Schuriin
Och tack för berömmet.
Alla vet ju att jag ändå bara gör reklam
, men jag vill ta fasta på en sak Wheeler säger:
Kampanjmiljöerna är skiftande och många.
Just. Två ganska olika (en renässanskultur och ett järnålderssamhälle) beskrivs ganska utförligt i regelboken, och de två detaljbeskrivna kampanjmiljöerna kommer en från vardera.
Vill man ändra på renässans-fenomenet, flyttar man sig geografiskt. I Digerveden befinner man sig i samma situation som i
, ungefär.
Till spelets fördel eller nackdel kan vara att miljöerna inte är direkt translaterbara till jordiska sådana på läge nivå än 'subkontinent'; Vidonia är ungefär Europa, men det finns inga direkta motsvarigheter till Ryssland eller Sverige eller Holland.
Och man kan göra ganska många saker utanför de två kampanjer som visats:
Pirat som i
? (Check. Plundra traden från Silveröarna.)
Hovintriger a la
? (Check. Blå Kejsarinnan har sina analoger)
Jaga övernaturligheter liksom i
? (Check. En hel kampanj med soteres och nattjägare har jag själv hanterat.)
Upptäcka nya världar som i
? (Check. Fast spelets världsbeskrivning motsäger hela kontinenter, man får nöja sig med öar av säg Nya Guineas storlek eller mindre.)
Det senaste är också värt en notering: Spelet går inte ned på så många geografiska detaljer på 'landsnivå' förutom de i detalj beskrivna kampanjerna. Det kan vara en allvarlig nackdel för den som bara måste veta mer om Tilke än att det tillhör Blå Kejsardömets provinser.
För den som vill utveckla sin egen värld eller åtminstone detaljerna i sin egen värld är det naturligtvis bättre. Man får veta ganska mycket om Vidonia (som sagt, ungefär 'Europa'). Tillräckligt för att kunna snickra en lokalpolitik.
Erik