Re: Pepsi Challenge (OT)
Kort sagt; man kan inte lyssna på individers åsikter - individer är irrationella. Väg, mät och kör blindtester; det är värt mer än alla stolliga "stormästares" vittnesmål tillsammans.
EDIT: Därmed inte sagt att jag vet något om svärd eller ens svärdskonst. Det har jag aldrig påstått. Vetenskapliga principer är dock generellt överlägsna anekdotiska bevis oavsett sammanhang.
Problemet är att snickaren har en jäkla massa andra bevekelsegrunder till att använda just den hammaren än att den skulle vara bäst för jobbet. Vederbörande har dels en stolt tradition på flera hundra år bakom sig av att använda just sådana hammare, han har alltid använt den hammaren, och så vidare. Traditionalism är en fiende till rationella beslut.Herr Nils said:Mig tycks det vettigast att kolla med en snickare vad för hammare han använder och hur, istället för att lyssnad på en tvivlande internetkverulants ide om någon hypotes i lådssaslandet.
Kort sagt; man kan inte lyssna på individers åsikter - individer är irrationella. Väg, mät och kör blindtester; det är värt mer än alla stolliga "stormästares" vittnesmål tillsammans.
EDIT: Därmed inte sagt att jag vet något om svärd eller ens svärdskonst. Det har jag aldrig påstått. Vetenskapliga principer är dock generellt överlägsna anekdotiska bevis oavsett sammanhang.