sega strider:
Nåja, det beror helt på. Om du använder varenda regel i boken när ni är ute och boffrar tiraker eller "går dungor" (fy vilket uttryck /images/icons/sick.gif). Då tar en genomsnittlig strid med genomsnittliga spelare (spelare som inte kan systemet utan och innan) säkerligen ett flertal timmar. Detta är naturligtvis väldigt korkat att använda dom fulla och mest detaljerad stridsreglerna vid dussin strider. Vid dussin strider så används givetvis det förenklade skadesystemet (se Monster och Varelser) samt väldigt få extra regler. Sen när spellarna går upp mot den onde trollkarlen själv med sin stora befälhavare. DÅ använder ni fulla stridsregler och förklarar ingående hur ni träffar halspulsådern i ljumsken och sitter och vältrar er i äckliga detaljer.
Angående avancerad magi
Magin är givetvis avancerad. Men i Mundana så motsvarar magin och magiteorin våran naturvetenskap. Och så som vår naturvetenskap är mer komplicerad än din "digital teknik" så tycker jag att det hela inte är mer än rätt att Mundanas ska vara det likaså.
Dessutom så HAR Eon det mest ingående och uttänkta magisystemet. Man kan se att det hänger ihop i teorin, till skillnad från andra magisystem där man säger hokuspokus och sen händer nåt på en söndag.
Karaktärs generering
Seg säger du ?
Ja det stämmer. jag börjar få känslan av att du är ute efter rollSPEL och inte ROLLspel om du hajar skillnaden. Eon är definitivt ett mer ROLLspel än ett rollSPEL. Visst, det tar lång tid att skapa en karaktär. Å andra sidan så har karaktären ett sådant djup när man är färdig med den att man mer eller mindre bara behöver fylla i luckorna själv.
Mundana
Definitivt en smaksak. Jag är stört-förtjust i Mundana just för att den är så detaljerat beskriven. Man kan se hur saker och ting hänger ihop och påverkar varandra, vilket ger känslan av en levande värld. När jag spelar rollspel så vill jag spela i en levande värld, inte i nån hopslängt tjafs där man inte ens vet vem landets ledare är...
En för stor häg moduler
Mer moduler => mer fakta om världen => mer levande värld
Jag är för många moduler, se ovan.
text och layout
ok, visst. Texten är bitvis lite trist (förutom kapitel introduktionerna, som är hur bra som helst ! /images/icons/laugh.gif), och layouten kanske inte är av världsklass. Men handen på <sätt in favorit organ här>, är detta egentligen särskillt viktigt ?
Visst, Eon är 20 meters långtradare som har acceleration som en gnu med halsfluss, men åandra sidan så är Eon ett system som lämpar sig för ALLA underkategorier av rollspel, till skillnad från DoD6 med sitt level system som egentligen endast lämpar sig för dungeonbashing.
Inget ont om Dungeonbashing, kanske bara blir lite trist efter sisådär 2-3 möten ...