Om DnD gnomes var mer som Rydbergs tomtar så hade jag tyckt bättre om dem.Korrekt. Men jag har sedemera valt att gå tillbaka till "gnom", för att inte fastna i Viktor Rydberg.
Jag gissar att det ska stå hober, inte hovet. Men jag önskar att du faktiskt menade hovetDen gången jag designade en vaniljig fantasyvärld för vaniljiga fantasyäventyr så lät jag gnomer, dvärgar och hovet vara samma folk,
Och här utgick jag bara från att han menade "hov" som i "Seelie/Unseelie Court".Jag gissar att det ska stå hober, inte hovet. Men jag önskar att du faktiskt menade hovet
Nu önskar jag också att jag menade hovetJag gissar att det ska stå hober, inte hovet. Men jag önskar att du faktiskt menade hovet
I WHFB hängde de kvar till i alla fall tredje utgåvan.Gnomer fanns med i första utgåvan av WFRP, tillsammans med människor, alver, dvärgar och halvlingar.
Mig veterligen förekom de aldrig i något äventyr, och hade vid andra utgåvan lite diskret försvunnit ut bakvägen. Vad jag vet var det ingen som ifrågasatte deras försvinnande.
De finns även med i fjärde versionen. Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilket supplement för stunden.I WHFB hängde de kvar till i alla fall tredje utgåvan.
Har du berättat om den stavningsregeln för alla romer?Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?
Jag hoppas på en ny stavning, eftersom <å> antagligen är den bästa bokstaven i det utökade latinska alfabetet.
Fast Rollspelsverket fastslog ju under det s k gnomgate att det korrekta sättet att uttala ”gnom” är ”tomte”. Vi ska nog inte hoppas för mycket därifrån.Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?
Jag hoppas på en ny stavning, eftersom <å> antagligen är den bästa bokstaven i det utökade latinska alfabetet.
På engeslska utalas det "nome" med stumt g.Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?
Jag hade glömt. Detta är så klart rätt svar. Det finns gnomer för att Gygax\Arneson diggade Three Hearts, Three Lions.Gnomes, as "small folk" with a nature connection seem very likely to be based on one of the characters in Three Hearts and Three Lions, a book we know Gygax enjoyed (since the paladin, lay on hands, quest spell, troll and more are from here)
Och det känns som en nisch redan fylld av dvärgarna, i alla fall om man tänker på deras längd. Alver e ju också kända hantverkare.Gnomers inresse för maskiner och hantverk gör dem på något sätt till mer udda äventyrare.
Jag tycker hellre att deras plats i spelarboken kunde tas upp av någon storvuxen ras (som i större än människor), eftersom vi redan har två som anser att 1 o 40 e långt.De tillför ingenting alls. Expandera hellre något av de andra korta folkslagen så att det finns utrymme för mer än en kultur och mer än en typ av personlighet för de som väljer att spela sådana.