>Varför ska en enkel man som jag köpa Call of Cthulhu? Är det ett bra rollspel?
CoC är ett VÄLDIGT bra spel, enligt mig ett av de bästa som nånsin knåpats ihop. En av de saker som gör det så roligt att spela är, förutom den unika settingen, den formliga uppsjö av brillianta supplement som finns att tillgå. Nämnas kan de olika bakgrundsböckerna ("Escape From Innsmouth", "Arkham Unveiled", "Kingsport", "Return to Dunwich" m.fl.) som beskriver delar av den fiktiva "Miscatonic valley" där det mesta utspelar sig. Med dessa kan man, som det diskuteras på en annan tråd på forumet, mycket enkelt spela "äventyrs-löst". Det är bara att packa en matsäck och sätta sig i sin T-ford och skumpa iväg till t.ex Dunwich, där mycket intressanta saker kan hända om man bekantar sig med rätt (eller fel) personer bland lokalbefolkningen. En annan typ av supplement som CoC (eller Chaosium överhuvudtaget) har gjort till sin specialitet är mega-kampanjen, som i längd vanligen sträcker sig från lång till väldigt lång. Bland dem kan bl.a. nämnas; "Day of the Beast", "Beyond the Mountains of Madness", "Shadows of Yog-Sothoth ", och "Masks of Nyarlathotep". Den sistnämda brukar förövrigt alltid hamna på någon av toppplaceringarna när "bästa supplementet nånsin" ska utnämnas.
>Finns det en hemsida man kan glo på?
Förutom Chaosiums egen hemsida kan nog dessa vara av intresse:
http://www.tccorp.com/home.html
http://www.flar.demon.co.uk/terror/welcome.htm
>Har köret ett regelsystem som i svårighet motsvarar 80 universitetspoäng i klassisk grekiska eller är det någotsådär lättspelat?
CoCs regler är så pass enkla att de aldrig kommer i vägen för spelupplevelsen, men inte heller så simpla att spelmekaniken känns otillräckligt. Det lyckas balansera mellan dessa båda på ett mycket bra sätt.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att CoC rekomenderas åt alla som vill ha en rolig, spännande och framförallt annorlunda spelupplevelse.
/Anders