Nekromanti Varför du skriver...? (TWOT=Total waste of time)

Hoel

Veteran
Fundrade lite på varför man skriver på forumet. Klockan är lite sent och därför tycker jag det är dax att trycka fram en dumhet. Min tes är: Vi skriver på forumet för bekräftelse. Det handlar inte om att dela med sig av information eller hjälpa andra med deras problem eller ens att håna folk som inte vet skillnaden mellan DoD och D&D.

Vi öppnar en tråd eller skriver ett inlägg bara för att ca 20 minuter senare logga in igen för att kolla om ingen svarat än, vi söker bekräftelse på att vi existerar. När någon svarar är vi tusan så snabba på att att fortsätta tåden, allt för att behålla bekräftelsen.

Min andra tes är att om man skriver ett inlägg som ingen svarar på så får man ingen bekräftelse på att man existerar och då upphör man helt enkelt att existera.

Så slutordet blir väl att om ni ger fan i att svara på tråden så kommer ni faktiskt bli av med mig

Foggmock

Myrmidon
Så slutordet blir väl att om ni ger fan i att svara på tråden så kommer ni faktiskt bli av med mig

Du tror att ALLA tusentals användare skulle skita i dig? Fet chans :gremwink:

personligen skriver jag för att hjälpa andra människor i första hand. Startar jag en tråd är jag inte oroad för att ingen ska svara på den, jag är spänd för att jag antingen vill ha ett svar eller ett bra förslag på något, inte för att känna att jag betyder något och att jag också kan starta roliga diskusssioner.

När jag däremot svarar på någon annans inlägg vill jag gärna ha ett svar eller iallafall lite spin-off. Om jag inte får det konstaterar jag helt enkelt att mitt inlägg inte hade några lösa linor att hugga i och bygga vidare på, och sen är det inte mer med det.

För att få folk att svara på inlägg så får man göra som man gör när man söker svar i övrigt: fråga. ett inlägg som bara konstaterar en ståndpunkt eller om nån skriver 'hur gör ni med kaffepauser under spel' och man svarar genererar sällan svar.

Jag är här för att jag trivs, inte för att slå mig på bröstet!

Hoel

Veteran
Ähh. dumheter
Du förstör en bra lördagnatt-och-jag-är-full-och-understimulerad tråd med att bli seriös.
Du vill baa ha uppmärksamhet med det där svaret, erkänn!

Nu måste jag gå tillbaka till att existera igen *suck*

Foggmock

Myrmidon
...och jag vill gå och lägga mig och vara sjuk imorrn så jag slipper jobba. Jag sa aldrig att jag inte ville ha uppmärksamhet, bara att jag inte behövde bekräftelse. :gremgrin:

Morgoth

Swashbuckler
Yeah, precis.

Blanda inte ihop medvetna syften och undermedvetna syften, nu. Man skriver en tråd för att man vill ha respons på något, eller hjälpa med något, eller kanske kritisera något. Får man inte bekräftelse på de tankar som man bygger upp tråden av, däremot, så känner man sig lite tom.

Men du har rätt i den grundläggande tankegången, oh yes.

Mogz - tycker dock att bejakandet på det här forumet är allt annat än inubikvitärt. :gremsmirk:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ingen dumhet

"Min tes är: Vi skriver på forumet för bekräftelse."

I merparten av alla kommunikation som vi människor gör så gör vi den för att få bekräftelse på ett eller annat sätt. Det är extremt sällan som vi kommunicerar utan bekräftelse som bakomliggande tanke (det skulle vara när man delar ut information på något extremt opersonligt sätt).

Så visst, vi vill ha bekräftelse. Antingen så är det det primära syftet med att skriva här eller så är det sekundärt eller möjligen tertiärt. Men viljan att bli bekräftad finns alltid här. Även fast man ibland skriver ett inlägg just för att få skriva av sig lite granna :gremwink:

"Min andra tes är att om man skriver ett inlägg som ingen svarar på så får man ingen bekräftelse på att man existerar och då upphör man helt enkelt att existera."

Möjligen om man slutar bekräfta sig själv. För man för ju konstant en dialog med sig själv där man bekräftar sig själv på ett eller annat sätt. Om ingen (inklusive sig själv) bekräftar en så är vi nog inne på de mer filosofiska frågorna. Men jag skulle inte vara främmande till att man rent mentalt upphör att existera. Å andra sidan så tror jag inte riktigt att det går att sluta bekräfta sig själv, då det är knappast något vi kan testa :gremwink:

/Naug, vars kurslitteratur just nu handlar om just kommunikation ^_^

Johan K

Gammal & dryg
Vi skriver på forumet för bekräftelse. Det handlar inte om att dela med sig av information eller hjälpa andra med deras problem eller ens att håna folk som inte vet skillnaden mellan DoD och D&D.
Det där om att få en viss bekräftelse kanske jag kan hålla med om till vis del ja. Men så är dert ju överallt här i livet, att an vi få bekräftelse..
Men därimot skirver & svarar jag på forumena just för att få hjälp med nån klurig fråga, eller om jag har nån tanke om något. Eller just för att hjälpa nån annan, enklare än så är det inte.

Min andra tes är att om man skriver ett inlägg som ingen svarar på så får man ingen bekräftelse på att man existerar och då upphör man helt enkelt att existera.
Visst så kan man försvinna omm an inte blir bekräftad, eller så få man ta sig i kragen & skrika höra så man blir sedd !!

Balderk

Swashbuckler
Rätt!

Jag tror du summerade det ganska bra där faktiskt. Bekräftelse är alltid trevligt. Sedan är det kul att snacka med folk som har samma intressen också, men för dte finns det andra kanaler. Det får väl räknas som en possitiv bieffekt kanske.

/Balderk, har trots det lärt sig en amssa av forumet :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fel!

"Vi skriver på forumet för bekräftelse. Det handlar inte om att dela med sig av information eller hjälpa andra med deras problem eller ens att håna folk som inte vet skillnaden mellan DoD och D&D."

Jag skriver inte för att få bekräftelse, jag skriver för att jag trivs här med alla trevliga människor och för att det diskuteras det jag gillar bäst. Hade jag velat haft bekräftelse hade jag postat "Jag har haft sex med Alyssa Milano!!"-trådar på Alyssa Milano-forumet och inte ens då hade jag fått bekräftelse. Jag är av den åsikten att bekräftelse inte finns på nätet. Bekräftelse finns i verkliga livet så på forumträffarna får jag bekräftelse om att jag kanske är en rätt hygglig typ, men här? Nä, det finns många andra sätt som är bättre och smidigare. Liksom, det här är mitt andra hem där många av de jag gillar bäst håller till, och i sådana relationer krävs ingen bekräftelse...

"Vi öppnar en tråd eller skriver ett inlägg bara för att ca 20 minuter senare logga in igen"

Bah? Är det meningen att man ska logga ut ibland... :gremshocked:

"Min andra tes är att om man skriver ett inlägg som ingen svarar på så får man ingen bekräftelse på att man existerar och då upphör man helt enkelt att existera."

Det är också en sak som kan stämma i verkligheten men på nätet gäller en annan form av psykologi. I och med att du inte kan säga om jag är en finnig fjorton-åring eller en rynkig sjutio-åring så kan du inte dra några generella slutsatser som är meningen att passa in på just mig. Alla skriver av olika anledningar, men ingen upphör att existera så länge det gäller kommunikation över internet (Bara för att jag sa så kommer/finns det säkert någon kass Sci-Fi-rulle om en AI som dör om inte folk chattar med den...). Vi är inte tamagochis.

"Så slutordet blir väl att om ni ger fan i att svara på tråden så kommer ni faktiskt bli av med mig"

Jag tänkte det men när andra redan svarat så är ju redan möjligheten förstörd... :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
men jag _har_ haft sex med Alyssa Milano [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Hoel

Veteran
Tequila och internet är en dålig kombination...

...och varför ska folk vara så himla seriösa, specielltt sent en lördagkväll

Lås tråden, eller ta bort den eller nått

Ackerfors

Alas, your rapids!
Så länge tequila eller internet ingår...

...är det inte en dålig kombination. :gremgrin:

Och nej, jag var inte särskilt seriös... Vill bara bli bekräftad... :gremwink:

Sodivra

Champion
Nää!

Om internet och tequila leder till kommunikation så är det väl alltid bra? :gremsmile:

Vadå "inte bli seriösa"? Det här är intressant ju!
Jag vill diskutera det här lite till, även om Naug redan sagt det som jag sagt.. Och många andra också, förresten.
Visserligen kanske jag inte diskuterar mot dig, men, äh. Se det som en monolog istället.

Nå, som Naug sa så söker vi alltid bekräftelse, och att vi faktiskt får det på forumet, men att vi alltid utvecklas och skiner eller beskins istället för att bara ta emot reflektionen av vår egen glans.. Om man får prata lite flummigt metaforiskt.

Och vi tar inte bort trådar på det här forumet. Jag skulle kunna låsa den, men jag tycker själv bara att trevliga saker har dykt upp i den - Kanske känns lite tråkigt för dig, som inte vill stå för inlägget i en seriös diskussion? Vi vet ju att du bara skojade, även om vi svarar seriöst, så du behöver ju inte skämmas eller något.. :gremwink:

Men du kanske fortfarande vill se tråden låst?

Muggas

Hero
Vi skriver på forumet för bekräftelse. Det handlar inte om att dela med sig av information eller hjälpa andra med deras problem eller ens att håna folk som inte vet skillnaden mellan DoD och D&D.

Jo, det handlar om det också. Men vi vill alltid ha bekräftelse, i mer eller mindre utsräckning, i allt vi gör i livet. M a o, inte forumsspecifikt. Själv skriver jag på forumet för att inte ha ångest över alla skoluppgifter jag borde pyssla med, och därmed undviker att göra, genom att skriva på forumet :gremwink: (ond cirkel?). Och av intresse, naturligtvis. Vill jag bara babbla och fördriva tid går jag till vrållådan (=anslagstavlan)... Men visst har du en poäng med det du skriver och det kanske inverkar på oss mer än vi tror...

Surukai

Warrior
Re: Varför du skriver...? (TWOT=Total waste of tim

Det handlar väl lite om hur medveten man är om det. Tittar jag hos mig själv såhär mitt på dagen så kan jag försöka hitta på nåt skäl att jag är här, men i slutändan är det nog en del bekräftelse bakom ändå. Även om jag tydligen inte är i riktigt samma behov (med bara drygt 100 inlägg :gremtongue: )

Sen är det väl lite att man får en känsla av att det "förväntas av en" att man är här? Särskilt om man har vänner här som undrar "du, har inte sett dig på rollspel.nu på ett tag...." .

Muggas

Hero

Sen är det väl lite att man får en känsla av att det "förväntas av en" att man är här? Särskilt om man har vänner här som undrar "du, har inte sett dig på rollspel.nu på ett tag...." .

Precis, som med alla andra sociala konstruktioner vi gör av vår omgivning, så blir väl även rollspel.nu ett "socialt sammanhang" där man gör sig bekantskaper av olika slag, vilka man känner ett slags "ansvar" gentemot... Och du har nog rätt i bekräftelsebiten... se bara hur snabbt jag upptäckte ditt svar på mitt inlägg och svarade! :gremwink:

Surukai

Warrior

9 minuter..

Och här är jag igen.

Det är ganska intressant att se hur utpräglat "social konstruktion" det här är. Att vi sitter låsta många mil bort och allt vi gör filtreras genom en skärm och ett tangentbord så verkar inte det spela någon roll.

Muggas

Hero

Att vi sitter låsta många mil bort och allt vi gör filtreras genom en skärm och ett tangentbord så verkar inte det spela någon roll.

Nej, underligt... samtidigt som vi blir mer sociala via nätkommunikation, blir vi mer asociala, eftersom sociala konstruktioner på nätet tar tid från "riktigt" socialt umgänge... Ska se om man kan dyka upp på ngn forumsträff och se hur det påverkar ens bild av andra forumsanvändare. Undrar om man pratar om samma saker då, som på forumet...