Nekromanti Varför kör alla Star Wars så enformigt?

Krille

Super Moderator
Ditt nytänk är dubbelplusobra

• Årtal nämns aldrig i Star Wars. Den enda riktlinjen vi har är att första filmen släpptes 1977 och den tredje 1983 - men hur lång tid som har gått där emellan i universat har vi ingen som helst koll på.
  • Det är, som sagt var, en stor galax. Yavin ligger i en jefla avkrok. Det hopp som tänds av att Dödsstjärnan förintas kan mycket snabbt släckas med att upproret är i andra halvan av galaxen och att Imperiet använder upproret som ursäkt för att öka förtrycket och kontrollen ytterligare.
  • Imperiet kontrollerar media. Du behöver inte ens nämna Yavin och Dödsstjärnan. Dina spelare kan segla i totalt mediamörker och de vet inte eller aldrig hur långt det är kvar tills Skywalker räddar dagen och Anakin.
  • Med tillräckligt icke-hjältiga rollpersoner så har du inga som helst problem att få även stormsoldater att verka skitfarliga.
  • Om du dessutom tittar på Expanded Universe så kollapsade inte Imperiet med Kejsaren. The Imperial Remnant fortsatte att motsätta sig en Ny Republik i vidare inbördeskrig under ett sjujefla tag, så även om den andra Dödsstjärnan sprängs över Endor imorgon så innebär det inte att förtrycket slutar för det. Råkar du bo i resterna av Imperiet så lär du fortfarande vara förtryckt, förmodligen värre än tidigare.

Troberg

Sinister eater
Re: Ditt nytänk är dubbelplusobra

Det finns en svaghet i ditt resonemang: vi vet att Hitlertyskland också fick däng 1945. Likförbannat är koncentrations- och fånglägerdraman och ockupationsdraman ofta bland de absolut svartaste och mest hopplösa draman som någonsin producerats, även om de producerats efter kriget.
Jo, men till skillnad från imperietrupperna så brukar inte nazityskland utmålas som inkompetenta pajasar. Visst, det förekommer, men det har inte samma tyngd när det finns en verklig historia bakom som alla känner till.

Sedan, som jag sagt tidigare, så finns det ett självändamål i att ändra. Du kan säga vad du vill, men spelarna känner sig säkrare när de tror att de vet vad som är på gång (vare sig detta är en grundad uppfattning eller inte). Det är därför jag bytte ut shadows i min B5-kampanj. Det är därför jag i princip aldrig kör något omodifierat som det är ur boxen (inte ens datorer och bilar...). Det gäller att hålla folk lagom ovetande...

Som det heter, "oroa dig inte. De skulle inte kunna träffa en elefant på det här avst...!"
Det är inte hur det verkligen ärsom räknas, det är hur de upplever det. Jag vill helst slippa skjuta hälften av spelarna för att de ska förstå vad det handlar om när det finns bättre sätt.

Krille

Super Moderator
Floop!

"Jo, men till skillnad från imperietrupperna så brukar inte nazityskland utmålas som inkompetenta pajasar."

Förutom alla nazister som dör som flugor i diverse pulpstårysar (inklusive det andra Lucasfilmspektaklet, Indiana Jones, och sådana trevliga rullar som Örnnästet) så har jag bara en sak att säga:

"Floop!"

"Sedan, som jag sagt tidigare, så finns det ett självändamål i att ändra. Du kan säga vad du vill, men spelarna känner sig säkrare när de tror att de vet vad som är på gång (vare sig detta är en grundad uppfattning eller inte)."

Nå, du har din uppfattning. Den lär jag inte kunna ändra på, hur många faktiska upplevda exempel jag rabblar upp. Så jag nöjer mig med att härmed förklara att du är överbevisad på den ursprungliga frågan "varför kör alla Star Wars så enformigt". Man behöver inte ens titta på hur den där knäppgöken i Skövde spelar. Det räcker med att titta på vad som faktiskt är utgivet till spelet.

Jag menar, när saker som intrigerande adelshus, samarbete mellan Imperiet och Alliansen och ren piratromantik, som aldrig ens ingick i de ursprungliga filmernas koncept, täcks av modulerna Lords of the Expanse, Truce at Bakura respektive Pirates&Privateers, så är det bara att konstatera att det inte bara finns folk som spelar Star Wars på ett annat sätt än filmerna, utan även att det har plöjts ner rätt seriösa mängder pengar i det.

Re: Men det är ju därför...

Eh.. Njae... Ritningarna på dödsstjärnan finns ju med redan i episod 2, klonerna anfaller.....
Åsså är de rasister hela bunten (nåja) det finns inga (kanske en och annan då men extremt lite) aliens med i det stora Imperiet...
Fast å andra sidan så skapades det ju för att det skulle skapa Trygghet och Säkerhet i en Orolig Tid, och då kan man ju skita i personlig intrigitet.... - Men visst, för många så innebär faktiskt Imperiet en trygghet, trots deras eventuella inskränkningar på friheten...... Så de hamnar på en gråskala kanske, med lite mer dragning åt det mörka... Men genomonda? Nä.. Däremot så finns det säkert Guvenörer som gör det mesta för att roffa åt sig medans de kan och därmed kanske drar på sig planeters ogillande....

Storuggla

Champion

"Eh.. Njae... Ritningarna på dödsstjärnan finns ju med redan i episod 2, klonerna anfaller....."

Jaha? Sa jag att de inte fanns då?
<blockquote><font class="small">Citat Mig själv!:</font><hr />
Dödsstjärnan är ett result at Tarkindoktrinen vilken formulerades innan upproret började [/quote]

Det motsäger väl inte att ritningarna fanns? Tarkindoktrinen kräver dock närvaron av en dödsstjärna eller något av liknande magnitud. Den torde ha formulerats strax efter ritningarna eller redan innan (dock tillämpades den inte fören kejsaren hade nog med makt).

"Åsså är de rasister hela bunten (nåja) det finns inga (kanske en och annan då men extremt lite) aliens med i det stora Imperiet..."

Va? Har vi sett samma filmer? Baren på ökenplaneten i där Obi-Wan och Luke raggar upp en smugglare med wookie? Massor av dem! Eller menar du som vi ser i bild ombord på stjärnkryssarna? Ja det ja, men... ja.

"Däremot så finns det säkert Guvenörer som gör det mesta för att roffa åt sig medans de kan och därmed kanske drar på sig planeters ogillande.."

Ja bövelen, varför annars skulle man vilja vara guvernör? :gremwink:

Storuggla, ryggont

Troberg

Sinister eater

Va? Har vi sett samma filmer? Baren på ökenplaneten i där Obi-Wan och Luke raggar upp en smugglare med wookie? Massor av dem!
Fast de är ju arter, inte raser. Eller nåt...

Krille

Super Moderator

"Det motsäger väl inte att ritningarna fanns? Tarkindoktrinen kräver dock närvaron av en dödsstjärna eller något av liknande magnitud. Den torde ha formulerats strax efter ritningarna eller redan innan (dock tillämpades den inte fören kejsaren hade nog med makt)."

Tarkin-doktrinen är en del av det expanderade universat och alltså inte mer än endorsed. Dödsstjärnans ritningars existens tjugo år innan första filmen är canon.

Storuggla

Champion

"Tarkin-doktrinen är en del av det expanderade universat och alltså inte mer än endorsed. Dödsstjärnans ritningars existens tjugo år innan första filmen är canon."

Nu ska du inte vara sådär :gremwink:
Men seriöst, tjugo år innan första filmen. Kolla monsieur Tarkin i den filmen. Gammal, grå och banne mig ser han inte ut som Peter Cushing? Öh, vad jag vill sagt är väl att de två inte motsäger varandra... ännu. Tarkin kan mycket väl formulerat doktrinen då han har åldern inne och den (doktrinen i fråga) är banne mig bättre än "Äh gubbar nu blåser vi bort lite grus bara för att vara elaka"-anledningen.
Jag skulle nog lägga in Tarkin i knutarna kring ritningarna allt, men det är väl bara jag. Och jag är inte George Lucas – vilket bevisas av min brist på rancher och högar av dollar – och då gills inget jag säger. :gremsmile:

Storuggla, diggar Tarkin

Krille

Super Moderator

"Men seriöst, tjugo år innan första filmen. Kolla monsieur Tarkin i den filmen. Gammal, grå och banne mig ser han inte ut som Peter Cushing? Öh, vad jag vill sagt är väl att de två inte motsäger varandra... ännu."

...utom att i Expanded Universe så beskrivs det när och hur han formulerar doktrinen och önskan om ett supervapen, och i brevet till Kejsaren så tilltalar han definitivt kejsaren som "Ers Majestät". Inte som senator, inte som kansler, inte ens som my lord eller master, utan som "ers majestät". Och den titeln drar inte Palpatine på sig förrän en rätt lång tid efter att den mystiske Darth Sidious fick ritningarna i näven av lord Tyranus.

Men vi har ju redan sett vad George gör med Expanded Universe i de nya filmerna. Se bara på hur C-3P0 gick från "Trheepio är över 130 år gammal" till "Threepio är bara fyrtio år gammal och byggdes av Lukes pappa när denne var en liten pilt".

Storuggla

Champion

"Men vi har ju redan sett vad George gör med Expanded Universe i de nya filmerna. Se bara på hur C-3P0 gick från "Trheepio är över 130 år gammal" till "Threepio är bara fyrtio år gammal och byggdes av Lukes pappa när denne var en liten pilt"."

Tja... jag lever i hoppet då. Tarkin kanske slängs in i nästa film i en biroll eller bara nämns. After all, Expanded is made to be broken. :gremsmile:

Storuggla, har missat sin dödsstjärnebok

Va? Har vi sett samma filmer? Baren på ökenplaneten i där Obi-Wan och Luke raggar upp en smugglare med wookie? Massor av dem! Eller menar du som vi ser i bild ombord på stjärnkryssarna? Ja det ja, men... ja
Alltså... Det jag menade var förstås i själva imperiets armébyggande förstås... Inte många aliens i nån stjärnkryssare eller dödsstjärna... Möjligen som spioner i lämpliga miljöer... Om det nu förstås inte är så att det är något annat som döljer sig i stormtroopersuniformerna.... Men de tycks ju passa människor ganska så bra :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell
så de är artister och inte rasister?

Å andra sidan så är det jävligt svårt att se om stormtrupperna är aliens eller inte.

Imperiet har aldrig varit rasistiskt för mig. Jag minns i alla fall inga klara tecken på det. Och eftersom det verkar bo så många lyckliga aliens i imperiet så kan det ju inte vara så farligt eller?

Nej. rasist-imperiet är bara änny ett steg i konspirationen att förvandla imperiet till rymndnazister. och det godtar jag inte.

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: så de är artister och inte rasister?

Tack, jag var rädd att jag skulle behöva komma med den puchlinen själv.

Imperiet har aldrig varit rasistiskt för mig. Jag minns i alla fall inga klara tecken på det. Och eftersom det verkar bo så många lyckliga aliens i imperiet så kan det ju inte vara så farligt eller?
Jag håller med dig. Även om det inte finns så många aliens bland imperiet (glöm inte att alla stormtrupperna är kloner av samma person (det kanske förklarar varför varenda en är usel skytt?)!) så verkar de inte aktivt särbehandla dem sämre än någon annan.

Nej. rasist-imperiet är bara änny ett steg i konspirationen att förvandla imperiet till rymndnazister. och det godtar jag inte.
Japp, håller med. Om något så är de väl imperialister, det hörs ju på namnet?

chrull

Stockholm Kartell

Tack, jag var rädd att jag skulle behöva komma med den puchlinen själv.

Do not fear. chrull is here! med en hel drös dåliga skämt. precis som vanligt.

Jag håller med dig. Även om det inte finns så många aliens bland imperiet (glöm inte att alla stormtrupperna är kloner av samma person (det kanske förklarar varför varenda en är usel skytt?)!) så verkar de inte aktivt särbehandla dem sämre än någon annan.

Javisst ja. de är ju kloner. Det förklarar ju faktiskt ännu mer.

För mig har de alltid varit lite av rasister då det egentligen inte finns några aliens i själva Imperietorganisationen... kanske en och annan men inte många

walium

Ganska töntig, faktiskt
Stjärnornas krig - forumversionen

Vi kanske borde övertala Yassilus att göra en forumversion av Stjärnornas krig också? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Sci-fi-hi-fi

"Aha, det förklarar Leias kringel-flätor också..."

Har du inte sett Spaceballs? De är ju riktigt schyssta hörlurar!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det blir inte svårt att övertala mig... [ot]

...men vi får se när tid och så blir över. Antagligen väntar jag till sista filmen kommer (2005 eller när det är) då man slipper en lucka och kan köra hela grejen på en gång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja

Enligt beskrivningen av Coruscant som jag läste igår (för SW d20) har Kejsaren separata läger för aliens i (på?) huvudstaden, och de som inte håller sig där måste ha slavpapper, eller är illegala. Jag har för mig att det nämns flera gånger att Kejsaren har en humanocentrisk filosofi, men om det är canon har jag ingen aning om.

Krille vet säkert mer.

M.