Nekromanti Varför kan jag inte göra ändringar?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Redigering av inlägg är viktigt för mig eftersom jag sällan deltar i diskussioner som inte rör rollspel specifikt, och när jag själv skapar trådar vill jag kunna uppdatera, rätta till skriv- och stavfel, och i vissa fall ta bort eller lägga till ny information. Se t.ex. inlägget om Flottlägret Gråvada till Symbaroum. Jag har redigerat det flera gånger när det dök upp små missar, stavfel eller saker jag ville ändra.
Men jag föreslår som sagt att man om möjligt begränsar redigeringsmöjligheten till rollspelsspecifika forum, kanske också att bara trådskaparen har den möjligheten.

Mundo

Myrmidon
anth;n155867 said:
Så, vad är rätt sätt att åtgärda problemet?

Att påpeka att något är fel utan att komma med en bättre lösning själv är tyvärr inte speciellt konstruktivt.
Nu bad iofs Magnus oss att INTE fokusera på det, utan istället fokusera på varför editering är viktigt eller oviktigt.

Lupus Maximus

Tekniker
Legitima anledningar som jag kan komma på för att vilja använda uppdateringar, en del av dem har redan nämnts.
  • Säljtråd, där man vill uppdatera första inlägget med förändringar (t.ex. vad som redan köpts).
  • Skapartråd, där de första inläggen används för att skriva det som skapas (man har "reserverat" några inlägg efter det första). Men efterföljande trådar används för själva diskussionen.
  • Presentations/kontakttråd där man håller uppdaterat vad man vill spela och hur.
  • Forumrollspel där de första inläggen innehåller aktuell information.
  • Informationstråd, och man upptäckt att vital information var fel (t.ex. datum för att träffas).
  • Informationstråd som är levande. T.ex. länklista.
Alla dessa kan dock hanteras via att moderatörer, eller annan betrodd grupp, utför uppdateringarna åt användarna. Men det kan innebära en hel del jobb för den gruppen, alternativt att folk avstår från att skapa tråden för att inte skapa mer jobb för någon annan.

Arfert

Facit
Jag skriver ofta från en mobil eller platta. Då är det skönt att kunna rätta småfel och liknande efter ett tag. Och eftersom jag inte kollar här hela tiden bör tidsramen vara hyfsat lång, en timme. Ofta gör jag ett inlägg och avbryts sedan, pratar med kollegor, svarar på några brådismail eller får ett telefonsamtal... då räcker inte 5 min eller en kvart.

anth;n155867 said:
Så, vad är rätt sätt att åtgärda problemet?

Att påpeka att något är fel utan att komma med en bättre lösning själv är tyvärr inte speciellt konstruktivt.

Om du läste hela min post kanske du märkte denna del

Reddokk Fheg;n155863 said:
Men samtidigt är jag medveten om att ibland måste man ta till nödlösningar.
har man inte möjlighet att operera bort tumören, men man har tillgång till smärtstillande så är så är det ju förståeligt att man väljer denna metod. och trots allt är ju denna sida inte ett fullt utrustat sjukhus så ibland måste man kanske ta till smärtstillande i stället för operation

Ibland finns ingen perfekt lösning. man tvingas välja mellan problemet och en nödlösning

Men en lösning är att man inte kan ändra den ursprungliga texten efter en viss tid, en timme, 2, eller mer? utan att då endast kunna lägga till text där det står att Edit följt av det man lagt till. då kan man lägga till saker man glömt. påpeka om man insett man formulerat sig dåligt och liknande. men man kan inte ta bort den ursprungliga texten. den kommer alltid finnas kvar så man faktiskt får stå för vad man sagt

Men å andra sidan går det ju då inte heller gå in och ändra stavfel, och småsaker i texten vilket är något man ofta kan vilja. speciellt om man skrivit från sin mobil eller haft bråttom när man skrev inlägget. Vilket ju egentligen är samma sak som man inte kan editera sin text. Att bara kunna lägga till mer text är ju inte att editera den text man redan hade

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n155912 said:
Synd alla missade mitt förslag eftersom alla borde bli nöjda med den ;)
Utom moderatorerna då, som ska kolla igenom alla inlägg för att se om någon ändrar dem.

Och de som missade inlägget som deklararerade att tråden är flaggad någonstans mitt i den 8 sidor långa diskussionen, hoppade in med en kommentar på slutet och bestämde sig för att rätta ett stavfel.

Eller de som råkade trycka "ändra" istället för någon annan knapp, och sen råkade trycka posta istället för avbryt (händer i varje fall mig till och från, även på mina egna inlägg, även om "anmäl" istället för "citera" på andras är vanligare).

.113

Swashbuckler
Fast moderaterna går redan igenom dessa trådar så det borde inte bli någon skillnad.

Och riskerar man två veckors avstängning tror jag nog man tänker sig för en extra gång innan man trycker något.

Moderatorerna kan dessutom gå in i startinlägget och skriva det där så missar ingen. Och helt ärligt, skriver man själv i en sån tråd som man rimligen vet är en risktråd, få dubbelkollar man nog innan man editar om man vet om den här regeln.

Alternativen är ju att folk får eller inte får editera vilket snarare gör mer folk missnöjda. Bättre med en regel som inte ger mer jobb, men gör folk försiktigare i trådar. Och man kan straffa de som fular sig

Rymdhamster;n155917 said:
Utom moderatorerna då, som ska kolla igenom alla inlägg för att se om någon ändrar dem.

Och de som missade inlägget som deklararerade att tråden är flaggad någonstans mitt i den 8 sidor långa diskussionen, hoppade in med en kommentar på slutet och bestämde sig för att rätta ett stavfel.

Eller de som råkade trycka "ändra" istället för någon annan knapp, och sen råkade trycka posta istället för avbryt (händer i varje fall mig till och från, även på mina egna inlägg, även om "anmäl" istället för "citera" på andras är vanligare).

Håller med här.

Problemet är handlar ju i grund och botten inte om funktioner. utan att en del "missbrukar" en viss funktion. Därför är det i stort sett omöjligt att lösa problemet på att bra sätt genom att ändra på funktioner

Men eftersom det är massor svårare att ändra på "en del" än att ändra funktioner så måste man nog antingen ändra på funktioner i stället eller härda ut och låta problemet kvarstå

Vimes

Sillkung
.113;n155933 said:
Och riskerar man två veckors avstängning tror jag nog man tänker sig för en extra gång innan man trycker något.
Jag är helt klart för godtyckligt bestraffande av folk. Trodde först att du skrivit att man skulle tänka sig för en gång extra innan man "tycker" något och tänker att det är en bra idé. Förslag:
om någon blir bannad i en tråd rullar moderatorerna en träningspöl t6:or för varje sida i tråden. Varje femma och sexa resulterar i att en slumpmässig deltagare i tråden åker på en lika lång banning. Vidare är jag för att alla som gillar inlägg resulterar i banningar också ska bli avstängda.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n155933 said:
Fast moderaterna går redan igenom dessa trådar så det borde inte bli någon skillnad.
Skillnaden är att nu skulle de behöva gå igenom dem igen. Och igen. Och igen. Och igen...

Och hur ofta går du tillbaka och läser startinlägget om det är en tråd du redan postat i? Moderatorerna skulle behöva posta i startinlägget, plus ett inlägg i slutet av tråden (alltså är vi redan upp i dubbelt så många poster som de nu måste göra).

Sen innebär din lösning att ett beteende som normalt sett är fullkomligt okej blir avstängningsvärdigt. I dagsläget när någon missar en moderering om att man ska hålla sig i skinnet kan man fortfarande peka på att de borde hållit sig i skinnet oavsett. Så du missade att moderatorerna tappat tålamoden? Well... skriv snällt i alla inlägg i fortsättningen (Dvs följ forumreglerna) och du behöver alldrig oroa dig.

Och vad händer om jag editerar mitt inlägg samtidigt som tråden flaggas för att editeringar plötsligt blivit regelbrott?

Och här kommer en längre frågeställning:

När jag skriver ett inlägg hamnar det längst ner på den sida jag var på när jag skrev det, och direkt efter det senaste inlägget som var postat när jag började skriva det. Om det har postats fler inlägg sedan dess så ser inte jag det föränn jag laddar om sidan. Om jag då postar inlägget, ser att jag gjorde ett par stora missar och omedelbart editerar det för att rätta dem, men undertiden som jag skrev det första inlägget så han tråden flaggas och tre pers är redan avstängda. Detta ser jag ju inte föränn det då redan är försent. Men det finns ju inget sätt för mig att o-editera tråden igen!

Bättre en funktionsändring som _faktiskt_ inte resulterar i mer jobb (för moderatorerna).

Dessutom sägs förändringar gynna produktivitet och kreativitet. Så dubbel vinst där.

.113

Swashbuckler
Ja det är väl rätt självklart att man borde tänka sig för före, skriva snällt osv men helt ärligt så om folk gjorde det så skulle vi inte ha problem alls. Nu är problemet att folk skriver skitsaker och sen gömmer dem genom en edit.

Med den här regeln så kommer folk inte editera inlägg överhuvudtaget i en tråd som heter tex feminism, eftersom troll eller inte vill man inte riskera något.

Moderatorerna behöver inte alls gå igenom flera gånger. Exempel:

Jag skriver att någon är en idiot.

En moderator går igenom tråden. Jag blir bannad.

Samma exempel, med skillnad jag editerar innan någon moderator hinner se det.

Samma moderator går igenom tråden. Ser mitt editerade inlägg. Jag blir bannad.

Vart är extra jobbet? Det enda extra jobb som kan komma är om

.113

Swashbuckler
Det enda extrajobb som kan komma är ju om moderaterna inte bannar mig Första gången de ser vad jag skrivit, och varför skullede inte det?

Sorry för delad post. Mupptelefon

.113

Swashbuckler
Sen rent tekniskt är vi ombedda att inte diskutera det här, just här, typ. Kanske bättre skapa egen tråd om det? Det har ju lite relevans genom att jag anser att mitt förslag ändå stoppar missbruket och, enligt mig inte ökar bördan för moderatorerna(eller vad tänker ni?) samt att alla som håller sig i skinnet och editerar snälla inlägg i snälla trådar, får fortsätta med det.

zonk

muterad
Krille;n155804 said:
Det finns ingen historik-funktion i vB5. Man kan bara set att det ändrades (och när), men hur det såg ut tidigare sparas inte.
Ajfan. Det hade ju löst problem om nästa forumplattform haft det. Men det kanske är en ovanlig skum funktion. Jag hittade den på ett ganska hemmabyggt forum. Den hade dock löst problemen lite i ett Alexanderhugg.

Forumspecifika regler kanske inte heller stöds i vB5? Annars är det ju gjutet att slå på obegränsade edits åtm i köp/sälj