Generell fråga om spel
Jag försökte väcka den här frågan för ett tag sedan i någon enorm tråd om Sverox, men den drunknade i bruset (eller så var den så otroligt ointressant att ingen ville svara på den). Jag gör nu ett nytt försök:
Hur kommer det sig att paintball/airsoft anses vara ett spel och passa i en speltidning?
Enligt min egen -- möjligen felaktiga -- definition är en tävlingsform där fysisk skicklighet är avgörande inte ett spel utan en sport. Biljard är en sport, dart är en sport, ishockey är en sport, rytmisk sportgymnastik är en sport, och pintball är en sport. I en tidning som handlar om spel har en artikel om paintball lika lite att göra som en artikel om fotboll.
Eventuella motargument:
Argument:
Men de rollspelar ju samtidigt som de skjuter med sina gevär.
Svar:
Det kanske de gör, men då borde väl artikeln handla om det ur rollspelssynvinkel och inte något annat. De artiklar jag sett i Sverox ger bara en vag antydan om att någon form av rollspelande skulle förekomma och artiklarna i Fenix #3 har jag inte läst eftersom jag är en svagsint idiot som aldrig kommer ihåg att beställa en prenumeration och dessutom bor i den överlägset största staden i landet som inte har en vettig butik för icke-digitala spel.
Argument:
Men det är en hobby som många rollspelare/andra spelare sysslar med.
Svar:
Det är kampsport också har det visat sig i
den här tråden, men det är väl ingen som har övervägt att ha med en artikel om kampsport i en speltidning (förutom regler för dem till ett rollspel naturligtvis).
Jag har inget personligt emot paintball/airsoft, och är mogen nog att hoppa över artiklarna om det och uppskatta tidningen för de artiklar som finns om ämnen jag är intresserad av. Jag undrar bara vad andra anser och om man egentligen kan argumentera för att det rör sig om ett spel. Framför allt undrar jag om hobbyn egentligen hör hemma i Sverok, men det är knappast värt att diskutera här.
/tobias