Marco Behrmann said:
Simon said:
Jag kanske svarar på helt fel sak, vill du utveckla vad du undrar lite?
Nej, du svarar helt rätt. Anledningen är att jag de senaste åren har dels spelat karaktärsdrivet dels har gjort Noir som också är karaktärsdrivet. Jag börjar tröttna på huvudpersonsfokuseringen. Och letar efter regelverk som snarare fokuserar på att generera en världskuliss, en handlingsplan, ett scenario, som spelarna via rollpersonerna måste
bemöta och
reagera på. Jag anser vidare att det finns en inneboende konflikt mellan karaktärsstyrda berättelser och storyline-styrda berättelser. Mer åt CoC-hållet (med ansiktslösa investigators som följer en starkt inramad räls) men utan rälsningen. Det är min nuvarande utmaning och jag vill knäcka den nöten. Därför letar jag regelverk som nosar på detta. SS verkar dock inte vara rätt ställe att leta på.
Som ett annat bra exempel på hur jag resonerar är Lacuna - där är också världen och skeendena däri viktigare än rollpersonerna,
och det finns
regelstöd för hur världen fungerar.
Nä, som sagt så menar jag att
drivkrafter och
karaktärsutveckling står i fokus för reglerna, och vill man inte ha det så är säkert annat bättre.
Nycklarna i sig går dock minst lika bra med ansiktslösa huvudroller som mer färgstarka – det handlar bara om vilka nycklar man formulerar. Nycklar kan formuleras så att de lyfter fram kampanjens, världens eller genrens centrala teman, liksom de kan lyfta fram personliga drivkrafter, som man oftast tänker på, eller dramatiska teman hos karaktärerna.
En cthulu-investigator lär väl ha nycklar som handlar om driften att undersöka till uppenbar risk för liv och sans, eventuellt om att vara dysfunktionell i kontakten med vettiga människor och vad det nu kan vara.
Om man vill använda solar med mindre fokus på utveckling så kan man, som i mitt bröllopshelgexempel, belöna nycklar med poolpoäng istället.
Det som eventuellt kan ställa till det med storylinestyrda äventyr, beroende på hur man tänker sig, är att konfliktsystemet inte funkar bra om man inte faktiskt är öppen för alla resultat. Många vansinnigt roliga utvecklingar i vårt spelande har kommit ur oavgjorda resultat, när man måste komma på ett utfall där ingendera part vinner, alternativt båda på något sätt.
Om däremot det storylinestyrda ligger i förberedda slpar med väl formulerade mål och intressen och planer, som sedan rollpersonerna möter och bemöter i spännande scener som ingen vet slutet på, då är det hand i handske med Solar System, såvitt jag vet.
Men det är klart, regler för omvärlden, med motståndsresurspoäng och liknande, ryms inte inom Solar utan att göra om det ganska mycket.
Men om du inte har satt dig ordentligt in i BDTP/extended conflict, så rekommenderar jag det om man vill ha Bond/Mission Impossible-feeling (eller, typ vilken feeling som helst).