Nekromanti Varför gör kastknivar huggskada?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ska det inte vara stickskada?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
För att kniven inte huggs ned i kroppen när den träffar. Som jag förstått det så flyger den rakt mot målet och slår ned där - som en pil alltså (vilka gör stickskada).
Men jag kan ju ha fel (därför frågar jag).

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jo det kan ju vara sant... Om du kastar kniven som en dartpil! Kniven kommer ju virvlande i luften och och kommer in från sidan och inte rakt på.

smaffy: mjoo... kanske inte helt sant. en snurrande kniv gör nog ungefär lika mycket stick som hugg, och jag känner på mig att flumungarna på neogames inte riktigt visste vilken skada de skulle ta så de tog.. la.. öhh.. huggskada!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Ska det inte vara stickskada?"

Jo, skador och extraskador ska slås på stickskadetabellen, men skadeverkan (dvs den kasse tärningar som man slår först innan man går in på skadetabellen) ska baseras på huggskada. Orsaken är att det krävs en del rörlighet och en del styrka (dvs huggrundskada) att kasta kniv och göra skada, inte enbart rörlighet (vilken stickgrundskadan är baserad på). Så när man har slagit sin skadeverkan baserat på hugg ignorerar man detta faktum och tittar i stickskadetabellen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
densitet, tyngdkraft och paralellvärldar.

såå... du påstår altså att kastaren har kontroll över hur kastkniven träffar eller?? ärligt.. för att kunna veta nått sånt måste man ju sätta upp en massa sinusformler och räkna ut perioden med vilken kniven snurrar.. och sen skapa nån slags maskin som kan kasta iväg en kniv med just den förutbestämda hastigheten, snurren och utgångsvinkel..

jag tycker det verkar lite svårt, borde det inte finnas nått annat sätt? (kanske det sitter i ryggraden efter ett par tusen kast?)

näe.. jag håller fast vid att det borde vara nått mellanting mellan stick och hugg.. båda tabellerna är otillräkliga för att beskriva skadan.
MEN DET ÄR JU BARA ROLLSPEL! INTE NÅN FYSIKUPPSATS!! ni får skära ner på realismen för att kunna spela ett flytande rollspel där ni inte måste räkna ut precis allt!

gräver man lite i alla regelsystem hittar man förr eller senare motsägelsefulla grjer, i dodc kan man höja sig hur högt som helst i färdigheterna, i eon är kvantiseringen för stor, magiteorin funkar inte om man räknar lite på det och världen är omöjlig eftersom densitet rellativt till x^3 och den tänkta tyngdkraften, storlek och paralellvärldar gör den.. just omöjligt om man räknar på det!

acceptera att det är hugg. du kan inte få allt. men om du verkligen tycker att det är så himla kämpigt så är det la bara att ändra på det!!

ush.. jag skulle vilja klaga på er (kunglig form) kreativitet och ditt soffpotatiserade levnadssätt, men det har jag ju sagt att jag inte ska göra..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Don't underestimate the human brain

<I>jag tycker det verkar lite svårt, borde det inte finnas nått annat sätt? (kanske det sitter i ryggraden efter ett par tusen kast?)</I>

Ja, det är väll typ så det är. En fotbolspelare gör inga beräkningar på hur han ska sparka bollen när den ska skruvas genom luften i en viss vinkel och landar på anfallarens fögerfot. Sånt klarar vår hjärna av genomm erfarenhet. Betydligt mer kompliserat än att få en balanserad kniv flyga i en kontrolerad båge.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: densitet, tyngdkraft och paralellvärldar.

såå... du påstår altså att kastaren har kontroll över hur kastkniven träffar eller?? ärligt.. för att kunna veta nått sånt måste man ju sätta upp en massa sinusformler och räkna ut perioden med vilken kniven snurrar.. och sen skapa nån slags maskin som kan kasta iväg en kniv med just den förutbestämda hastigheten, snurren och utgångsvinkel..

Det skulle ju kunna vara därför man använder en kastteknik som gör att kniven snurrar så lite som möjligt... Den som fattar kniven längst ut på bladet och sedan kastar så att kniven spinner runt fortare är rotorbladen på en helikopter har missuppfattat det hela ganska grovt

/Tobbelobbe - har kastat lite kniv i sina dar
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ach so! Tänk jo värry mach! [NT]

No Text

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Pilbågar.

Bara så att du vet gör pilbågar stickskada, men grundskadan är baserad på kross (K), av den anledningen att det ju starkare man är ju mer spänd blir bågen och då far pilen iväg med mer kraft.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Dethär med skadebonus på pilbågar...

Viss fynkar det till viss del så att ju starkare man är destå mer klarar amn spänna bågen, men tänk er följande;

Trollet Asstark har norpat åt sig Mislan Megasvags minimala kortbåge och eftersom trollet har megamaxad styrka kan han spänna bågen så in i heeelvette och pilen flyger som aldrig förr med trollets skadebonus på X antal ObT6... Troliga skulle väll vara att bågen,"snepp" går sönder och mislan är en båge fattigare.

Andledningen till att kastvapen är huggskadebaserade (eller vad man nu säger) är att man utan problem kan kasta olika starkt samtidigt som man måste ha lite snätt i handleden. (som krille redan sa...)

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Pilbågar.

ju starkare man är ju mer spänd blir bågen och då far pilen iväg med mer kraft.

Rättare sagt, ju starkare man är, desta kraftigare båge klarar man av. Det spelar ingen roll om man är starkast i hela Mundana, får man tag på en 20 punds båge så är den fortfarande tämligen ofarlig oavsett hur stark man är.

/Tobbe
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Dethär med skadebonus på pilbågar...

Viss fynkar det till viss del så att ju starkare man är destå mer klarar amn spänna bågen

Nja, det är ju just det det inte gör... Antingen är du stark nog att dra bågen till fullt drag, eller så orakr du inte med det och då klarar du inte av att använda bågen på ett vettigt sätt.
Skyttens styrka ökar inte på något sätt bågens kraft. Vad som däremot ökar alternativt minskar kraften i bågen är skyttens draglängd. En vanlig båges kraft mäts idag vid 28 tums draglängd (och mäts i pund). Drar du kortare än så blir bågen markant klenare, drar du längre än 28 tum blir bågen kraftigare. Styrka har med andra ord inget med bågens kraft att göra - däremot är armlängd en viktig faktor

/Tobbelobbe
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Standard eller compound

Kan hålla med när det gäller compoundbågar, där spelar styrka ingen som hälst roll, men när det gäller standardbågar (dvs de vi har i eon) så måste skytten anpassa bågens spändhet efter vad man klarar av att dra till sitt maximala dragläge. Självklart spelar draglängden in, men om vi gämför två skyttar som har samma draglängd så klarar den som är starkare att ha en hårdare spänd båge, villket ger pilen mer slagkraft. Det är ju inte så att man drar bågen längre än till dragläget, men beroende på hur stark man är kan man investera mer kraft på att komma dit.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Sant, sant...

Detta blir lite schitzo ioma vi har samma diskution på flera ställen men i alla fall... Det stämmer ju helt klart att om man har en 20 punds båge så är det så mycket kraft den ger, inte mer. Men det är ju just därför en starkare man kan ha en mer spänd båge, upp till vad den bågsorten klarar av. En kortbåge kan inte spännas lika hårtsom en hornbåge. Men det är ju inte häller så att en kortbåge har 20 pund rakt av alltid utan möjligheter till variation. Megatrollets kortbåge är säkert mer spänd en minimislans.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Pilbågar.

Är man starkast i hela mundana så kanske man gör Ob3T6 i grundskada (K). Klarar man STYK för långbåge gör man kanske Ob2T6 i grundskada (K). Alltså ju starkare desto mer skada. Men detta är EON's regler och inte dina.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Dethär med skadebonus på pilbågar...

Man kanske borde ha ett STYK minimum och ett STYK maximum. Är man för stark kan man inte spänna bågen allt vad man har för då går den sönder.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
FATTA!

Kastkniv gör skada stick.
Förklaring. Du ska slå på stickskadetabellen.

Kastknivens tilläggande grundskada baseras på hugg.
Förklaring. Det krävs både styrka och precision för att få till ett bra kast.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Standard eller compound

"Det är ju inte så att man drar bågen längre än till dragläget, men beroende på hur stark man är kan man investera mer kraft på att komma dit."

Knas, Vi talar potentiell energi, dvs lagrad energi. En tegelsten faller inte fortare för att en stark man bär upp den tio meter upp i ett torn, än vad den skulle falla om en svag man bar upp den tio meter. En pil far inte fortare för att en stark man spänner åttio pund än vad den skulle fara om en svag man spände upp åttio pund.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top