Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...
Det är helt korrekt att det finns fler tjejer än killar, som är intresserade av att spela teater (om vi nu bortser från live, där killarna än en gång verkar dominera), men det finns ju både killar som spelar teater, liksom det finns tjejer som spelar "bordsrollspel".
Jag själv tror att de flesta tjejer vill vara mer aktiva än att sitta still vid ett bord och låtsas att de är någon annan och slå simpla tärningar. Dessutom är tjejer ofta mer känsliga för grupptryck än killar, vilket innebär att om det är många tjejer som tycker att rollspel är en suspekt sysselsättning, kanske rentav löjlig och fånig, så är det inte många tjejer som har kraft nog att stå emot det snacket och säga att rollspel verkar vara jättekul och att de själva vill spela det. Jag måste dock säga att jag verkligen beundrar de tjejer som fullkomligt SKITER i vad deras vänner och ovänner tycker, och spelar rollspel ändå. Det är starkt gjort.
Dock så finns det ännu ett problem, och det är när en tjej visar att hon är intresserad av rollspel, men inte vet så mycket om det. Jag tror att vi killar tyvärr är lite dåliga (generellt sett alltså) på att lära ut. Vi slänger hela regelboken på tjejen och säger "läs den", när det egentligen skulle kunna vara så mycket enklare. Det är många som har frågat mig vad rollspel är, och den bästa förklaringen jag hittills har kunnat ge, är att:
"Det är en mental teater, där man inte klär ut sig, utan enbart förställer sin personlighet. Det finns en regissör, som kallas spelledare. Han beskriver allt som händer runt omkring skådespelarna, som kallas spelare. Varje spelare har en roll han ska spela, en rollperson, och spelarna måste samarbeta för att lösa de uppgifter de får av spelledaren. Ofta handlar det om ett uppdrag av något slag."
Det är nog den vettigaste och enklaste beskrivning jag någonsin har lyckats ge någon...
Ja, det är verkligen synd att det är så få tjejer som spelar rollspel...min erfarenhet av att spela tillsammans med tjejer innefattar faktiskt bara en tjej, och hon var inte mindre våldsbenägen än oss killar, men däremot tillförde hon en stor del allvar, vi spelade mindre oseriöst och det var positivt!
Om någon av er får chansen att spela rollspel med en eller flera tjejer, så tacka inte nej, det är en sällsynt chans att få en inblick i hur tjejer spelar, för de tänker faktiskt på ett annorlunda vis än vi killar. Det har vi sett bevis på, otaliga gånger...*skrattar*
/Skuggvarg
"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."