Det enda jag hört om det har gett mig intrycket av att spelvärlden verkar ganska tråkigt. Det kan så klart vara orättvist men ändå. Reglerna vet jag inget om.
Själva världen vet jag inte särskilt mycket om, bilder ser typiskt D&D-lika ut (inte särskilt inspirerande), världen känns ganska standardmässig för klassisk fantasy, i vart fall när man tittar på världskartan och läser kort om länderna. Själv använder jag dock bara reglerna för min egen kampanj som utspelar sig i ett annat rollspels värld, som jag själv vidareutvecklat tidigare och där vi då använde oss av Drakar och demoner-regler från 91 med en massa husregler.
Men alla som spelar DE inser att Symbaroum utvecklats i mångt och mycket härifrån, men i förenklad variant och med några egna grepp. Skaparna av Symbaroum (tidigare Järnringen) har spelat DE, kan tänka mig att deras egen kampanj utvecklades mot det de senare utvecklade i Symbaroum. Vet dessutom att jag läst att de har spelat DE.
Även om jag inte vet detaljer om spelvärlden, annat än ett par äventyr jag spelat själv, så kan sägas att det finns tolv gudar, The Twelve guds samt den Onämnbare, som är ondskan själv. DE:s kampanj handlar delvis om den senares återkomst till världen, steg för steg, varpå världen på olika sätt faller sönder och demoner slipprar in och riskerar att tillintetgöra den.
Bland de tolv gudarna i pantheonen är Praios "the lord of guds", lagen, ordningens och ljusets gud, den främste förkämpen mot ondskan. (Känns det bekant?) Kan se framför mig hur Praios så småningom omvandlas till Prios och blir den ende.
Det som gör DE:s regelsystem bra att använda för andra kampanjer än DE:s egen, är att det finns regler för det mesta. Tidigare spelade vår grupp som sagt med Drakar och demoners 91-regler men med en massa husregler. På många sätt ett smidigt system, men magisystemet var vi mindre nöjda med och någon prästmagi fanns överhuvudtaget inte. Eftersom jag själv kör med en gudapentheon från Forgotten realms, går det ganska lätt att konvertera gudar till motsvarande i DE och få en komplett prästskola med krafter och levnadsregler och förmågor.
Just karaktärsutvecklingen i DE är fantastisk, det finns så mycket att köpa och utveckla, vilket underlättar för stora spelgrupper, som min egen.