Arfert said:
Runequest 2 och Legend är bra, men jag ser inga som helst indieinfluenser där. Vilka tänkte du på? Även i största allmänhet, inte till just RQ2.
Sa jag att jag tänkte på något särskilt spel?
Iallafall, det gjorde jag inte. Jag tänkte att jag gärna velat se en manual som förklarar/introducerar diverse nya grepp tagna från olika indiespel, och klär dem i en BRP-skrud för enklast möjliga förståelse.
Jag är ju inte ensam om att ha BRP i "mina gener" (eller vad hur det nu sades ovan
)
En BRP-bok som tröttsamt återutger regler från 80-talet komplett med samma brist på strömlinjeformning och kraftbalansering som då är fullständigt ointressant för mig (återigen, bortsett från arkivarien i mig). Det är helt enkelt alldeles för enkelt att få tag på orginalprodukterna - en nyutgåva känns helt passé eftersom den uppenbarligen inte det minsta velat anpassa sig till nya tiders krav på rollspel.
Dagens rollspelare har ju spelat alltifrån WoW till D&D4 till uppsjön av uppskattade nymodigheter (jag nämner bara Trails of Cthulhu och Burning Wheel så gör jag förhoppningsvis inte bort mig) -
var är BRP-versionen för dem?
Jag vill iallafall ha en sådan. Och det som gäller mig antar jag helt blankt gäller flera!
Jag är helt enkelt övertygad om att i princip alla de av oss som inte kan indiespelen, dvs gamla gardet, också kan BRP. Ergo: förklara indiemekanismerna i form av BRP-subsystem och du har ett sålt exemplar!
PS. Legend vet jag inget om, men MRQ2 har ju ett antal subsystem inom strid (med
Combat Maneouvres som kronan på verket) som givetvis i lätt trademarktvättad form skulle varit med i BRP-boken. Visst är det inte "indie", men det känns iallafall modernt och uppdaterat. Allt som snabbar upp "jag hugger du hugger" aspekten på BRP bör beaktas.