Varför håller ingen pistolen bak och fram?

Kollade på Star wars : Ashoka för ett tag sedan. Gillade serien, men jag kan inte riktigt förstå varför hon envisa med att hålla svärdet felvänt. Det är helt vansinnigt.

Detta är ju dock inget unikt för just den serien utan mycket vanligt förekommande i filmer med någon slags svärd. Det är intressant att det är just svärdet som Hollywood bestämt ska hållas felvänd, det är ingen som håller pistolen, geväret, yxan, hammaren, mobiltelefonen, nycklarna, kaffekoppen, skeden, etc. felvända. Det är just svärdet som ska hållas felvänd, därmed basta.

Varför har detta blivit så populärt i film? Och när blev det så?

PS: Reverse grip som det kallas har användning för dolk.

PSS: Reverse grip kan användas när man sätter svärdet i skidan

PSSS: Det finns halvsvärdstekniker som har en viss likhet till reverse gripp, men då har man inte båda händerna på hjaltet och det är väldigt speciellt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan i och för sig säga att de jag känt som gillat pistoler och sånt också haft…

…åsikter…

om hur pistoler hålls. Jag säger inte att det är "lika illa", det har jag inte kompetensen att avgöra. Men ändå.

Jag kan i och för sig säga att de jag känt som gillat pistoler och sånt också haft…

…åsikter…

om hur pistoler hålls. Jag säger inte att det är "lika illa", det har jag inte kompetensen att avgöra. Men ändå.
Sant, det ligger mycket i det. Men de pekar i alla fall rätt ände mot fienden :)

Doktor Laser

Warrior
Man ska aldrig säga aldrig! Curly Bill rockar ju ändå ett reverse grip när han ventilerar bylingen i Tombstone.

Gutte

Warrior
Vad gäller just mobiltelefoner så är det ju absolut ett föredöme i film och TV att de oftast håller dem rätt, medans 90% av folket ute i verkligheten verkar fått för sig att mobiltelefonen är en knäckemacka.
Säg att du inte tittar på dokusåpa utan att säga att du inte tittar på dokusåpa. ;)

Gerkub

Gelékub
Säg att du inte tittar på dokusåpa utan att säga att du inte tittar på dokusåpa. ;)
Ja det är tydligen Kardashians fel, att produktionen inte hade brytt sig om att lösa hur man skulle få in ljudet från mobiltelefonerna så de fick prata i högtalartelefon med telefonen tydligt nära munnen. Sen började folk i verkligheten såklart härma det.

Men för att återgå till trådstarten, att Ashoka håller svärdet bak och fram tänker jag har att göra med karaktärsdesign (och i förlängningen produktdesign för saker som ska säljas). Man vill göra en unik och visuellt stark karaktär, det ska se "häftigt" ut. "Men det är ju sämre att hålla det så?" "Ja men *så* bra är hon att hon kan hålla det så och *ändå* vara så grym!", kanske de resonerade.

JohanL

Champion
Kollade på Star wars : Ashoka för ett tag sedan. Gillade serien, men jag kan inte riktigt förstå varför hon envisa med att hålla svärdet felvänt. Det är helt vansinnigt.
Mycket vanligt i strid med dolkar, och ovanligt men väl känt från svärdsstrid i den verkliga världen.

"The employment of a sword held in a reverse grip was real in historical battles, tournaments, and fencing duels. Although rare, some manuals describe it throughout Europe to the west and the Filipino islands to the east."

Lägg till att vi inte rakt av kan överföra vår fäktning till vad som gäller med lasersvärd och Kraften, så ser jag det inte som ett problem. Jag skulle gärna se små finesser som att man byter grepp med hjälp av Kraften i ett oväntat läge.

Last edited:

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Jag skulle gärna se små finesser som att man byter grepp med hjälp av Kraften i ett oväntat läge.
Att byta grepp på en ljussabel borde väl gå med en knapptryckning om man har en Darth Maul-sabel.

Mycket vanligt i strid med dolkar, och ovanligt men väl känt från svärdsstrid i den verkliga världen.
Dolkar, ja (som jag skrev tidigare).

Svärdshanden kan hålla reverse grip när man använder två händer och går i halvsvärd (som jag skrev tidigare), men det är en helt annan sak.

Annars är det inte välkänt i svärdsstrid. Antagligen så dog de som försökte rätt snabbt och då blev det inte välkänt.

Lägg till att vi inte rakt av kan överföra vår fäktning till vad som gäller med lasersvärd och Kraften, så ser jag det inte som ett problem. Jag skulle gärna se små finesser som att man byter grepp med hjälp av Kraften i ett oväntat läge.
Vore säkerligen ännu viktigare att hålla den farliga änden åt rätt håll med ett lasersvärd.

---

Men det jag egentligen är mest intresserad av är när det här fåneriet i filmer började? Var det någon specifik film? Varför kom det dit?

Vad jag vill minnas så fanns inte detta fenomen i filmer som jag såg som barn.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För att en pistol inte är ett svärd, och det ser coolt ut när man gör det med svärd.

Anyway... det finns massor av spännande svärdstekniker när man kollar utanför klassisk europeisk fäktning för att täcka olika specifika situationer. Jag har inte sett just det här i nån av dem, men jag har sett tillräckligt märkliga grejer för för att inte utesluta att det kan finnas niche-cases där det vore vettigt. Inte i den utsträckning hollywood gör, förvisso, men ändå.

En av mina "favoriter" (även om syftet är skitläskigt) är en tulwarteknik när man liksom trycker svärdet mot kroppen och liksom bara valsar in i en folkmassa och stryker sig mot folk när man går förbi dem. En teknik för att skada massor av personer utan att dra till sig all för mycket uppmärksamhet eller "fastna" i folkhopen.

Genesis

Ni dés ni maître
Ett annat problem med att greppa svärdet på det sättet är att man inte kan dra det från ryggen, vilket är ett mer effektivt sätt att bära det på. Iofs inte ett problem med lasersvärd, vilket förklarar varför det funkar i Stjärnornas krig, tänker jag.

EDIT: En fördel med omvänt grepp är ju dock att det blir lättare att använda snurrande tekniker, som gör mer skada. :unsure:

EDIT2: Funkar dock bättre med katana, eftersom det är ett ett överlägset svärd, vilket är anledningen till att ninjor ofta slåss så.

Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Men det jag egentligen är mest intresserad av är när det här fåneriet i filmer började? Var det någon specifik film? Varför kom det dit?
Jag misstänker att i likhet med det mesta kom det gradvis. Det började med vissa specialfall där det var något så när rimligt. Exempelvis håller Zatoichi sitt svärd på det sättet av den anledningen att svärdet är maskerat som en blindkäpp, och han håller sin blindkäpp på det sättet. Och hans anfall bygger ju ofta på en stor del överraskning att den blinde gamla mannen plötsligt håller i ett svärd. Det här är filmer som går tillbaka till 1962.

Jag gissar att det dök upp i flera filmer just i specifika situationer där det var vettigt, typ att någon var tvungen att dra svärdet från en obekväm position där ett normalt grepp inte hade funkat, och sen högg de ett par gånger innan de hade chans att byta grep.

Exempelvis i Willow håller Madmartigan ett svärd upp och ner i några sekunder för att han just dragit ut det från en kropp, men byter sen snabbt till ett mer klassiskt grepp.

I Robocop 3 håller ninjorna sina svärd upp och ner för att de ska sticka svärden i robocop som ligger på marken (hugg hade varit poänglöst mot hans rustning, så de siktade väl på springorna). När de sedan vänder sig mot varandra anfaller de ett par gånger med svärden fortfarande i upp-och-ner-grepp innan de byter till traditionella grep för att fortsätta.

Sen var det antagligen någon som såg det där och tyckte "det där är ju lite annorlunda, det där vill jag stoppa in i min fajtscen". Snabbspola i 20-30 år och det har nu utvecklades till en helt egen stil.

Lite som det här med höjda bakvagnar på bilar. Ursprungligen en nödvändighet för att få plats med större bromsblock eller nått på racingbilar. Sen började folk efterapa looken det "för att det var coolt", men de satte inte in de större bromsblocken. Så de efterapade konsekvensen med struntade i anledningen.*

*Med brasklapp om att jag är dålig på bilar, antagligen använde fel termer, eller kanske kommer ihåg berättelsen fel. Möjligen var det feterade däck snarare än bromsblock.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, vänta, nej. Det vansinniga är inte att någon i ett sammanhang där det finns pistoler och rymdskepp håller svärdet fel. Det vansinniga är att hon HAR ETT SVÄRD. Vid punkten där du går ”Fan ta all logik, svärd är coola” kan du lika bra hålla svärden baklänges!

Också. Han håller pistolerna baklänges i Equilibrium!

JohanL

Champion
Okej, vänta, nej. Det vansinniga är inte att någon i ett sammanhang där det finns pistoler och rymdskepp håller svärdet fel. Det vansinniga är att hon HAR ETT SVÄRD. Vid punkten där du går ”Fan ta all logik, svärd är coola” kan du lika bra hålla svärden baklänges!
Om man kunde parera projektilerna från de bästa skjutvapnen och studsa tillbaka dem mot fienden skulle folk använda svärd i vår värld också.

erikt

Hero
Svärd kan ju faktiskt användas med "reverse grip". Oftast inte så effektivt, men det går. Och med en ljussabel där styrkan i huggen gissningsvis inte är lika viktig så blir väl nackdelarna med reverse grip färre en med vanliga svärd.

För många andra verktyg och vapen så fungerar det däremot inte alls att hålla dem bakvänt. Det funkar inte ens dåligt, det funkar inte alls.

Så, om det ser coolt ut att hålla svärd bakvänt, och det inte är alldeles uppenbart vansinnigt, så görs det på film för att det ser coolt ut.
Ungefär som att skjuta med två pistoler samtidigt, när man håller dem horisontellt. Det är inget bra sätt att skjuta på, men det går, och det ser coolt ut, så det görs på film.

JohanL

Champion
Jag misstänker att i likhet med det mesta kom det gradvis. Det började med vissa specialfall där det var något så när rimligt. Exempelvis håller Zatoichi sitt svärd på det sättet av den anledningen att svärdet är maskerat som en blindkäpp, och han håller sin blindkäpp på det sättet. Och hans anfall bygger ju ofta på en stor del överraskning att den blinde gamla mannen plötsligt håller i ett svärd. Det här är filmer som går tillbaka till 1962.

Jag gissar att det dök upp i flera filmer just i specifika situationer där det var vettigt, typ att någon var tvungen att dra svärdet från en obekväm position där ett normalt grepp inte hade funkat, och sen högg de ett par gånger innan de hade chans att byta grep.

Exempelvis i Willow håller Madmartigan ett svärd upp och ner i några sekunder för att han just dragit ut det från en kropp, men byter sen snabbt till ett mer klassiskt grepp.

I Robocop 3 håller ninjorna sina svärd upp och ner för att de ska sticka svärden i robocop som ligger på marken (hugg hade varit poänglöst mot hans rustning, så de siktade väl på springorna). När de sedan vänder sig mot varandra anfaller de ett par gånger med svärden fortfarande i upp-och-ner-grepp innan de byter till traditionella grep för att fortsätta.

Sen var det antagligen någon som såg det där och tyckte "det där är ju lite annorlunda, det där vill jag stoppa in i min fajtscen". Snabbspola i 20-30 år och det har nu utvecklades till en helt egen stil.

Lite som det här med höjda bakvagnar på bilar. Ursprungligen en nödvändighet för att få plats med större bromsblock eller nått på racingbilar. Sen började folk efterapa looken det "för att det var coolt", men de satte inte in de större bromsblocken. Så de efterapade konsekvensen med struntade i anledningen.*

*Med brasklapp om att jag är dålig på bilar, antagligen använde fel termer, eller kanske kommer ihåg berättelsen fel. Möjligen var det feterade däck snarare än bromsblock.
Jag tror också att en del kommer från hur tonfa ofta parerar genom att man låter pinnen ligga mot underarmen på samma vis som man gärna gör med reverse grip i filmer (och ibland till och med historiskt), och tonfa-batonger var ju inne ett tag.