Nekromanti Varför så dissig mot BRP?

Bolongo

Herr Doktor
Något yrvaket har jag börjat syna min egen reflexiva begreppsanvändning.

Jag har då insett att när någon säger BRP så tänker mitt undermedvetna fortfarande på det minimalistiska häftet från 80-talet (det som låg med i min RQ2-box), och dess avnämare såsom första upplagan av Drakar.

Men när jag bläddrar i den tjocka hardcover som går under namnet Basic Roleplaying idag reagerar jag med ett förvånat "men... det här är ju RQ3!" Varenda spelmekanism och regel tycks finnas med, så det är visst inte så minimalistiskt längre... :p

Lupus Maximus

Tekniker
BRP derivatens nackdelar är väl, som en del varit inne på, i mångt och mycket dess fördelar.
Lättmoddat, vilket gör att det inte är inlåst för vissa, men betyder att det inte har tydlig inriktning för andra.
Simulationistiskt/detaljistiskt (även om det i sin grundform är ett väldigt enkel grundmotor, så ett "minimalistiskt detaljismsystem"? :p ).
Ger inget beskrivande stöd, vilket gör att vissa hamnar i "jag hugger" mentalitet, men är inte i vägen med massa konstigheter så det blir öppet för egna beskrivningar för andra.
Typisk teknologkonstruktion, så passar väldigt bra för de som inte ens blinkar med ett tal som (53 + 34) / 2. Men kan vara mindre bra för de som inte reflexmässigt räknade ut det i huvudet innan de läste den här meningen.

Så en typisk Android vs Iphone, PC vs Mac, Emacs vs Vi, Star Wars vs Star Trek situation.
Rhodryn said:
*räknade reflexmässigt ut det i skallen* XD

w176

Förlorad dotter
Jag ser BRP ungefär som en tegelsten.

En tegelsten är en konstgjord byggnadssten som används för konstruktion av byggnader. Det finns inte så mycket att säga. Det är tungt retangulärt block. Det typ roligaste konversation man kan ha om dess egenskaper är typ om att tegelsten kan laga värme.

Sen finns det inte så mycket att säga. Man kan inte riktigt dissa en tegelsten. Man kan inte riktigt hylla den heller.. Det inget fel på tegelstenar. Det är funktionell när man vill ha en tung rektangulär grej man kan använda för att bygga saker. Men det är liksom inte speciellt inspirerande eller användbart i övrigt.
Rymdhamster said:
Även om jag tycker att BRP kan vara inspirerande så var det där typ den bästa beskrivningen jag någonsin läst.
w176 said:
Tegel kan också vara inspirerande.
Ymir said:
guuud jag vill skapa ett heartbreaker-regelsystem som heter 'Tegelsystemet'...
Lupus Maximus said:
Man kan bygga allt från låga murar till stora kyrkor. Varför inte en valvbåge. Man kan välja olika förband för styrka, eller bara för det estetiska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Murförband
w176 said:
Ja, exakt. Samtidigt som man kan bygga mycket med BRP passar det inte för allt. Tegelstenar är till exempel inte optimala om du vill bygga en cyke eller en pincett. Då har en tegelsten inte rätt egenskaper.
Lupus Maximus said:
Håller med. ...och om man ogillar tegelstenar av någon anledning, så kan man i stället använda t.ex betong eller timmer till många saker.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har som jag tidigare sagt aldrig stött på något system som egentligen är bättre. Gillar man Indie, OSR eller friform, så kan jag förstå att man hittar bättre spel, men för mig är BRP det bästa, än så länge.

Tomatalven

Hero
Har ni spelat Zhoria? Därför ogillar jag BRP. Det och för att matte saktar ner spelandet.
Arfert said:
Ingen har, vad jag vet, spelat Zhoria. ;)
Sen vet jag inte vilka spel folk för övrigt snackar om när de klagar på svår matte i BRP. Inte var det svår matte i första Drakar och Demoner? Det är ren BRP.
DeBracy said:
Nån har spelat Zhoria! Var det Kraetyz kanske? Nåja. Slut på kommentar.
Rymdhamster said:
Vad är Zhoria?
kloptok said:
Zhoria (vad jag förstår är det upplagt med upphovsmannens medgivande). Inte för att jag vet varför det skulle så intressant dock, verkar som att jag likt Hamstern missat någonting.
Lupus Maximus said:
Jag har aldrig sett det ursprungliga BRP, utan bara BRP derivat. Men en hel del BRP derivat har FV/4 osv för att räkna ut odds. För vissa är det ap-lätt, men för andra är all division, eller addition med tvåsiffriga tal, något som rycker ut en ur spelflytet.
Tomatalven said:
Det första bordsrollspel jag spelade. En massa onödigt mattekrångel som gör att det tar timmar att skapa karaktärer, många värden man aldrig använder, fruktansvärt obalanserat, tråkig levling. Men det var det enda bordsrollspel vi kände till och hade tillgång till + att några i spelgruppen har växt upp med det.. Jag husreglade sönder det så att det blev ännu sämre :)
Krille said:
Det låter lite lustigt dock. Det är lite som "har ni kört Ford Edsel? Därför ogillar jag bilar."
Tomatalven said:
Ja, men det är ju en rent känslomässig sak. Min enda brp-erfarenhet var seg.