Många orsaker till varför.
För mig så är det följande punker.
1. Det är det enda svenska rollspelet som är mörk fantasy.
2. Det har en underbar gothisk stämning och en värld som har stora likheter med vår egen historiska tid.
3. Det har ett regelesystem som är snabbt smidigt och tar noll tid att lära sig, vilket innebär att man kan koncentrera sig på det som är viktigt, att ROLLspela sin rollperson och att ha kul.
4. Det är ett väldigt annorlunda spel, vilket i min bok räknas som något mycket bra. Standard fantasy rollspel finns det för gott om.
5. Om man gillar mörk fantasy, maximal betoning på stämning istället för en massa regler för att simulera en verklighet, så blir man genas som insugen i världen och dess stämning.
6. Jämfört med de andra svenska rollspel som släppts så anser jag Gemini rikta sig till en något äldre och mer mogen grupp med rollspelare. Detta på grund av att häftighetsfaktorer så som vrålbrutal magi, STORA magiska svärd, drakar bakom varje hörn, krigare som ser ut som de kommit från en marvel super hero tidning och en uppsjö med varelser som bara "finns" för att slaktas, alla SAKNAS från spelet.
Det har dessutom en kraftig betoning på just ROLLspelandet och kreativt tänkande istället för rent röj.
Detta är några av de sakerna som JAG anser gör Gemini till ett suveränt rollspel. Men tyvärr så är det endast en liten grupp med spelare som uppskattar den typen av spel som Gemini är.
Nåja, detta inlägg blev kanske flummigt, men jag är också ganska trött, ber om ursäkt för det...
/Johan - Väktare av Rustningskammaren (
Http://on.to/gemini)