Nekromanti Varför inga lyxinbundna Neotechregler?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Neogames annonserar på sin hemsida att de ska ge ut en inbunden lyxutgåva av Eon på 600 sidor. Det är inte första gången som de ger ut påkostade Eon-regler. Men varför har det inte kommit någon lyxutgåva av Neotech? Säljer Neotech verkligen så mycket sämre?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Mängden moduler Neotech/Eon

Räkna summan av antalet utgivna och planerade moduler för Eon respektive Neotech.
Du kommer finna att det ser ut så här

Neotech:
1 regelbok
5 moduler (offensiv, euro, ultra, hardware, nippon)
4 äventyr (showdown Berlin, Avalanche, Operation Mangala, Metusalems offer)
3 planerade produkter (Police, Metroplex amerika)

Summa med äventyr: 13 produkter
Summa utan äventyr: 9 produkter

Eon:
1 regelbok (trots alla varianter så räknar jag endast en av dom)
18 moduler (orkar inte räkna upp alla... :gremtongue: )
4 st äventyr
12 planerade produkter (varav 1 äventyr. Jag räknar inte med atlasboxen, ej heller eventuella romaner)

Summa med äventyr: 35 produkter
Summa utan äventyr: 30 produkter

Uppenbarligen så går Neogames runt på Eon (annars skulle man inte ha 18 moduler och 4 varianter av regelboken gjorda och sålda. Samt en kasse nytryck planerade). Jag tror själv att fjantasymarknaden är bra mycket större än den lite mer nischade hard SciFi-marknaden som Neotech gör anspråk på. I alla fall bland dom som står för den stora köpkraften för rollspel. Nämligen tonåringarna.

/Naug

Ackerfors

Alas, your rapids!
Många siffror blir det...

Jag vet inte om jag vågar tycka något i frågan, men jag tycker nog att det blivit ett "överflöd" av Eon-grundregelversioner och varianter. Modulerna spelar mig ingen större roll till något av spelen, men hade det inte varit roligare (för alla?) om det kommit ett hårdinbundet nytryck av Neotech nu och sedan kommer Eon III både i vanligt format och i hårdinbundensamlarutgåva?

Och med tanke på den värdelösa bindningen på Neotechboken så skulle det behövts. :gremgrin:

"Jag tror själv att fjantasymarknaden är bra mycket större än den lite mer nischade hard SciFi-marknaden som Neotech gör anspråk på."

Ytterst sorgset är jag beredd att hålla med.

Och angående tonåringar och pengar... Varför får inte jag min del av pengarna och rollspelen? :gremsmile:

Brutalt

Veteran
Re: Mängden moduler Neotech/Eon

Fjantazy är ju "urmodern" till svensktrollspelande..
Tyvärr så släpps/trycks det mer fjantazy än hardcore Sf..

Irritationsmoment med EON

Jag bryr mig inte så mycket om att det inte ges ut så mycket moduler till Neotech. Vad jag däremot stör mig på är revideringar av existerande moduler till EON. Det innebär att man måste köpa nya versioner av de moduler man redan har för att en tredjedel av innehållet i dessa moduler är nytt. Exempel:
Krigarens Väg - blev tre nya moduler
Mundana - Blev den mycket tjckare geografica Mundana
Alver - kommer snart i ny utgåva med nytt material
Monster i Mundana - Ännu en ny modul med en massa nytt i

Willie

Re: Mängden moduler Neotech/Eon

Uppenbarligen så går Neogames runt på Eon (annars skulle man inte ha 18 moduler och 4 varianter av regelboken gjorda och sålda. Samt en kasse nytryck planerade). Jag tror själv att fjantasymarknaden är bra mycket större än den lite mer nischade hard SciFi-marknaden som Neotech gör anspråk på. I alla fall bland dom som står för den stora köpkraften för rollspel. Nämligen tonåringarna.

Ja förmodligen är EON mer populärt. Det är ju bara att titta på antalet inlägg i respektive frum för att inse att så är fallet.
EON - över 65 000
Neothech - runt 17 000

Bjorn

Hero
Skitsnack :)

Vad jag däremot stör mig på är revideringar av existerande moduler till EON. Det innebär att man måste köpa nya versioner av de moduler man redan har för att en tredjedel av innehållet i dessa moduler är nytt.
Självklart MÅSTE man inte köpa de nya modulerna, det är ju ett fritt val du gör. Och Neogames måste ju också tänka på de nya spelarna, varför skall dessa behöva få en sämre modul (alt. ingen modul alls) för att inte gamla kunder ska behöva känna sig stötta...

Valet är enkelt, tycker man att de nya modulerna innehåller tillräckligt mycket nytt för att slänga ut en tvåhundring så gör man det, annars låter man bli. För ingen kan rimligtvis påstå att spelet inte går att spela utan dessa nya moduler.

/Bjorn

Re: Skitsnack :)

Självklart MÅSTE man inte köpa de nya modulerna, det är ju ett fritt val du gör. Och Neogames måste ju också tänka på de nya spelarna, varför skall dessa behöva få en sämre modul (alt. ingen modul alls) för att inte gamla kunder ska behöva känna sig stötta...

Jag säger inte att de ska ha sämre moduler, men varför inte samma? Varför inte bara trycka om de gamla (som många andra företag gör) och satsa krutet på moduler som ingen hittills gjort. T ex så tycker jag att det är trist att inte fler länder fått moduler. Ta Jargien-modulen till exempel som varit på releaseplanen sen 1997 förmodligen.

Bjorn

Hero
Rent marknadsmässiga skäl antar jag

Jag säger inte att de ska ha sämre moduler, men varför inte samma? Varför inte bara trycka om de gamla (som många andra företag gör) och satsa krutet på moduler som ingen hittills gjort. T ex så tycker jag att det är trist att inte fler länder fått moduler. Ta Jargien-modulen till exempel som varit på releaseplanen sen 1997 förmodligen.
Antagligen så räcker det inte med att BARA sälja till de som inte sedan tidigare har den gamla modulen utan att man behöver sälja till åtminstonde några av de gamla kunderna oxå för att det ska vara värt.

/Bjorn

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Irritationsmoment med EON

" Vad jag däremot stör mig på är revideringar av existerande moduler till EON. Det innebär att man måste köpa nya versioner av de moduler man redan har för att en tredjedel av innehållet i dessa moduler är nytt."

Den dagen du ger mig en videoinspelning av en representant från Neogames som fysiskt tvingar någon att köpa deras produkter så tänker jag ta dig på allvar.

Naturligtvis måste du inte köpa en ny modul. Varför skulle du vara tvungen att göra det?

/Naug, förstår inte riktigt poängen

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Jag säger inte att de ska ha sämre moduler, men varför inte samma? Varför inte bara trycka om de gamla (som många andra företag gör) och satsa krutet på moduler som ingen hittills gjort. T ex så tycker jag att det är trist att inte fler länder fått moduler. Ta Jargien-modulen till exempel som varit på releaseplanen sen 1997 förmodligen."

Problemet med moduler är att dom inte skriver sig själva. Man måste hitta frilansare som är duktiga, har tid och är intresserade. Lättare sagt än gjort.

Jag tror personligen att dom fräschar upp gamla moduler dels för att det finns tidigare opublicerat material som man nu har ekonomi och marknadsandelar nog att faktiskt sälja.

Personligen så ser jag hellre en omarbetad gammal modul än ett helt vanligt nytryck. Ta t.ex. Alver som det planeras ett nytryck på. Den är futtiga 80 sidor tunn medan den gott kunde varit ytterligare 16, 32 eller kanske till och med 48 sidor större. Detta kommer att fixas nu i och med nytrycket och jag ser sannerligen fram emot en tjockare Alvermodul.

/Naug

Minimoni

Homelander
Mera moduler!

Personligen så ser jag hellre en omarbetad gammal modul än ett helt vanligt nytryck. Ta t.ex. Alver som det planeras ett nytryck på. Den är futtiga 80 sidor tunn medan den gott kunde varit ytterligare 16, 32 eller kanske till och med 48 sidor större. Detta kommer att fixas nu i och med nytrycket och jag ser sannerligen fram emot en tjockare Alvermodul.
Vad ska man säga? Instämmer till fullo. Men jag tycker inte att det endast är Alver modulen som lider av för lite information. Just därför så tycker jag att NeoGames gör helt rätt när det gäller att göra nya versioner av tidigare moduler. Resultatet NeoGames visat hittils med riddaren och vapenmästaren är enligt mig mycket bra. Har egentligen bara en sak att invända mot. Jag skulle verkligen vilja att Jargien prioriterades. Jargien är trots allt ett av Mundanas mest framträdande länder och informationen vi fått om landet är hittils mycket knapphändig. Överlag är jag dock mycket nöjd med det NeoGames gör, gjort och förhoppningsvis kommer att göra.

Tzimisce

Helmgast

Det finns ett Neospel som tryckts om, och det är Neoviking. Och hur bra är det spelet på en skala? :gremwink:

Seriöst, menar du att vi borde behållt den tråkigt illustrerade och formgivna Monster & varelser? Vi bytte ju ut Eons sämsta teckningar mot de bästa (och Drakar blir ännu bättre).

Jargiska Kejsardömet kommer när det kommer, det är mycket som skall göras och en pappaledig CJS hinner inte med allt.

chrull

Stockholm Kartell
Lägg ner.

Det här kan ni diskutera på eonforumet.

Azdeus

Veteran
Re: Mängden moduler Neotech/Eon (OT)

Ja förmodligen är EON mer populärt. Det är ju bara att titta på antalet inlägg i respektive frum för att inse att så är fallet.
EON - över 65 000
Neothech - runt 17 000

Kanske har Eon forumet fler inlägg men majoriteten av dom känns definitivt inte seriösa.

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag är beredd att hålla med Willie Garvin. Det vore bättre för mig om det nya materialet kom i separata böcker. Naturligtvis är NeoGames intresserad av vår åsikt, eftersom vi är deras kunder och de vet vad som är bäst för dem.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Jag är beredd att hålla med Willie Garvin. Det vore bättre för mig om det nya materialet kom i separata böcker."

Vad ska man då göra med nybörjarspelarna? Om en nybörjare börjar spela Eon så ska väl han få tillgång till all information som finns att tillgå. Om då det enda som säljs är komplement till den gamla slutsålda Alvermodulen så blir ju upplevelsen för nybörjaren minst sagt meningslös.

Man måste ju ha en produktlinje som tillåter nya spelare att ge sig in i spelet, någonting annat är ju faktiskt inte ens tänkbart.

/Naug

Foggmock

Myrmidon

...Jag tror och hoppas att Riotminds om två år bestämmer sig för att göra en ny monsterbok och då inte tar 45 Jorgesmonster och trycker dit 15 nya på samma grunder som Neogames struntar i nytryck.

Nä, nytryck på reviderade gamla moduler OCH nysläpp av nytt material istället för att försöka stryka alla medhårs.

chrull

Stockholm Kartell

men lägg ner nu. de här diskussionerna har inget med neotech att göra. Starta en ny tråd om det på rollspelsforumet om ni vill diskutera det.

chrull

Mamma skalman

Veteran
ja! jag har köpt två n2 regelböcker och BÅDA har ramlat sönder :gremmad: Eon ramlar då inte söder! inte ens den mjuka boken...så varför inte binda in n2 riktigt? det är ju den som behöver en riktig pärm.

leve hårdinbundna böcker