Jag säger inte att det finns någon enkel lösning på detta men man måste veta om att problemet finns.
Ja, som jag skrev tidigare: Jag tror inte på att det ska gå att hitta en lösning som inte innebär att några spelare får sin upplevelse förstörd. Alla spel är inte till för alla spelare, och att försöka bygga ett spel som funkar bra för alla tror jag är fruktlöst. Bättre då att välja det spel som fungerar för ens spelgrupp. Och det är viktigt och bra att ha metasamtal innan man börjar spela, om
vad man vill få ut av spelandet och
var man vill att player skill-utmaningarna ska ligga. Det borde vara standard i alla grupper, tycker jag. De flesta problem kan förekommas om man bara
pratar med varandra.
Och en viktig sak här: alla spelgrupper har inte potentialen att fungera. Rollspel är extremt brett, och ibland är ens preferenser alldeles för inkompatibla. Jag får till exempel ångest av spel där jag förväntas drama-improvisera – sådana som
@Genesis gillar. Han tycker det är aptråkigt med mysterielösande – sånt som är det jag knappt vill rollspela utan. Ytterligare andra rollspelare gillar till exempel strid och öppen mekanik, något som är helt inkompatibelt med hur jag vill spela rollspel.
Man får helt enkelt sätta ihop grupper med kompatibla sätt att spela rollspel.