Hej Hugge,
Vi hoppas förstås att du ger vårt Western chansen - för det är helt uppenbart att vi får väldigt många fler bilder, tankar och idéer kring hur man spelar Western än vad du har. Om vi bara ville spela dueller skulle vi förstås ha gjort helt andra val. Nu har vi istället valt att tillverka en gigantisk verktygslåda för spelare och spelledare, som bland mycket annat innehåller 33 olika typer av Roller som du kan spela. Med den variationen i vad du spelar krävs av naturliga skäl även ett stort utbud av färdigheter för att skilja dem åt
Med det sagt vågar vi lova att Western kan fungera även för dig som vill komma igång snabbt, då du har en möjlighet att få en i princip helt färdig rollperson direkt (med bara några få fria poäng att fördela). Välj nivå ni spelar på, välj en Roll och gör minimalt med finputs och du är klar att köra på en timme första gången, men tar någon halvtimme när du kan systemet och vant dig vid var på rollformuläret du skriver in olika typer av information. Med en figur som går att använda i allt från söderns plantager till storstäderna i norr eller vildmarken längre västerut.
För dem som utnyttjar hela vår palett, med bakgrunder och livsöden, drivkrafter, fördelar och nackdelar lovar vi utlova en unik och snabb förankring i spelvärld full av nyanser, som ge spelarna massor att rollspela utifrån och spelledarna minst lika många tankar kring äventyrsuppslag och krokar.
Vad gäller att tidsbestämma Western är vi stolta över våra egna rötter som går hela vägen till allra första utgåvan på 80-talet till dagens version. Vi tror att vi har flera tankar och mekaniker som tillhör det allra bästa och mest nytänkande och konsekvent genomförda du kan hitta. Utan att tappa rötterna.
En sak vi däremot inte har gjort och inte vill göra är ett spel som bara är avsett för en enda sak, på ett enda vis - oavsett vilket detta starka fokus är. Vårt Western är tänkte för spelgrupper att ösa ur för lång tid framöver, med målet att det alltid skall finnas nya detaljer och problem att sätta upp i den miljön. Det blir mer omfattande men förhoppningsvis också mer långlivat på det sättet. För egen del är vi redan uppe i ett stort antal olika långa Westernkampanjer och har helt nya på gång. Den bredden vill vi inte vara utan. Även om det innebär att fler färdigheter ingår i vårt urval redan i grundböckerna. I rollspelet Western är det stor skillnad på om du spelar läkare, revolverman eller militär, där alla har helt olika uppsättningar av färdigheter. Hade vi begränsat spelet till att bara vara eldstrider och dueller hade antalet färdigheter och roller förstås varit betydligt färre.
Sedan är det väl också så att vi delvis använder färdigheter rent deskriptivt. För att visa vad en person kan och har för inriktning. Själva tärningsslagen tycker vi bör lämnas åt dramatiska situationer, där utfallet verkligen spelar roll.
På samma sätt har vi ett omfattande bakgrundssystem som vid en ytlig anblick kan avfärdas som "ett gäng tabeller", där själva principen är mängden utfall. Det gör stor skillnad i våra ögon om du i Westerns spelvärld har dina etniska rötter bland vita, svarta, mexikaner, kineser eller indianer så den första frågan blir var du hör hemma där. Där får din familj olika erfarenheter med sig i bagaget. Återigen styrs dina personliga livsöden av de karriärval och Roller du vill att din rollperson skall ha testat innan spelet kommer igång. Använder man systemet i all dess omfattning blir resultatet väldigt spelinspirerande. Hade vi dragit ner det till en uppsättning tabeller hade det nog sett lättare ut vi första anblicken, men i gengäld blivit så mycket plattare att det knappt varit värt att variera alls.
Vad är en feature och vad är en bugg i ett spelsystem? Svaret på den frågan är väl som alltid att det beror på vad du vill göra med det
För vår del ligger en spelunderstödjande förtjänst i mängden bilder speltexten skapar, där vi vill väcka nya idéer och tankar.
Ge Western en chans - du kommer att bli positivt överraskad!
Tove & Anders