Nekromanti Varför ett varumärke?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,486
Location
Göteborg, Lindome
Re: Äntligen ett rakt svar. Tack! [NT]

Varsågod.

Ett välkänt varumärke inom rollspel som däremot är reggat i klass 41 är GOTHCON.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,486
Location
Göteborg, Lindome
Re: Nu blir det dumt igen![OT]

Man kanske borde ta och göra ett studiebesök. Bor ju trots allt i Kungsbacka...
Varför inte? Faktorvägen 1 är väl uppe vid Willys någonstans. Fast risken är väl att Again AB bara är en namnskylt och en brevlåda.

Hade ju kul och veta vad dom tänkt sig!
Om de nu vet det. Varumärket registrerades ju 1986, så de har ju haft 18 år på sig att tänka på saken. Och minst en förnyelse.

/Mikael
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Drakar och Demoner godis? (rejält OT)

Stämmer att det ligger vid willys, och dom har en ganska stor kåk, men vad som finns där inne vet jag inte riktigt... Och 18 år på sig? Märkligt.. Nått borde dom ju hunnit göra tycker man. Kanske finns det en hemlig Drakar och Demoner godispåse? För det är det enda jag vet om Again AB. Dom lär handskas med godis...
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Som tidigare nämnts i denna tråd så finns det flera skäl till varför man skulle vilja ha ett varumärke. Det har också nämnts att bra information om varumärken kan fås på www.prv.se. Jag skulle bara vilja göra ett par påpekanden.

Ett varumärke är en symbol för en koppling mellan en vara eller tjänst och det företag, organisation eller den privatperson som tillhandahåller tjänsten eller varan. Varumärkets syfte är att för konsumenter fungera som en indikation på varan eller tjänstens ursprung. Ett varumärke kan endast fungera som ett varumärke i samband med näringsverksamhet, det är således fritt fram att använda varumärken privat, t.ex. genom att göra ett potatistryck av CocaCola loggan på en t-shirt. Ett varumärke kan bestå av ett eller flera ord, en bild eller en bild kombinerat med ett eller flera ord, dessa kallas ordmärke, bildmärke respektive kombinationsmärke. Ett företagsnamn kan vara ett varumärke men det är inte så vanligt. Rätten till företagsnamn regleras i firmalagen, om denna kan man också läsa på www.prv.se.

Varumärket skyddar, som nämnts i tråden, mot illojalt utnyttjande inom den eller de klasser för vilket det registrerats. Förutsättningen för att ett varumärke skall kunna registreras är att det är ”särskiljande”, dvs att det går att tydligt skilja från andra varumärken inom samma klass. Som nämnts tidigare är huvudsyftet med ett varumärke att det skall hjälpa konsumenter att koppla ihop en tjänst eller vara med en producent, av den anledningen så får varumärkesägaren ensamrätt att använda varumärket inom de klasser för vilket det är registrerat (så länge det rör näringsverksamhet). Nu finns det dock många fall där ett företag har goda skäl att behöva använda ett annat företags varumärke, exempel på det är företag som tillverkar bildäck. Om inte däckstilverkare i sin marknadsföring kunde informera om till vilka bilar ett visst däck passar skulle konsumenterna vara utlämnade till biltillverkarens information vilket i sin tur allvarligt skulle kunna hämma konkurrensen på däckmarknaden. Det är alltså tillåtet att använda andra företags varumärken, dock med det förbehållet att det skall vara nödvändigt för att kunna ge korrekt information till marknaden. Användandet skall också ske enligt ”god sed”. Enligt EG-domstolen är det tillåtet att använda alla typer av varumärken på detta sätt.

I rollspelssammanhang måste det anses vara tillåtet att på ett supplement eller äventyr, som är avsett att användas med eller kan användas med ett visst spel, använda det varumärke som identifierar det spelet eller det spelsystemet. Ett bra exempel är d20 loggan. Om man inte fick göra det, hur skulle då konsumenterna kunna veta om dom kan använda supplementet med det spel de spelar?

Slutligen skall jag bara inskärpa att varumärkesrätten till ett varumärke och upphovsrätten till det spel som detta varumärke identifieras med inte på något sätt hör ihop.
 
Top