Nekromanti Varför gör vi så här?

anth

Vetefan
I samband med att nya DnD ska släppas om ett par månader svämmar forumet över med trådar vad folk tycker om en produkt som inte finns ännu och som folk därför egentligen inte kan tycka så något om - eftersom ingen läst regelböckerna ännu.

Fatta vad kul det måste vara att jobba för Wizards och göra nya DnD.
Där absolut allt som görs: regler, texter, antalet sidor i böckerna, papperskvalitet, illustrationer, omslagsbilder, omslagskvalitet, logotyp och snart antagligen ens egen farmor - bedöms och betygsätts av nördar.

DnD-nördar vars åsikter ingen i hela världen bryr sig om förutom andra DnD-nördar.

Nördar med så olika inbördes smak att oavsett vad man gör kommer alltid minst hälften vilja bränna en på bål för att de tycker att man förstört deras älsklingsspel.

Finns det något annat rollspel som skulle få lika mycket uppmärksamhet vid ett nysläpp?
Skulle WoD få det?
Behandlar vi svenska rollspel på samma sätt? T.ex. en ny version av DoD, EON eller Mutant?
Och hur mycket av det hela är "Wizards eget fel", d.v.s. att det är Wizards själva som piskar upp stämningen?

Till sist: är detta beteende värdigt mänskliga varelser?

Två saker som jag avskyr med hela mitt hjärta är:

1. Svallerpressen med löpsedlar som "Prinsessan Diarré ha bytt blöjmärke."
2. Sportjournalister som efter avslutad match trycker upp en hårboll till mikrofon i ansiktet på spelarna och alltid ställer samma fråga: "hur känns det." För att sedan avsluta den meningslösa intervjun med "över till studion" där det sitter ett gäng självutnämnda "experter" som analyserar sönder matchen till finmalen sand.

Varför beter vi oss själva på exakt samma sätt i samband med nysläppet av DnD?
(eller nysläpp av stort datorspel, eller, skivsläpp av stor artist,...)

Varför uppför vi oss på ett sätt som i mina ögon är helt ovärdigt Homo Sapiens Sapiens?
Vad är det som får människor att sjunka så lågt?

P.S.
Ni får själva sätta ut :) där ni tycker att det behövs i min text.
D.S.
:)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
''Behandlar vi svenska rollspel på samma sätt?'' Ja, jag tycker detta passar in hyfsat bra på hur det pratades om M:Å0. Fast eftersom den målgruppen är så ofantligt mycket mindre så blir extrempunkterna rätt små och lätta att ignorera. Sen var ju det ett spel som var nedlagd och därför blir ju motståndet ännu mycket mindre. Håller om nummer 2, däremot. Sämsta frågan någonsin. Men sammtidigt är det ju snällt av joutnalisterna att alltid ställa samma fråga så den stackars idrottaren faktiskt kan ha en chans att ha ett förberett svar och inte bara stå där och flämta helt nollställd efterwom denne antagligen är för slut för att tänka.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sen fær man ju ha i åtanke hur folk fungerar. Det spel de flesta har åsikter om har släppts. Det hetet DnD Next playtest. Det är bara att folk satt likhetstecken mellan detta och DnD 5th i sinna huvuden eftersom mänskligheten som massa är dålig på att tänka frammåt.

Anarchclown

Swashbuckler
Fast folk har ju åsikter om 5th också i form av åsikter om själva formgivningen.

Jag tror dock verkligen att WotC medvetet bygger hypen genom att uppdatera om olika delar av sitt spel konstant. De vill att folk ska diskutera och stöta och blöta. Många av de som är negativa kommer förmodligen ändå att köpa skiten eller i alla fall titta på den för att se om deras farhågor var besannade. Att jobba på WotC och hantera strömmen av omdömen kanske är jobbigt, men jag tror inte att man bara är oskyldiga offer i detta. Om man varit det hade man nog inte gjort en enorm öppen speltestning och liknande projekt som helt klart bjuder in folk till att ha åsikter.

Nej. Wod skulle absolut inte få lika mycket uppmärksamhet. Något som bevisas av att det släpps nya WoD-böcker just nu och folk knappt pratar om dem. Eventuellt skulle däremot ett PF second edition få lika mycket uppmärksamhet.

P.S.: Min personliga åsikt är att PF second edition skulle behöva bearbetas rätt jävla mycket för att bli lika bra som DND Next är.

Troberg

Sinister eater
anth;n23422 said:
Där absolut allt som görs: regler, texter, antalet sidor i böckerna, papperskvalitet, illustrationer, omslagsbilder, omslagskvalitet, logotyp och snart antagligen ens egen farmor - bedöms och betygsätts av nördar.

DnD-nördar vars åsikter ingen i hela världen bryr sig om förutom andra DnD-nördar.
Fast, i sammanhanget, finns det egentligen några andra än DnD-nördarna som räknas???

anth

Vetefan
Troberg;n23809 said:
Fast, i sammanhanget, finns det egentligen några andra än DnD-nördarna som räknas???
Men i det här fallet jämför jag DnD-nördar med fotbollshuliganer.
Inte sådana huliganer som slåss, utan sådana huliganer som skickar mordhot till spelare och tränare när det inte går bra för laget. Ett beteende som är så vidrigt att det borde leda till fängelsestraff.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n23819 said:
Ett beteende som är så vidrigt att det borde leda till fängelsestraff.
Nu tycker ja du överdriver hemskheten hos folk som drar förhastade slutsatser av speltestmaterial och lösa rykten.

Kärlekscraft

Swordsman
Själv är jag en geek, inte en nörd, så jag har inte riktigt samma besatthet utav D&D(som jag inte ens spelar!). Förrutom mitt intresse här på forumet gillar jag saker som fest, klubbar, märkeskläder, fotboll & VM med mera(vilket vissa nördar har kommenterat som töntigt :confused:). Är inte lika besatt i det nördiga som vissa nördar, giller spel som är mer som game-of-thrones, hbo:s Rome - dvs realistiskt, jordnära, gråskala - som att vårt riktiga samhälle skulle ha haft mytologiska/övernaturliga fenomen - sånt som även icke-nördar/populära:)rolleyes:)/vanliga[normala] också gillar.
http://static.squarespace.com/stati...44a1a64/1372481807113/nerds-vs-geeks-cut.jpeg
http://www.nerdist.com/wp-content/uploads/2010/03/Nerd_Dork_Geek_Venn_Diagram.jpg

anth;n23819 said:
Men i det här fallet jämför jag DnD-nördar med fotbollshuliganer.
Inte sådana huliganer som slåss, utan sådana huliganer som skickar mordhot till spelare och tränare när det inte går bra för laget. Ett beteende som är så vidrigt att det borde leda till fängelsestraff.

Detta tycker jag är en enorm överdrift nästan kränkande. Att jämnöra vad folk tycker om en icke utgiven spelprudukt även om de klagar på den med folk som mordhotar annat folk. Och att påstå det borde leda till fängelse.

Att diskutera, argumentera, prisa och även klaga på en produkt vare sig den har kommit ut eller inte är väl inget fel med så länge man inte går till person angrepp.

Om någon ska släppa en produkt av något slag och går ut med information om denna produkt så får man ju acceptera att det uppstår en diskusion. Där folk kommer vara både possitiva och negative. Säger man att man inte ska klaga på en produkt så ska man ju inte heller säga någonting possitivt om den heller. För både och är ju helt enkelt bara personliga synpunkter.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n23868 said:
Nu tycker ja du överdriver hemskheten hos folk som drar förhastade slutsatser av speltestmaterial och lösa rykten.
Reddokk Fheg;n23889 said:
Detta tycker jag är en enorm överdrift nästan kränkande. Att jämnöra vad folk tycker om en icke utgiven spelprudukt även om de klagar på den med folk som mordhotar annat folk. Och att påstå det borde leda till fängelse.

Att diskutera, argumentera, prisa och även klaga på en produkt vare sig den har kommit ut eller inte är väl inget fel med så länge man inte går till person angrepp.

Om någon ska släppa en produkt av något slag och går ut med information om denna produkt så får man ju acceptera att det uppstår en diskusion. Där folk kommer vara både possitiva och negative. Säger man att man inte ska klaga på en produkt så ska man ju inte heller säga någonting possitivt om den heller. För både och är ju helt enkelt bara personliga synpunkter.
Jag inser att det jag skrev innehöll ett möjligt syftningsfel.

Det finns vissa fotbollshuliganer som ägnar sig åt att mordhota tränare och spelare när det går dåligt för laget.
Detta beteende är så vidrigt att det borde ge fängelsestraff.

Jag jämförde sedan DnD-nördar som skriver ut sitt hat över, i deras ögon, felaktiga designbeslut (och liknande saker).
Detta betyder inte att jag tycker man ska sätta DnD-nördar i fängelse, bara att jag tycker att beteendet är avskyvärt.

Jag vill också passa på att påpeka att rollspel.nu INTE är värst, utan det finns utländska sajter där man formulerar sig betydligt värre.

Och ja. Jag är medveten om att jag själv räknas som DnD-nörd och att jag själv skrivit mindre smickrande saker om bl.a. DnD4.
Rubriken på tråden är "Varför gör vi så här?"
Inte "Varför gör ni så här?"

Zorbeltuss

Hero
Nu med omformuleringarna skulle jag säga att vi gör det för att vi inte har något inflytande egentligen över slutprodukten i detta skede, jämför man med Eon så frågade helmgastarna vad vi ville ha för omslag, medans Wizards of the Coast mest bara säger "så här kan det komma att se ut, köp det" vilket de ju kan eftersom det är störst på marknaden, men många kunder och potentiella kunder ser detta som något dåligt.

/Luna Lovegood
Reddokk Fheg said:
*Tummen upp*

anth;n23897 said:
Jag inser att det jag skrev innehöll ett möjligt syftningsfel.

Det finns vissa fotbollshuliganer som ägnar sig åt att mordhota tränare och spelare när det går dåligt för laget.
Detta beteende är så vidrigt att det borde ge fängelsestraff.

Jag jämförde sedan DnD-nördar som skriver ut sitt hat över, i deras ögon, felaktiga designbeslut (och liknande saker).
Detta betyder inte att jag tycker man ska sätta DnD-nördar i fängelse, bara att jag tycker att beteendet är avskyvärt.

Jag vill också passa på att påpeka att rollspel.nu INTE är värst, utan det finns utländska sajter där man formulerar sig betydligt värre.

Och ja. Jag är medveten om att jag själv räknas som DnD-nörd och att jag själv skrivit mindre smickrande saker om bl.a. DnD4.
Rubriken på tråden är "Varför gör vi så här?"
Inte "Varför gör ni så här?"
Jag har inte mycket erfarenhet av DnD. Är inte speciellt förtjust i det och inte heller speciellt insatt så jag själv har inte haft några direkta åsikter gällande detta spel, Varken bra eller dåliga. Förutom möjligtvis någon åsikt gällande artwork i DnD. Där det finns mycket som är både ruskigt bra och ruskigt dåligt.

Men jag ser inget fel i att folk säger vad de tycker om något spel vara sig redan utgivna eller framtida releaser. Vare sig dessa åsikter är negativa eller positiva tycker jag det är helt ok.
Så länge man inte går för långt som person angrepp. eller vara allt för fördummande som att påstå att de som spelar ett vist spel måste vara dumma i huvudet och liknande. För då är det inte längre spelet man klagar på uten de personer som spelar det.
men så länge man håller sig till saken och pratar om spelet i fråga så får man väl vara så negativ eller possitiv man vill