Genusdiskusioner på rollspel.nu är den bästa läsningen här.
Dels för att det alltid blir kiv med gul text och dels för att det som sägs oftast är intressant.
Såg precis bilden på Fantasy! omslaget och den fick mig bokstavligen att facepalma. WTF liksom? Vad tänkte de?
- "Ska hon ha byxor?"
- "Nä, skit i det. Hon är en rogue, rogue-flickor har aldrig byxor."
Dock ska man komma ihåg att sexism som problem inte bara påverkar kvinnor (nu låter som jag en kränkt vit man) utan även män, pojkar och flickor kan beskrivas på sätt som gör dem jäkligt tråkiga och stereotypa. Men eftersom det just nu verkar diskuteras damsel-in-distress-problemet och halv-nakna-brudar-fenomenet så vill jag bara säga att jag i majoriteten av alla fall spelar en kvinnlig karaktär, oavsett rollspel, oavsett genre. Noir, Eon eller Svenska Mutant. Skräck, action eller detektiv. Spelar ingen roll, jag kommer att göra en karaktär av kvinnokön.
Om det blir en ung, naiv polisaspirant som precis börjat sin första vecka i Sandukar eller en medelålders riddarkvinna som efter ett par av sina barn gått bort i ung ålder försökt lära sig magi för att få dem att leva för evigt (oh dark necromancy) spelar ingen roll för mig.
När jag var yngre blev det dock väldigt mycket karaktärer som bilderna visade dem, så för mig blev det flickor med helningsmagi och onödigt hög karisma. För så framställdes kvinnorna i DoD som mina storebröder köpt. Nu känner jag mig nästan tvungen att göra tvärtom, bara för att det beskrivs som det görs i rollspelsböckerna. Inte förrän jag läste ditt inlägg insåg jag att min kreativitet faktiskt inte får löpa amok, för jag skulle aldrig vilja göra en sådan karaktär igen.
PS: Jag tycker det är viktigt att säga att sexism i rollspel kan vara bra, om det är en del av spelvärlden. I Neotech hoppas jag tillexempel att de fortfarande har med den "femenistiska" gruppen "GRLS" som i princip bara handlar om rosa och att köpa skor, och har skapats i bakgrunden av företagsfolk som vill kunna sälja saker till kvinnor som ska känna sig "strong and independant".
Aka: Det är skillnad på sexism i en spelvärld och sexism i ett spel.
Tack, det var allt!