Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: *morrningar* [Lite OT]

<I>Jag ville inte byta namn på dessa färdigheter bara poängtera att de inte är fräscha i sammanhanget som ett visst spelföretag tycktes i sitt högmods stund tro.</I>

Neogames är rätt <I>duktiga</I> på att låna saker som de sedan låtsas att de har uppfunnit. Det är inget nytt.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: *morrningar* [Lite OT]

"Neogames är rätt duktiga på att låna saker som de sedan låtsas att de har uppfunnit. Det är inget nytt."

Det är å andra sidan de inte ensamma om. Får man tro WotC så verkar det som att de har uppfunnit skills (färdigheter) iom D20-systemet...

Dessutom är jag mycket tveksam till att det åsyftas att Magi, Ockultism etc har världspremiär i Phobia. Snarare är de nya för N2-systemet, som ju är basen för det system som dyker in i Phobia.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: *morrningar* [Lite OT]

Sandy Petersen skrev en intressant liten snutt någon gång, om att det är skam och skada att spelkontruktörer inom rollspelsbranschen inte har så många "konstruktörsnoter" som klassiska krigsspel ofta hade. En plats där konstruktören kan redogöra lite för hur och varför spelet kom att se ut som det gör.

Han påpekar just där att spelkonstruktörer stjäl som korpar från varandra. Hans exempel är hur SAN i Cthulhu spred sig till andra system under olika former, utan ett knyst om dess ursprung i Call. Men det är på sätt och vis OK, tycker han, för han snodde själv idén, och berättar därefter varifrån: en artikel till Tunnels & Trolls i Sorcerer's Apprentice (gammal speltidning).

Krille själv är ju en genomhederlig person som listar inspirerande spel i sina hemmaprojekt (åtminstone Västmark och Trollvinter). :)

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: *morrningar* [Lite OT]

<I>det är skam och skada att spelkontruktörer inom rollspelsbranschen inte har så många "konstruktörsnoter" som klassiska krigsspel ofta hade. En plats där konstruktören kan redogöra lite för hur och varför spelet kom att se ut som det gör.</I>

Tja... längst bak i Eon Deluxe finns det några sidor med just konstruktörs-essäer om hur spelet kom till. Där hittade jag fö följande kommentarer "Till skillnad mot, så vitt jag vet, alla andra fantasy-världar är Mundanas historia obegränsad. Med detta menas att det inte finns någon som vet när Mundana skapades."

Sas det inte nånstans att herr Ström var gammal RuneQuest-spelare..?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: *morrningar* [Lite OT]

Öh... hänsyftar du på att folk i _Glorantha_ inte vet när deras värld skapades? (Varning: jag är en Glorantha-fan av stora mått) Tja, jag kan inte säga att det "räknas"; det fanns ingen tid i vår bemärkelse "från" det att Glorantha skapades "till" det att solen efter en längre tids frånvaro steg upp på himlen. Det är alltså inte tekniskt möjligt att sätta ett datum för Gloranthas skapelse, men alla kulturer jag känner till har en skapelseberättelse och en mytisk historia som sträcker sig tillbaka till skapelsen.

Så jag vet inte riktigt om man kan hävda att CJS (undermedvetet eller ej) kan ha plockat en sådana analogi från RQ för att sedan hävda att den är unik... för jag anser inte att den finns i RQ, om man inte tolkar hans ord VÄLDIGT bokstavligt.

Sedan är det naturligtvis nonses; det finns gott om äldre fantasyvärldar utan en detaljerad förhistoria. Newhon (Fritz Leiber) comes to mind. Fast de är klart i Tolkien-Gygax-traditionen ("riktig fantasy" enligt Medel-Svensson-rollspelaren i Sverige) äro världar med långa historier legio. Fast vet folk när Greyhawk skapades, t.ex.?

Det är klart, nu är jag ganska kass på Mundana; det kan förstås vara så att han åsyftar att ingen VET exakt när stället skapades, fastän de har idéer, att myter inte innehåller så mycket sanning i Mundana. Jag vet inte om jag håller med om att det är så nytt heller, men _det_ kan bara vara en känsla som inte håller inför vare sig domstol eller vetenskaplig granskning, så det säger jag inte mer om.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Oh, men så bra då ...

<I>
"Snarare är de nya för N2-systemet, som ju är basen för
det system som dyker in i Phobia."</I>

Det skulle man självklart ha kommit underfund med själv
genom att läsa det som står på deras hemsida eller ?
Jag förstår inte Neogames svärmeri över "nya" spelsystem
och regelmotorer - jag har sett allt i många andra
rollspel. Neo verkar tro att rollspelarna är gröna på
sitt eget område så att säga - mästergurus bland newbies.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: *morrningar* [Lite OT]

Dessutom är jag mycket tveksam till att det åsyftas att Magi, Ockultism etc har världspremiär i Phobia. Snarare är de nya för N2-systemet, som ju är basen för det system som dyker in i Phobia.

Då hade de ju lika gärna kunnat skriva att det är en helt ny idé att spela i nutid... det är ju det för NeoGames :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
WotC/TSR-syndromet

en sak jag är litet förvånad över är den nedersta biten i teasern (preliminär utgivning)... I stället för att ge ut en grundbok som innehåller allt man behöver för att spela (som Neogames brukar försöka med, mer eller mindre framgångsrikt) verkar man ha anammat TSR/WotCs tradition att dela upp allt i minst tre böcker. Är det bara jag som ser någon likhet mellan:
Phobia: Spelarens bok. och Players Handbook
Phobia: Regelboken och Dungeon Masters Guide
Phobia: Hemligheternas bok och Monster Manual
?

Varför skall det vara så svårt att få in detta i _en_ bok? Skulle inte regelsystemet bantas?
I princip allt det som täcks i beskrivningarna av de fyra böckerna finns i min CoC-grundbok (v5.6) så det _är_ ju definitivt genomförbart...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oh, men så bra då ...

"Jag förstår inte Neogames svärmeri över "nya" spelsystem och regelmotorer - jag har sett allt i många andra rollspel. Neo verkar tro att rollspelarna är gröna på sitt eget område så att säga - mästergurus bland newbies."

Så är du inte riktigt Neogames målgrupp, heller - en stor del av Neogames målgrupp utgörs faktiskt av yngre, nya spelare som inte har din (eller min) erfarenhet av allt annat. Äldre, mer erfarna spelare som spelar Neos spel gör det för att de råkar tycka om dem, inte för att de är nya och revolutionerande.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Oh, men så bra då ...

<I>Så är du inte riktigt Neogames målgrupp, heller - en stor del av Neogames målgrupp utgörs faktiskt av yngre, nya spelare som inte har din (eller min) erfarenhet av allt annat.</I>

Det är med andra ord den gamla "riktiga gamers versus Ä-kidsen"-konflikten som håller på att uppstå all over again. (-:

--
Åke, som nästan börjar känna sig nostalgisk
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Oh, men så bra då ...

en stor del av Neogames målgrupp utgörs faktiskt av yngre, nya spelare som inte har din (eller min) erfarenhet av allt annat.

Verkligen? Är verkligen Eon/neotech särskilt bra som nybörjarspel? Nästan ingen spelledarhjälp i grundboken + enorma mängder regler och en viss komplexitet...

Jag har alltid trott att Neogames riktade sig till dem som spelat en massa av äventyrsspels produkter och stört sig på bristande realism...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Riktiga gamers [OT]

"Det är med andra ord den gamla "riktiga gamers versus Ä-kidsen"-konflikten som håller på att uppstå all over again. (-:"

"Håller på"? Jag har märkt den i ett par år redan. Fast nu är det Neo-kidsen som mobbas av oss "riktiga gamers".

"som nästan börjar känna sig nostalgisk"

Inte jag. Jag skäms. Faktiskt.

Det är en sak när gamla invanda gamers skäller på varandra och tycker att stårytällare är maktgalna kontrollfreaks, eller tvärtom, att icke-stårytällare är tärningsfetischister, wårgäjmers och/eller kobolder. Det är en helt annan sak när en riktig gamer i något anfall av kulturelitism mobbar trettonårige Kalle då han är stolt över att han alla moduler till Eon.

Skärpning, gubbar!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Riktiga gamers [OT]

<I>"Håller på"? Jag har märkt den i ett par år redan. Fast nu är det Neo-kidsen som mobbas av oss "riktiga gamers".</I>

Vad jag minns så gjorde vi det på den gamla goda tiden också; det fanns bara inget Internet där vi och Ä-kidsen kunde komma i kontakt med varandra.

<I>"som nästan börjar känna sig nostalgisk"
Inte jag. Jag skäms. Faktiskt.</I>

Blanda inte ihop två saker här; diskussionen gällde väl att mobba Neogames (eller deras frilansare, whatever), inte deras köpare. Om folk ser, eller tycker sig se, att de ägnar sig åt samma "nu tiger vi bort konkurrenterna och låtsas att vi uppfann hjulet"-stil som Target ägnade sig åt på sin tid, så är det fullgod anledning att kritisera dem, tycker jag.

--
Åke
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Oh, men så bra då ...

"Verkligen? Är verkligen Eon/neotech särskilt bra som nybörjarspel? Nästan ingen spelledarhjälp i grundboken + enorma mängder regler och en viss komplexitet..."

Min Eon bok (Andra upplagan) har nio sidor med spelledarhjälp och min Vampire the Dark Age bok har 14 sidor. Jag tycker inte att det är så stor skillnad. Däremot så har Eon "lite" mer regler än Vampire. Dock så utgår Eons alla regler från samma princip vilket gör dem lätta att lära sig och enkla att improvisera fram om de behövs.

"Jag har alltid trott att Neogames riktade sig till dem som spelat en massa av äventyrsspels produkter och stört sig på bristande realism..."

Jag med. Men jag antar att det finns de som redan från början vill ha en realistisk känsla i sitt rollspelande.


Bela
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Riktiga gamers [OT]

"Vad jag minns så gjorde vi det på den gamla goda tiden också; det fanns bara inget Internet där vi och Ä-kidsen kunde komma i kontakt med varandra."

Jag menar mest den nya trenden.

"Blanda inte ihop två saker här;"

Det gör jag inte. Det var jag som slank över till det ämnet (medvetet omedvetet, eller nåt) och jag har hittills inte uppfattat det som något annat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Oh, men så bra då ...

Min Eon bok (Andra upplagan) har nio sidor med spelledarhjälp och min Vampire the Dark Age bok har 14 sidor. Jag tycker inte att det är så stor skillnad.

Nu har jag inte tillgång till endera av dessa böcker men det låter som rätt lite, i båda fallen. Är det lätt för en nybörjare som inte spelat eller bevittnat ett spel någon gång kunna plocka upp en dylik bok och enbart med dess hjälp (och tre-fyra vänner) börja spela?

Jag vet inte hur man gör det optimala nybörjarspelet men när jag bläddrade igenom (första upplagan) av Eon så slog det mig inte precis som ett spel speciellt riktat till folk som inte spelat förut.

Dock så utgår Eons alla regler från samma princip vilket gör dem lätta att lära sig och enkla att improvisera fram om de behövs.

Mjo, men det är också lätt, särskilt för en begynnande SL, att hamna i en situation där man tror det finns en regel för den aktuella situationen men man är osäker på dess exakta lydelse (var det +1 eller +2?). Detta är det vanligaste problem begynnade spelledare verkar ha (IME): de vill följa reglerna men har inte 100% grepp om dem. Enkla, kortfattade regler utan alltför mycket specialfall, "extra frivilliga" eller inte, verkar som ett bra recept att mildra detta. Eon/NT uppfyller inte riktigt detta.

btw: Skall man vara elak så har ju även Rolemaster (som nog inte kan klassas som ett bra nybörjarspel) en enkel grundprincip för alla regler (slå, addera och titta i rätt tabell är det väl?)
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Men...

...var det inte så att allt det där skall stå i en bok, och att man bara kallar "delarna" i boken för separata böcker? Annars skulle jag bli bra deprimerad...

För övrigt saknar jag det gamla A5-formatet. När jag och polarna trycker upp vårat fantasyrollspel om typ tusen år kommer vi bannemig att vara postmodernistiska vill jag lova! /images/icons/cool.gif

-Gaxar, som nog borde ta och fila lite på spelvärlden nu...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Neogames kanske kan svara?

...var det inte så att allt det där skall stå i en bok, och att man bara kallar "delarna" i boken för separata böcker? Annars skulle jag bli bra deprimerad...

jag tror inte det:
* det står "Preliminär utgivning 2001-2002:" vilket jag tolkar som en plan över vad som skall ges ut till spelet 2001-2002...
* det står under Phobia: Regelboken att "Regelboken kommer att släppas samtidigt som Spelarens bok." vilket i mina ögon tyder på att de kommer säljas separat (annars borde det väl stått "följer med" eller "säljs tillsammans med")

någon på NG som vill uttala sig?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om a5

Eller B5 som det egentligen är i de gamla Ä-produkterna... Jag saknar det också. Det var lättare att bläddra i, lättare att samsas om böckerna (eftersom de delades upp i fler delar) och sannolikt billigare att trycka. Man _behöver_ ju inte lägga det i en (dyr) box... en plastficka funkar bra.

*nostalgisk*
 
Top