Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,068
I denna tid av remakes och nya versioner av gamla spel tycker jag att det är märkligt att ingen gett sig på att ge ut en ny version av rollspelet Khelataar. Jag har aldrig själv spelat spelet men koncensus här verkar vara att det var ett spel med krångliga regler men en intressant och unik spelvärld, även med dagens mått mätt. Det låter ju som riktigt bra ingredienser för en nyutgåva; Man gör nya moderna regler men behåller den intressanta spelvärlden!
Jag tänker även att en nyutgåva av Khelataar makes sense ur ett kommersiellt perspektiv. De flesta svenska fantasyrollspel har ju hämtat inspiration från Drakar och Demoner på ett eller annat sätt (tänker på Kopparhavets Hjältar, Svärdets Sång, Symbaroum, DoD2016 och Trudvang) vilket ju gör att det finns en lucka för annan form av fantasy (exempelvis Eon och Mörk Borg finns visserligen, men ändå).
Så, hur kommer det sig att ingen försökt sig på att göra en nyversion av Khelataar? Har det med något juridiskt spörsmål att göra? Eller har någon/några redan försökt och det runnit ut i sanden?
Jag tänker även att en nyutgåva av Khelataar makes sense ur ett kommersiellt perspektiv. De flesta svenska fantasyrollspel har ju hämtat inspiration från Drakar och Demoner på ett eller annat sätt (tänker på Kopparhavets Hjältar, Svärdets Sång, Symbaroum, DoD2016 och Trudvang) vilket ju gör att det finns en lucka för annan form av fantasy (exempelvis Eon och Mörk Borg finns visserligen, men ändå).
Så, hur kommer det sig att ingen försökt sig på att göra en nyversion av Khelataar? Har det med något juridiskt spörsmål att göra? Eller har någon/några redan försökt och det runnit ut i sanden?