Tja, problemet med spelare som börjar med att spela magiker och sedan koncentrerar sig på något helt annat känns mer som ett spelar-diciplinproblem än ett regelproblem (enligt mig är målet att ha en rolig och klart definierad karaktär, inte en allsmäktig monsterslaktande superhjälte.), men visst kan en magiker vara bra på både det ena och det andra, det finns trots allt en anledning till att magiker är både fruktade och respekterade.
Angående en spelvärld med "hushållsmagi" kräver även detta enligt mig vissa begränsningar om det hela inte ska gå överstyr (ta en titt på inläggen längre ned i tråden). En värld där alla stadsvakter kan använda magi för att fånga tjuvar och alla tjuvar använder magi för att inte bli fångade skulle bli mycket svårhanterad och jag skulle inte gilla det. Lite mer acceptabelt vore det väl om , vilket också nämns nedan, bra kockar fuskade lite med "kryddmagi" och vapenmästaren kan blända sina motståndare eller liknande.
Dock antar jag att du vill hårddra alla konsekvenserna av de tryckta reglerna och låta all få fri tillgång till magi. Detta står dig helt fritt som SL, men jag kan då inte föreställa mig att det skulle bli bra, då det troligen borde leda till ett slags kapprustningssyndrom där endast de med stora kunskaper i magi klarar sig, vilket i förlägningen skulle leda till att det endast fanns olika magikeryrken (jordbruksmagiker, krigarmagiker, handelsmagiker.....).
I modulen "mystik och magi" säger dock magister Rafali att magi på det hela taget inte är mäktigare än svärdet. Jag tycker dock inte att det verkar så om man ser till regerna, men det är ju hon som är experten....