Nu brukar jag inte vara den som dömer saker och ting på förhand, men efter att ha kollat på teasern kan jag säga att jag förmodligen inte lär införskaffa Phobia. Varför?
Därför att det uppenbarligen inte försöker tillföra genren något nytt över huvud taget.
Jag är mycket inbiten skräckfantast och blir lite smått grinig när det dyker upp ett nytt spel som är en platt sammanfattning av allt som redan gjorts. Tråkigt! Och det värsta är att jag förstår precis hur NeoGames tänker; man vill nå den breda massan utav rollspelare för att tjäna åtminstonde en liten slant på sitt slit. Alltså gör man ett spel som så många som möjligt kan ta till sig, ett spel där "alla kampanjer är möjliga"... Bha! Alla kampanjer är möjliga i alla spel! Det som gör skillnad är det som är nytt, originellt och smart; nya ingredienser som ingen har sett så mycket av förut.
Detta är en tragisk trend som jag tycker går igen i samtliga utav NeoGames' spel (med undantag för NeoViking och NeoBunnies). Man vågar inte riskera att inkludera något nytt och annorlunda av rädsla för att förlora massan. Visst finns den risken där; större delen av alla "nya ingredienser" misslyckas av olika anledningar, och det är ingen speciellt lätt uppgift att som spelkonstruktör arbeta in smart, snygg originalitet som tilltalar någon större grupp människor.
Men man kan väl åtminstonde försöka!? Eller finns inte ens fantasin där till att börja med?
Det enda positiva jag ser med Phobia (än så länge) är att det i och med NeoGames nuvarande ställning med största sannolikhet kommer att föra ut skräck till en yngre generation utav svenska rollspelare som inte är insatta i Call of Cthulhu, World of Darkness och Kult. Detta är i och för sig väldigt, väldigt bra, och jag tror att en himlans massa människor kommer att uppskatta Phobia, inte minst som en inkörsport till mer nischade produkter.
Men inte jag.
-Gaxar, /images/icons/cool.gif
Därför att det uppenbarligen inte försöker tillföra genren något nytt över huvud taget.
Jag är mycket inbiten skräckfantast och blir lite smått grinig när det dyker upp ett nytt spel som är en platt sammanfattning av allt som redan gjorts. Tråkigt! Och det värsta är att jag förstår precis hur NeoGames tänker; man vill nå den breda massan utav rollspelare för att tjäna åtminstonde en liten slant på sitt slit. Alltså gör man ett spel som så många som möjligt kan ta till sig, ett spel där "alla kampanjer är möjliga"... Bha! Alla kampanjer är möjliga i alla spel! Det som gör skillnad är det som är nytt, originellt och smart; nya ingredienser som ingen har sett så mycket av förut.
Detta är en tragisk trend som jag tycker går igen i samtliga utav NeoGames' spel (med undantag för NeoViking och NeoBunnies). Man vågar inte riskera att inkludera något nytt och annorlunda av rädsla för att förlora massan. Visst finns den risken där; större delen av alla "nya ingredienser" misslyckas av olika anledningar, och det är ingen speciellt lätt uppgift att som spelkonstruktör arbeta in smart, snygg originalitet som tilltalar någon större grupp människor.
Men man kan väl åtminstonde försöka!? Eller finns inte ens fantasin där till att börja med?
Det enda positiva jag ser med Phobia (än så länge) är att det i och med NeoGames nuvarande ställning med största sannolikhet kommer att föra ut skräck till en yngre generation utav svenska rollspelare som inte är insatta i Call of Cthulhu, World of Darkness och Kult. Detta är i och för sig väldigt, väldigt bra, och jag tror att en himlans massa människor kommer att uppskatta Phobia, inte minst som en inkörsport till mer nischade produkter.
Men inte jag.
-Gaxar, /images/icons/cool.gif