Nekromanti Varför DoD??

I många (jämnfört med min ålder) år har jag spelat rollspel och under all dessa har jag aldrig förståt vad charmen med DoD är...tvärtom har jag faktis börjat hata det pga alla regler som dessutom inte gör spelet tillräckligt realistiskt i förhållande till reglernas "komplation" och stelheten i reglerna..spelvärlden har inte hller gjort något bra intryck

så alla DoD:ar där ut berätta varför ni spelar dett (enligt mig) mycket tråkiga spel så skulle jag bli tacksam,vem vet (jag kanske blir omvänd=D)

Krille

Super Moderator

Det sagt, orsaken till att jag är förtjust i DoD är världen Trudvang. Den är mustig, granskogig, trolsk, mysig, mossig, barrig och helt enkelt... underbar!

Petri

Veteran
Varför inte?

Spelvärlden! Trudvang är ett underbart ställe att äventyra på. :gremsmirk: Djupa skogar, troll.

Sedan så undrar man har du bara läst regelboken så får man inte så bra känsla för spelvärlden. Modulen Jorges Bestiarium och äventyret Vildhjarta är båda störtsköna inblickar i Trudvang.

Reglerna för min del duger men de är inte orsaken till att jag spelar DoD6 Trudvang. Så länge dom fungerar (nåja:p) så duger det för mig

Rising

Vila i frid
Jag tror att problemet med DoD är att det ställer rätt stora krav på spelarna.

Om de, för att ta ett exempel ur tomma luften, är sådana som förväxlar det riktiga ordet "kompletthet" med fjortis-mängul-ordet "komplation", då är de, gissar jag, för dumma för att uppskatta DoD. Vilket ju är synd, för även riktigt korkade människor borde ju få spela ett så stort och allmängiltigt rollspel som DoD. Jag antar att Riotminds känt sig tvungna att skära bort de allra mest korkade människorna från fanskaran till förmån för att göra ett spel som de lite smartare människorna (halvapor och uppåt) kan ha nöje utav.

Eller så beror det på att det är ett kul, mustigt spel med skön kärv atmosfär, där karlarna är riktigt väderbitna, ärrade och hårdföra, kvinnorna är yppiga, skogarna är mörka, träden är mossiga, trollen är mystiska, vintern är en riktig vargavinter och där krigsveteranerna ser ut som runstenar i ansiktena. Man blir helt enkelt hårig på bröstet av att spela DoD. Att en av spelets främsta fanbärare här på forumet (=Vitulv) är en sockiplastmjukis som röker Ballerina Light med Piña Colada-smak och som säckar ihop som en beanie bag med punka så fort han dricker en folkis eller äter en punchpralin efter bäst-före-datum, det är därför obegripligt.

Att riktiga karlakarlar, såsom jag, gillar spelet, det är inget märkligt, däremot.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte.. Om du inte har funnit något bra med DoD under alla dessa år så antar jag att det inte är din grej helt enkelt.. DoD är standardfantasy och helt klart kan vissa tycka det är tråkigt och jag vet inte om jag kan vända dina åsikter bara genom att förklara.. Det är som att folk skulle kunna omvända mig från att ogilla marängtårta till att faktiskt gilla det, bara genom att förklara hur gott det är.. Det hela känns... snedvridet..

Jag håller helt klart med dig om reglerna.. De kan göras bättre, särskilt senaste versionens..

/Han som tycker det är skitlätt att komma på äventyr till DoD och det är därför han spelleder det

Dewain

Veteran
Jag spelar själv DoD Cronopia som min sambo spelleder. Jag tycker det är ett roligt och annorlunda mot de rollspel som jag spelat innan. :gremsmile:

Men jag vet även det att min sambo höll på i ca ett år med att skriva om och ändra på allt det som han ansåg var fel i alla aspekten av detta rollspel innan han började spelleda det.

Även nu när vi snart spelat ett år så är det fortfarande saker som han ändrar på inför vart nytt spelmöte och det går många timmar i veckan för att rätta till det han anser är fel. Han har ju ändrat på stora delar av regelsystemet framför allt i stridssystemet för han ansåg att det var för enkelt att bli svårt skadad eller tvärtom. Men han har även skrivit om och utvecklat många av raserna då han anset att de många gånger varit lite snålt tilltagna. AEIGS PRIME skrev lite om hans kompendium om alver som han skrivit om och utvecklat en hel del.

Men jag tycker som sagt att det är väldigt kul att spela DoD Cronopia. Men jag vet även det att min sambo gjort mycket och gör fortfarande mycket för att göra det så spelbart som möjligt. :gremwink:

Eksem

Champion
Jag vet inte vilka spel du spelat som inte har såpass mycket enklare och dessutom realistiska regler (vad man nu ska med det till). Jag vet inte vilken version av Drakar och Demoner du menar. Jag vet inte vad du ogillar med spelvärlden. Men jag kan berätta varför jag faktiskt köper och spelar med Drakar och Demoner-produkter av olika slag.

Först och främst är jag uppvuxen med Drakar och Demoner. Drakar och Demoner Samurai var det första rollspel jag spelade, och lådan som kom 1991 var mitt första egna rollspel. För mig som inte var så insatt och egentligen inte köpte andra rollspel än de som Äventyrsspel gjorde, och till på köpet var mest förtjust i fantasy, så blev Drakar och Demoner synonymt med rollspel, mer eller mindre. Det har förstås präglat mig, och även om jag sådär i efterhand insett att jag missförstått, glömt och ignorerat asmånga regler och bara haft kul istället är det något med reglernas grund som attraherar mig. Av nostalgiskäl, eller för att de egentligen är rätt så bra grunder. Vad vet jag. (Jag spelar givetvis också Call of Cthulhu och ELRIC!/Stormbringer :gremsmile:)

Idag använder jag väldigt, väldigt, väldigt sällan något Drakar och Demoner regelsystem. Ibland händer det att jag använder reglerna från version 2 eftersom det går så vansinnigt snabbt att göra rollpersoner.

Drakar och Demoner har ju haft ett antal olika officiella och inofficiella spelvärldar genom åren. Till dessa har också både skitdåliga och otroligt bra äventyr och produkter släppts. Som jag har spelat med glädje. Bland dessa återfinns Barbia, Femte Konfluxen-sviten, Hyrsvärdets handbok till Chronopia, Vildhjarta, Snösaga och (faktiskt) många fler.

För mig ligger charmen dels i nostalgin, dels i äkta kvalitet och skaparglädje. Och vad det gäller de nya produkterna från Riotminds, så måste jag påstå att även den grafiska formen varit en bidragande orsak.

Oddnic

Veteran
Trudvang är svaret!

DoD6 spelar jag för spelvärlden. Regler är ju bara hjälpmedel för dem som inte kan göra egna. Strunta i reglerna, bygg dina egna eller ta några du gillar och bege dig till Trudvang.

Rising

Vila i frid
Drakar och Demoner Samurai var det första rollspel jag spelade
Alltså, sorrry, men alltså, din rödhåriga tjockis, du suger. :^)

Samurai!!! Ha ha ha! Du är så töntig! Jag ska sluta ha respekt för dig, du är så löko.

Nå, vad var det jag tänkte säga? jooo, världar plus grafisk utformning... jättebra. DoD Samurai... Jättebra inledning på ens rollspelskarriär... Ho ho.

/Rising
är liiite full, men tyckte öndå att det var jätteroligt, och är säker på att han kommer tycka det imorgon också

Hade DoD Samurai ngn egentlig mening? Jag vet ingen som verkligen spelade det. Hur lirade ni Ereb Altor, egentligen? Jag använde harmonisterna från Gigant, åtminstone, vad använde ni andra?

Lycan

Hero
Jag har alltid tänkt mig att folk spelar DoD för att de inte sett ljuset.

Precis som att man kanske nöjer sig med Mahler under genanta delar av ens liv, innan någon utvecklande och självrannsakande upplevelse får en att fatta precis hur uselt och antikulturellt det egentligen är med sturm und drang-symfonier och sånt trams.

Eksem

Champion
Re: Varför DoD?? (OT)

Hahaha, det är helt sjukt roligt att du blir forumelak när du är full, och hävdar att ANDRA är töntiga. Du är elak på internet! På ett rollspelsforum!

Black_Ocean

Veteran
Personligen gillar jag dod (versionerna innan chronopia) efter som spelsystemet är fritt och obundet till någon dirket spelvärld. Ereb Altor finns givetvis, men det är långt ifrån något tvång att man ska spela i den världen, som för övrigt är alldeles för high fantasy för min smak. Eftersom jag gillar att knåpa ihop mina egna världar (hm, hoppas ingen psykolog läser detta) och forma om hela spelsystemet så som jag själv vill ha det och så att det passar in i världen så är dod ett utmärkt spel. Lämnar helt enkelt mycket frihet till spelledaren.

Reglerna är dock ibland allt annat än bra, speciellt magisystemet gillar jag att klaga på. Stelt och hemskt. Dock är spelet nostalgi och ovan nämnda frihet gör att jag än inte sett någon orsak till att byta till något annat fantasyspel (inklusive de två senaste versionerna av dod)

Olle Linge

Snigel
Trudvang och krönika

Ska bara snabbt instämma att Trudvang är den enda anledningen att vi just nu spelar DoD. Vi använder inte regelsystemet (T10-systemet istället), men den bit jag har sett av världen förmedlar en stämning jag gärna insuper genom att spela rollspel.

[reklam] Jag har satt mig ned och skrivit en krönika baserad på våra fyra första spelmöten (det kommer mer). Den kanske kan ge dig en bild av vad jag ser i Trudvang. Du hittar den på min hemsida . Här har du en direktlänk till krönikan [/reklam]

Johan K

Gammal & dryg
Smaken är som baken..

Just för min del så gilalr jag just DoD för att den har en sådan skönt värld, då speciellt DoD6 & dess värld Trudvang. Det är nogen av de skönaste världar som jag lirat i !
Just reglerna gilar jag för att de är enkla & helt enkalt passar mig...
Men Men, alla kan ju inte gilla alal spel, då är det bara.

d_b

Veteran
Måste instämma i att det som gör att DoD Expert och Gigant lever vidare i högönsklig välmåga i mina kampanjer är att det är obundet. Reglerna som kom sedan med yrkesförmågor etc. passade inte in i min rollspelsvärld. Experts regler är inte perfekta, men de är en bra och flexibel grund som jag uppskattar mer och mer efter att ha detaljstuderat de flesta systemen på marknaden. Något som jag verkligen gillar är att de inte har någon konstlad moral om vilka som är goda eller onda.

Organ

Out of time, out of mind
Till DoDs försvar!

De flesta som svarat i tråden har sagt nått i stil med "Jag spelar DoD6 pga världen trots att jag inte gillar reglerna" så jag tyckte det var dags för en anhängare av regelsystemet att ta bladet från munnen. Jag är väldigt förtjust i Trudvang och håller med de som tycker att det är ett av de starkaste argumenten för spelet, men jag tycker även att reglerna är bland det bättre jag har sprungit på. Och det som många klankat på; nämligen magissystemet, tycker jag är en av de mest lyckade delarna av regelverket. Det är snabbt och enkelt, borta är gamla experts magiskolor som, trots en viss charm, mest krånglade till det. Det nuvarande systemet är snarare en utveckling av det system som fanns i versionerna innan expert dök upp och är enligt mig friare, bättre och framförallt gör det roligare att spela magiker. Så förutom ett par småsaker är DoD6 precis som jag vill ha det.

/Anders

Tackar!!

Många svar har jag fått och jag är minst sagt nöjd!
Innan jag läst det ni "alla" (med vissa undantag) skrivit har jag typ trot att alla var för dumma och för slöa för att spela något annat. Detta har det nu blivit ändring på och jag har fått en :gremcrazy:"djupare" och "klarare" :gremcrazy: bild av DoD med tillhörande regler (som jag fortfarande inte gillar) och spel värld(ar) (som verkar lite små gullig(a).

Nu tycker jag inte DoD spelare är så konstigt dumma längre!