1. Låt säga att jag har färdigheten "Hoppa". Vad gör den egentligen? Antingen så är den beskriven i reglerna med ett stycke som säger typ: "Om du lyckas med Hoppa-slaget hoppar du upp till X meter i höjd per FV i Hoppa, eller Y meter i längd per FV i Hoppa". Repetera detta över en 50-tal färdigheter, och du har ett regelsystem bestående av så många komplicerade subsystem att Burning Wheel är lättskött i jämförelse.
Låt säga att vi INTE använder färdigheten som ett subsystem, utan bara tolkar hur den kan användas utifrån namnet. Vad betyder "Hoppa" då? Det får vi tolka från situation till situation, och då kan man ju fråga sig varför man har den färdigheten alls.
Lägg då till att färdighetslistorna ofta har problem med överlappning, och brist på synergier, samt problem med bredd.
Det kan finnas färdigheter som både Hoppa och Klättra, eller för den delen Smyga och Gömma sig som man köper och övar helt oberoende av varandra, men det kan finnas kunskapsfärdigheter som, säg, Historia, som är långt bredare, men OCKSÅ kan smalnas av till typ: Historia: Marjura (eller för att ta ett faktiskt exempel från Svavelvinter: Värdera Fornminnen vs Värdera Värdeföremål, som ger olika utslag!).
2. Nja, på ungefär samma vis som att välja en mini eller att rita ett porträtt eller hitta på några nyckelfraser. Man kan för den delen visualisera sin rollperson med dem, men varför finns de då med som regelvärden? Och kan inte färdighetsvärdena visualisera rollpersonen minst lika bra?
3. AD&D har jag inte spelat, men jag har spelat D&D, och där simuleras hela slagväxlingar med enskilda slag utan att båda deltagarna behöver slå för varje enskilt hugg. Jag upplever D&D som betydligt snabbare också, med mycket färre slag per strid.
Vad det gäller fantasi, eller snarare påhittighet, är detta inte heller något som belönas i systemet. Det man kan göra är att DM delar ut olika typer av bonusar för vissa saker, men det går utanpå själva spelsystemet. Och till slut får man slut på bord att ställa sig på.
4. Det är inte det värsta med systemet, men jag gillar det inte. Jag vill att rollpersonerna skall bli bättre och få mikrobelöningar, inte ha någon sorts pseudorealistiskt inlärningssystem.