Nekromanti Varför kan jag inte göra ändringar?

zonk

muterad
Jocke;n155782 said:
Varning eller avstänging eller andra diciplinåtgärder för den som har sig. Precis som med allt annat pajigt beteende.
Det ligger faktiskt en del i det här. Men då inställer sig fall 2: nån ångrar seriöst ett ilsket inlägg och vill senare ta bort det, och känner att de vill ha det "osagt". Här kan man ju tycka att det är goda avsikter och en vilja att dra ner på ilskan som ligger bakom. Hur gör man där? Är det upp till moderator att bedöma i varje fall?

Tänk er nån av de senaste jättetrådarna, med ytterligare faktor tillagd att folk håller på och ändrar inlägg hit och dit hela tiden. Det hade kunnat bli ganska rörigt.

Lupus Maximus

Tekniker
Varken vBulletin4 eller vBulletin5 har revisioner av forumsinlägg. Att byta till ett tomt inlägg är rätt uppenbart, men det öppnar för mer subtila fuländringar av inlägg. Så för närvarande finns det bara dåliga och sämre val tillgängliga för redaktörerna i detta fall. Men det finns lite olika alternativ, så det kan gå att hitta mindre dåliga kompromisser.

Jocke

Man med skägg
zonk;n155785 said:
Tänk er nån av de senaste jättetrådarna, med ytterligare faktor tillagd att folk håller på och ändrar inlägg hit och dit hela tiden. Det hade kunnat bli ganska rörigt.
I alla jättetrådar utom exakt de senaste har det gått, och jag kan inte säga att det ur min icke-moderator synpunkt har gjort något bättre eller sämre. Och på alla andra forum.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sedan kan ju folk ändra inlägg på mindre uppenbara sätt. Det går att skriva om ett gammalt inlägg så att det har ett helt annat innehåll och gör resten av diskussionen obegriplig, och ingen kommer att märka det utom de som har fotografiskt minne.

Jag tillhör gruppen som tycker att ett inlägg ska vara skrivet i sten när det väl är publicerat.

zonk

muterad
Hmmm, en tanke. På nåt forum jag är på, så kan man ändra inlägg fritt. Men så fort man gör det, dyker det upp en text under det "Inlägget är ändrat, tid, datum. Visa historik" - och där är då "visa historik" en väldigt tydlig länk.

På det sättet ser man extremt tydligt om nån fular sig, och originalinlägget försvinner aldrig - det är rekursivt, varje ändring ger upphov till en ny historik. Så det är omöjligt att gömma nåt originalinlägg, men det går fritt att ändra.

Kan det kanske vara en lösning?

anth

Vetefan
Jocke;n155782 said:
Varning eller avstänging eller andra diciplinåtgärder för den som har sig. Precis som med allt annat pajigt beteende.
Just nu är jag så så jävla less och sur på användarna på det här forumet att jag röstar för att Redaktionens 48-timmars avstängning (som är standard idag) ändras till en kumulativ 1-månders avstängning. D.v.s. första gången blir man avstängd en månad, andra gången 2 månader, o.s.v.

Med den regeln skulle vissa användare vara upp i två-års avstängningar vid det här laget...

Cissi

Up to no good.
Det är jättebra med förslag som redaktionen kan ta med sig inför plattformsbytet.

Det finns också en pedagogisk tanke i att man inte ska kunna ta bort sina ilskna inlägg i efterhand. Det är för att försöka få folk att tänka till lite innan de postar för att synden stannar kvar även när adrenalinet sköljt undan.

Fram tills dess att redak har funderat klart så kan man alltid be oss mod att göra ändringar i efterhand som är absolut nödvändiga. Som när autokorrekt döper ditt värdshus till "sharialag" tex.
Kom bara ihåg att vi inte har en svarstid som heter "omedelbar" utan att det kan ta lite tid. Anmäl eller skicka PM.

/Cissi

Krille

Super Moderator
zonk;n155793 said:
Hmmm, en tanke. På nåt forum jag är på, så kan man ändra inlägg fritt. Men så fort man gör det, dyker det upp en text under det "Inlägget är ändrat, tid, datum. Visa historik" - och där är då "visa historik" en väldigt tydlig länk.

På det sättet ser man extremt tydligt om nån fular sig, och originalinlägget försvinner aldrig - det är rekursivt, varje ändring ger upphov till en ny historik. Så det är omöjligt att gömma nåt originalinlägg, men det går fritt att ändra.

Kan det kanske vara en lösning?

Det finns ingen historik-funktion i vB5. Man kan bara set att det ändrades (och när), men hur det såg ut tidigare sparas inte.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Finns det någon möjlighet att ha olika regler för redigering av postade inlägg i olika forum? Så att man t.ex. i de rollspelsspecifika forumen där det oftast är längre, mer långsiktiga trådar (spelkrönikor, husregler och annat spelmaterial) kan, åtminstone som trådstartare, ändra obegränsat. Medan man i mer livliga diskussionsforum som Off Topic etc har en tidsbegränsning?

Eller stödjer inte plattformen en sån variant?

Vimes

Sillkung
Jag tycker att man borde begränsa rätten att över huvud taget skriva inlägg, kanske ta bort den helt.

Ram

Skev
anth;n155794 said:
Just nu är jag så så jävla less och sur på användarna på det här forumet att jag röstar för att Redaktionens 48-timmars avstängning (som är standard idag) ändras till en kumulativ 1-månders avstängning. D.v.s. första gången blir man avstängd en månad, andra gången 2 månader, o.s.v.

Med den regeln skulle vissa användare vara upp i två-års avstängningar vid det här laget...
Ja. Absolut ja. Även om jag skulle förespråka en annan startpunkt så är jag helt klar för ökad straffsats för återfallsförbrytare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Vi läser och tar till oss det ni säger.

Med det sagt, lämna diskussionen om straff och avstängningar, och fokusera på att förklara varför just DU behöver kunna ändra i inlägg, eller varför just DU tycker att det blir konstigt.

Alltså, stay on target, stay on target!

.113

Swashbuckler
Mitt superbra inlägg försvann visst :p iaf, säger man till sin chef eller granne att de är en skitstövel får man leva med det och be om ursäkt, det borde gälla här med. Har du sagt nåt får du stå för det.

Med det sagt, en lösning på problemet är ett regeltillägg: moderatorerna kan, när de ser en tråd som diskuterar känsliga ämnen eller tillslut hamnar där, gå in och med FET RÖD TEXT skriva typ:

"Denna tråd är nu flaggad, den som härmed editerar ett inlägg åker ut i två veckor."

Då kan man editera fritt i sina världabyggartrådar, osv, men i dessa trådar får man stå för sina åsikter, formuleringar och stavfel.

.113

Swashbuckler
För att förtydliga, man åker i en flaggad post oavsett anledning till Edit.

Och som jag nämnde innan mitt första inlägg försvann, det är bra att kunna göra en tråd om tex min värld där jag i originalinlägget kan ä dra för att lägga till regioner, platser, kända personer osv för att få en bra överblick.

Mitt regelförslag tillåter sådant, vilket nog de flesta vill ha, men begränsar "fulspel" med att ta bort inlägg i hetsiga diskussioner.

anth;n155728 said:
OK. Jag försöker förklara igen.

Någon startar en ny tråd.
En häftig diskussion uppstår.
Den som startade tråden raderar all text i startinlägget.
Tråden fortsätter utan något startinlägg.
Är det bara jag som tycker att något är fel med en sådan tråd???

Jag håller med om att en sådan tråd blir väldigt fel. Och att det är fel att göra så. så jag förstår på ett sätt varför ändra funktionen togs bort.

Men jag håller inte med om att det är rätt sätt att åtgärda problemet. eftersom det egentligen inte är ändra funktionen som är det egentliga problemet här.
Att ta bort ändra funktionen för att denna missbrukas vissa gånger är väl egentligen att jämföra med att om någon är sjuk så behandlar man symptomen inte själva sjukdomen.
Har någon en tumör som ger kraftig värk är ju inte rätta sättet att ta itu med detta att bara pumpa denne full med smärtstillande så att han inte känner smärtan.
Så att ta bort denna funktion känns inte riktigt rätt tycker jag. utan mer som en nödlösning

Men samtidigt är jag medveten om att ibland måste man ta till nödlösningar.
har man inte möjlighet att operera bort tumören, men man har tillgång till smärtstillande så är så är det ju förståeligt att man väljer denna metod. och trots allt är ju denna sida inte ett fullt utrustat sjukhus så ibland måste man kanske ta till smärtstillande i stället för operation

Mundo

Myrmidon
För mer förklaringar VARFÖR editera inlägg är viktigt.
Ta min tråd här som exempel.

Jag tror jag gjorde minst tio, femton edits per post där, utan tvekan. (Noterar även att kommentar-system var kvar, suckar längtansfullt). I min mening finns inte edit-knappen endast för att rätta stavfel, den finns där också för att göra bra upplägg i trådar. I den här tråden snodde jag de tre första posterna så jag kunde använda dem för att mata information i. Här är ett annat exempel på behovet att editera trådar, eller Ymirs krönikor... Eller RasmusL som gjorde en tråd får några månader sedan där han också "stal" de första inläggen genom att börja dem som tomma och sen editera text in i dem.

anth

Vetefan
Reddokk Fheg;n155863 said:
Men jag håller inte med om att det är rätt sätt att åtgärda problemet. eftersom det egentligen inte är ändra funktionen som är det egentliga problemet här.
Så, vad är rätt sätt att åtgärda problemet?

Att påpeka att något är fel utan att komma med en bättre lösning själv är tyvärr inte speciellt konstruktivt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mundo;n155864 said:
VARFÖR editera inlägg är viktigt
Editering var viktigt för det upplägget av tråd. Med nya förutsättningar får ni hitta nya upplägg. Kanske starta nya trådar med jämna mellanrum.

Det skulle ju troligen kunna leda till mycket mer överskådningsbara trådar som är lättare att sätta sig in i. Kanske kombinerat med att gamla tråden avslutas med länk till nya, samt låses av moderator.

Jag påstår inte att det är bättre, eller att det inte är sämmre. Men andra förutsättningar kräver andra tillvägagångssätt, och bara för att man inte kan göra som förr betyder inte att det är sämmre.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
anth;n155867 said:
Så, vad är rätt sätt att åtgärda problemet?

Att påpeka att något är fel utan att komma med en bättre lösning själv är tyvärr inte speciellt konstruktivt.
Banna, Banna alla