Jag kan inte annat säga än att jag håller med Artfert i hans resonnemang, och efter att förra året ha gjort en uppsats om Tolkien för ett Eng C betyg så mjo... Sagan Om ringen blev startskottet för den officiella fantasykulturen. Men ordet "officiella" kan man säga att jag talar om den kända fantasyn som vi relaterar till idag. Sjuttiotalet var dessutom en tid av mycket tankar, åsikter och försök till revolutionerande prylar i allmänhet - nytänkande var något populärt och possitivt.
Teater, låtsade karaktäruttryck, masskerader i olika former är något som varit populärt i alla tider, spel och lek kanske man kan kalla det. Under romantiken var sådant mycket poulärt, och jag har för mig att några utav de mer kända och flummiga författarna från den tiden ägnade sig åt sådana lekar, och rent spånande över olika karaktärer, beteenden etc. Sedan har vi spel i allmänhet som funnits så länge att det kan vara svårt att ge något faktiskt årtal. Man vet i alla fall efter fynd att man redan i Egypten och och det antika Grekland använda tärningar med fler sidor än den klassiska T6:an som de flesta tänker på i tärningsväg.
Vad kan då vara mer lämpligt tid än 70-talet för att skapa en sådan annorlunda mix av lek och spel. Sedan tror jag också att det var lika mycket slump som sammanträffande att Mr Gygax just fick idén till D&D under sjuttiotalet. Star Wars gjorde entré i slutet där, och Sience Fiction och Fantasy var som vi redan nämnt något som revolutionerat bland unga nördskallar. Ta bara alla de serietidningar som började florera under 70-talet. Ett praktexempel. En av dem som ägnade sig åt sådana hobbys, relaterade till SF och Fantasy, var just Gygax, och han gillade också de strategiska spel som under sjuttiotalet kom att baseras på dessa nördstämplade genrer. Så, att spela teater och gå in i en annorlunda karaktär som föreställs leva i någon typ av dessa underbara fiktiva världar var något som var en mycket fascinerade lek/spel. Det kan vi alla erkänna, att få leka/spela/utagera det är en kul tanke och sysselsättning. Mycket underhållande.
Att då sätta ett system på leken och också blanda in strategi, vinst och förlust gör det ännu bättre. Saken är väl just den att som vuxen kräver man högre kvalitet och detaljrikedom av en lek eller ett spel för att det skall roa tillräckligt. Att då bara sitta och köra manuslös teater lockar kanske inte så många, eller kan kännas lite löjligt kanske... Om man då lägger till regler som tar det hela till en mer "vuxen" nivå, och som också bidrar till en större kvalitet känns väl kanske rent naturligt bättre. Tja, nu spånar jag bara över vad jag tror. Det kan ju vara så. Det kan ju också vara så att Gygax rentav hade en högre kärlek till rena spel före den teaterinfluerade delen av rollspel, och att han helt enkelt ville ta spelen till en högre nivå, före att ta agerandet till en högre nivå.
Kort och gott handlar det om att upptäcka något tillsammans, något man delar. Man gillar t.ex. fantasy och häftiga berättelser i detta tema är ju därför något som fängslar en. Så att göra en egen berättelse tillsammans (för de flesta rpg är ju sociala), samtidigt som man då spelar ett spel där man får göra lite utmanande prylar som att syssla med strategi och räkna runt och rulla runt med tärningar... Ja, det blir bara en högre och högre kvalitativ nivå av att umgås och ett kreativare sätt att nå sina hobbys och intressen - som t.ex. fantasy - samtidigt som något kreativt - strategiska speldrag och dylika - äger rum.
Ja, nu var det här sista kanske långt utöver svaret på frågan, men om man skummar min text och plockar lite av varje kan man nog förstå vad jag tror på. Helt enkelt, det låg i tiden och "rätt" man med "rätt" intressen råkade just få den idé som skulle bli rollspel.
Så, tacka denna hunger efter det fiktiva som uppstod genom böcker och serietidningar under sjuttiotalet, och Gygax stora intresse för spel...