Nekromanti Varför det skulle bli underligt om alla kunde magi

Kimon

Swordsman
Åfan, här gick jag runt i vantron att det räckte med att slå för alstra och för besvärjelse för att kunna lägga besvärjelsen, så har jag helt missat allt det andra.

Ni försöker alltså påskina att man måste slå för 'Teoretisk Magi' och för 'Magiförnimmelse' för att kunna lägga en 1:a magnitudens besvärjelse?

Dr Ikusha

Veteran
Jo, du har rätt att det enligt reglerna räcker med att ha 5 i en Alstra-färdighet och i besvärjelse för att kunna lägga en första magnitudens besvärjelse med försumbar risk.
Men magi är en företeelse som är svår att fånga i regler. Inför man begränsningar á la D&D omöjliggör man i princip alla magiker RP över Rensvind nivå. Om man som i Eon låter magifärdigheter fungera som vanliga fördigheter får man den problematik som diskuteras här.
I mitt tycke borde man införa liknande begränsningar på magi som de som finns på unika eller ovanliga stridskonster.

Sammanfattningsvis menar jag något sånthär:
Spelvärldsbild: Magi är ett komplicerat ämne, och det krävs långa, dyra och krävande studier innan man kan kasta den simplaste besvärjelse. Kan jämnföras med kvantfysik i verkligheten.
Regler: Magiska (mystiska) fördigheter fungerar för balansens, spelglädjens och enkelhetens skull på samma sätt som övriga fördigheter, MED UNDANTAGET ATT DE ENDAST KAN KÖPAS OM MAN HAR DEM SOM YRKESFÄRDIGHETER (eller med de undantag som finns på unika och/eller ovanliga stridskonster). Om denna regel finns i regelboken vet jag inte, om inte rekomenderar jag starkt att man inför den.
På så vis kan man skapa magiker RP av hyfsad till god nivå samtidigt som det inte går inflation i magi.

Visst skulle en värld där alla kunde magi kunna fungera (alla kan LITE magi, endast magiker kan mer kraftfulla saker), men jag skulle då inte gilla det. Reglerna kan dock stödja vilket system man vill, och jag förstår inte riktigt varför det är ett problem.... (om det nu är det.)

cernael

Warrior
Petitessgnällande (OT)

Däremot så har du perfekt på 1-3 (1-2?), vilket gör att du snart har höjt ditt FV, både på Alstra och Besvärjelse.
SL bestämmer när man får förbättringsslag från erfarenhet. Regelboken föreslår t. ex. när man lyckas perfekt (men antyder att svårigheten bör vara minst Ob3T6). Hursomhelst säger den att det inte bör ske när man använder färdigheten på ren rutin (som ett slag mot Ob1T6 borde kallas, oavsett färdighetsnivå).

/Cernael san

Kimon

Swordsman
Du sätter fingret på problemet.

Spelkonstruktören (antar jag) och vissa spelare anser att magi är något ohelvetiskt svårt att lära sig och att det är ett fåtal utvalda som har möjligheten att lära sig.

Problemet är att detta inte på något sätt reflekteras i regelsystemet.

När det gäller sätt att gå runt det problemet så finns det ju ett antal sätt, men det enda riktiga sättet att gå runt problematiken är ju att förbjuda magiker helt. Varför? Jo, om man inför din variant på begränsning, så kommer (vissa) spelare helt enkelt att börja sin karriär som magiker för att sedan skifta över till att bli något annat. Som magiker är man i vissa fall bättre än en "äkta yrkesman". En köpman eller helare har lite att sätta emot en magiker.

Visst skulle en värld där alla kunde magi kunna fungera (alla kan LITE magi, endast magiker kan mer kraftfulla saker), men jag skulle då inte gilla det.

Om du vill får du gärna utveckla dina åsikter i den frågan. Det här EON systemet ger mig ideer till kampanjer där alla kan lite magi och de som har det som yrke kan mycket.
Ja... alltså den spelvärld som regelsystemet stödjer... :gremsmirk:

Dr Ikusha

Veteran
Tja, problemet med spelare som börjar med att spela magiker och sedan koncentrerar sig på något helt annat känns mer som ett spelar-diciplinproblem än ett regelproblem (enligt mig är målet att ha en rolig och klart definierad karaktär, inte en allsmäktig monsterslaktande superhjälte.), men visst kan en magiker vara bra på både det ena och det andra, det finns trots allt en anledning till att magiker är både fruktade och respekterade.

Angående en spelvärld med "hushållsmagi" kräver även detta enligt mig vissa begränsningar om det hela inte ska gå överstyr (ta en titt på inläggen längre ned i tråden). En värld där alla stadsvakter kan använda magi för att fånga tjuvar och alla tjuvar använder magi för att inte bli fångade skulle bli mycket svårhanterad och jag skulle inte gilla det. Lite mer acceptabelt vore det väl om , vilket också nämns nedan, bra kockar fuskade lite med "kryddmagi" och vapenmästaren kan blända sina motståndare eller liknande.

Dock antar jag att du vill hårddra alla konsekvenserna av de tryckta reglerna och låta all få fri tillgång till magi. Detta står dig helt fritt som SL, men jag kan då inte föreställa mig att det skulle bli bra, då det troligen borde leda till ett slags kapprustningssyndrom där endast de med stora kunskaper i magi klarar sig, vilket i förlägningen skulle leda till att det endast fanns olika magikeryrken (jordbruksmagiker, krigarmagiker, handelsmagiker.....).

I modulen "mystik och magi" säger dock magister Rafali att magi på det hela taget inte är mäktigare än svärdet. Jag tycker dock inte att det verkar så om man ser till regerna, men det är ju hon som är experten....

Dr Ikusha

Veteran
Ett litet förtydligande

Det jag menade med uppdelningen i "spelvärldsbild" och "regler" var främst att reglerna är till för att skapa rollpersoner , inte vanliga bönder eller grisodlare om uttrycket tillåts. Vill man spela på s.k. grisodlarnivå (vilket kan vara mycket underhållande) bör man nog förbjuda RP:n att lära sig någon magi överhuvudtaget.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Ett litet förtydligande

Vill man spela på s.k. grisodlarnivå (vilket kan vara mycket underhållande) bör man nog förbjuda RP:n att lära sig någon magi överhuvudtaget.

Det var väl att ta i? Det går allt att grisodla med både mer och mindre kunniga magiker. Tänk dig en kampanj som utspelas i den magiska akademins dammiga lärosalar, där rollpersonerna kämpar om nästa professur i teoretisk pneumotropi? Grisodlande skulle jag kalla det. Likaså att någon spelar byns goda häxa, som kan sina små besvärjelser och häxbrydger, eller en vandrande Sung-munk...

/RD - bara några förslag

Pendragon

Swashbuckler
I modulen "mystik och magi" säger dock magister Rafali att magi på det hela taget inte är mäktigare än svärdet. Jag tycker dock inte att det verkar så om man ser till regerna, men det är ju hon som är experten....
I en ren fight? Mot en krigare dör trollisen illa kvick med tank på att besvärjelserna är såpass långsamma. Möjligtvis kan han vara användbar på avstånd men om jag inte har helt fel för mig så har en bågskytt minst lika hög eldhastighet, längre räckvidd och gör oftast mer skada.

Dr Ikusha

Veteran
Jovisst, i en ren strid kanske, men jag menade rent allmänt i livet.

Dessutom kan det vara svårt att ens få till en riktig strid med en magiker. Dolda besvärjelser finns ju och artefakter råder lätt bot på hastighetsproblemet. En hyfsad magiker kanske har problem med en hyfsad krigare, men en riktigt mäktik magiker förvandlar nog en riktigt skicklig vapenmästare till en gnyende tumnagel på nolltid.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
spela i magikerakademier [ot]

"Det var väl att ta i? Det går allt att grisodla med både mer och mindre kunniga magiker. Tänk dig en kampanj som utspelas i den magiska akademins dammiga lärosalar, där rollpersonerna kämpar om nästa professur i teoretisk pneumotropi?"

Tjaa... jag spelar just nu en 15-årig magikerlärling som studerar vid magikerakademin i Calnia.

Har ni hört talas om konceptet tekno-babble? (StarTrek är tekno-babblets ursprung kan man tro om man bara ser något avsnitt)
Eonmagiker är väldigt duktiga på att tekno-babbla :gremwink:

Man kan faktiskt få till en lite halv-dan mysig Harry Potter-stämning. Liksom, fullt av ungdomar som försöker lära sig magi. På tok för virriga magiker, med på tok för obskyra importerade djur från Takalorr. Den akademin som målas upp i våran kampanj är en väldigt levande sådan som har en säregen stil och smak gentemot resten av spelvärlden.
Väldigt mysigt, och inte särskilt mycket monsterbashing (om man bortser från dom där obskyra sakerna från Takalorr som har en tendens att leta sig runt lite överallt).

Å andra sidan kanske det vore lite konstigt ifall vår SL gav oss stora monster att basha, med tanke på att vi är 15 år gamla :gremcrazy:

/Naug, spelar magikertös

Dr Ikusha

Veteran
Re: Ett litet förtydligande

Jo, ok. Jag tänkte mer på bondpojkar-som-blivit-utkörda-hemifrån-pga-matbrist kampanjer.