärare. Det är betydligt lättare ur pedagogisk synpunkt om elev kan läsa och skriva (och antagligen räkna). Alternativet är så problematiskt att extremt få lärare skulle ta sig tiden till det.

Att ha farsan som instruktör är nog inte särskilt dyrt, men det kan vara krävande.
Och det är väldigt få förunnat... tillbaks på ruta ett. Om nu inte farsan i sin yrkesutövning är för upptagen för att undervisa. Magi är knappast nånting man kan lära sig särskilt mycket av genom att "hänga på farsan till jobbet" som andra mer praktiska yrken.

Det tror inte jag heller, och det var ju inte heller tanken.
Och det är rätt riskabelt att vara amatörmagiker i Eon.

Sen tillkommer det att begreppen "fritid" och "semester" är ganska moderna påfund. Allmogen har knappast tid att lära sig magi, då arbetet för brödfödan tar i stort sett all ledig tid.

The_Gorger

Hero
Filosofi = Magi

Man kanske skulle kunna jämföra med antikens filosofer.
För att få vara filosof behövde man vara ekonomiskt oberoende. Man skulle också ha studerat massa år på deras akademier. Helst skulle man också stanna på akademin livet ut. En del var dock ofta förföljda och fick fly från uppretade folkmassor, medan andra var viktiga politiska maktfaktorer ibland till och med utan att vara så kunniga på sitt område (filosofi)

Detta tycker jag beskriver ganska bra den magi och de magisällskap som finns i Mundana.

The_Gorger

Hero
Först ska du lära dig alstra... sen besvärjelse osv. Tar en smula mer än 10 veckor om man ska ha ett högre fv än 5, dvs kunna använda nåt större effekt utan direkt livsfara.
För att överhuvudtaget fatta vad du håller på med bör man nog kunna lite magiteori + ev lite magiförnimmelse.

Pendragon

Swashbuckler
För att överhuvudtaget fatta vad du håller på med bör man nog kunna lite magiteori + ev lite magiförnimmelse.
Ja.. till exempel. Även om vissa verkar tro att det räcker utmärkt att bara alstra ihop nåt och lära sig kasta iväg det.

Kimon

Swordsman

Alstra Biotropi (1 Filament) = Ob1T6. Kan inte fumlas.
Väva effekten 'Minska Trauma' (1 Filament) = Ob1T6. Kan inte heller fumlas. Risken att misslyckas är ganska låg om du har slår Ob1T6 mot FV 5. Däremot så har du perfekt på 1-3 (1-2?), vilket gör att du snart har höjt ditt FV, både på Alstra och Besvärjelse.

Visst du löper risken att filamentet dissiperar okontrollerat om du misslyckas dissipera det kontrollerat, men det känns ganska osannolikt faktiskt. Och om det nu dissiperar okontrollerat, vad blir konsekvensen med ett biotropiskt filament?

Magin är långtifrån simpel i Mundana, och för en halvdan magiker så är riskerna med magi i för det mesta inte värda de små fördelarna man får av det.

Att kunna hela Ob1T6 Trauma/Smärta/Långtidsutmattning är ingen liten sak i Mundana. Det är ju per normal läkningsperiod nota bene. Riskerna som magikerna tar är direkt kopplade till hur nära gränsen för sin förmåga de befinner sig. Ob1T6 är nästan alltid säkert.

Alternativet är så problematiskt att extremt få lärare skulle ta sig tiden till det.

Mormor Agda har alltid tid för sina barnbarn, och den där tröjan hon stickar till kusing Bengt, kan gott och väl vänta lite. Hur tror du att muntliga traditioner förs vidare?

Och det är rätt riskabelt att vara amatörmagiker i Eon.

Nej. Det är långt mycket mindre riskabelt än att vara amatörkrigare. Den enda gången du löper risken att skada dig är om du övervärderar din egen förmåga och försöker lägga för svåra besvärjelser. Om du håller dig inom (relativt) säkra marginaler så är det lugnt. Krigare har sällan den lyxen utan brukar börja sina stridshandlingar på Ob3T6 (minst), magiker kan välja Ob1T6... hur lungt som helst.

Jag tror vi kommer från två olika håll i detta resonemang. Min utgångspunkt är att det skulle vara möjligt att skapa en muntlig magitration, prexis som görs med andra berättartraditioner. Ur den vinkeln är mitt resonemang inte alls orimligt.