Nekromanti Varför så många regelböcker?

Helmgast
Läste i Codex att DoD 6 Expert: regelboken var på gång. Då blir det ju tre regelböcker! Varför så många? Vem tjänar på det, varför inte ha grundregler i en bok, och nischregler i andra (exempelvis magi).

Och varför funkar inte www.riotminds.com särskilt bra i Opera? Och varför står välkomsttexten på utrikiska?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
läs vad han skriver

Han skrev DoD6 Expert: Regelboken, inte DoD6 Expert: Rollpersonen. D6E: rollpersonen tog bort yrkesnivåerna. D6E: Regelboken lär nog inefatta andra saker än just rollpersonens regelverk.

Greymourn

Swordsman
enligt Neogames...

krävs det iofs att man gör så... (ger ut massor av böcker där det kunde varit en) annars går det som för Cell och Gemini... Ursäkta alltid din girighet med överlevnadsinstinkt Kapitalist Bibeln 1:1

Vitulv

Fast riotminds bäddar för egna val

I DoD6 så tycker jag att Riotminds snarare har givit spelarana ett val. Antingen kör man med grundreglerna eller så använder man expertreglerna. Själv vet jag inte riktigt vilka jag tycker är bäst, har inte hunnit prova på expert så där väldigt mycket än. Jag tycker att grundreglerna fungerar fin-fint men det finns fler valmöjligheter i expert. Nåja tiden får utvisa vilket system jag skall använda, troligtvis ett hopkok av båda två.

Helmgast
Re: Fast riotminds bäddar för egna val

Saken är den att du måste ha grundreglerna för att spela expert. Alltså är inte valet helt fritt.

Vitulv

Rätt! [ANT]

Jag formulerade mig dåligt. Det är ett fritt val huruvida man vill använda expertreglerna eller inte. Även om jag misstänker att en hyfsat erfaren SL klarar sig med expertreglerna och kan skita i grundboken.

/Vitulv

Magnus Malmberg

Veteran
Re: Fast när Expert: Regelboken kommer...

Då behövs bara Expert: Rollpersonen och Expert: Regelboken för att spela Drakar och Demoner Expert, inte alla tre.

Drakar och Demoner 6 blir då en "lättare" version av Expertreglerna.
Som nybörjare kan man då starta med grundreglerna och om man sedan vill ha något mer avancerat så går man vidare till de båda expertregelböckerna eller kanske bara Grundregelboken + D6E: Rollpersonen..

MVH
/Magnus Malmberg

Ezping Orm

Hero
Re: enligt Neogames... (OT)

krävs det iofs att man gör så... (ger ut massor av böcker där det kunde varit en) annars går det som för Cell och Gemini... Ursäkta alltid din girighet med överlevnadsinstinkt Kapitalist Bibeln 1:1
Skulle du hellre velat ha en fetmassiv regelbok på 1000 sidor, som skulle kosta en smärre förmögenhet??

Och dessutom.. Om inte Neogames skulle tjäna pengar på sina produkter, så skulle de inte ha råd att producera nya.

Helmgast
Re: Fast när Expert: Regelboken kommer...

Bra det iaf, men ni skulle kunna ge ut en deluxeutgåva (à la Neogames, fast ni kanske inte gillar dem) med både regelboken och rollpersonen till Expert.

Jaja, ju fler svenska rollspel desto bättre. Och om de tar bort levlarna så är det ju superbt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tare lugnt

Såna inlägg som du håller på med ger ofta upphov till arga inlägg från andra spelare som tycker att du hoppar på Neogames. Tagga ner lite, så undviker vi ett intraforumkrig samtidigt.

Tack på förhand

Moderator-Magnus

Ymir

Liten kantbaron
Re: Gör de?

Givit spelarna ett val? Kommer inte alla supplement, äventyr etc att vara skrivna enligt originalreglerna, då? Eller tänker de ge ut två utgåvor av varje modul, eller ha dubbla regler för allt? Eller nån slags konverteringsmetod? I vilket fall så är väl Expert en efterkonstruktion som skräddarsyddes för att tillfredställa ramaskriet levelsystemet utlöste...eller fanns det planerat redan innan dess? I vilket fall tjänade de på det, så nån direkt fan-service tror jag inte det är frågan om. De flesta företag vill nå största möjliga ekonomiska vinning trots allt...det handar mer om huruvida man är beredd att kompromissa med sin vision och sitt kvalitetstänkande för att göra det.

- Ymir, som förvisso tyckte att yrkesnivåer var en rätt överkomlig regeldetalj jämfört med stridskapacitet...

Crazydwarf

Veteran
Lite fel..Faktiskt...Tror jag

Såvida inte Vitulv tycker att böner och besvärjelser är något "en hyfsad SL" kan hitta på själv :gremwink:
Så krävs desvärre grundreglerna..Men som sagt DoD6E: regelboken kommer att ändra på det.

En konvertering är ganska enkel från Grund till expert, SL behöver inte ens andvända expertreglerna om han inte vill, utan kan fritt låta RP flaxa med flexibel SK osv. (mesta delen av DoD6E: rollpersonen, handlar ju just om hur man skapar och förbättrar rollpersoner)

En blandning mellan systemen är således fullt möjlig, utan att behöva gå precis endera eller andra vägen.
(förlåt om jag bara rapar upp gammal info nu som alla redan vet)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Expert är en gammal idé

Så vitt jag vill minnas talade Riotminds om Expert väldigt tidigt, och det var inte på grund av reaktionen på levelsystemet.

Du kanske minns att deras Expert inte är den första Expert i Drakar och Demoners historia?

Vilket inte innebär att det blir ett Gigant den här gången... hoppas jag.

M.

Matt Evans

Veteran
Re: Expert är en gammal idé

"Vilket inte innebär att det blir ett Gigant den här gången... hoppas jag."

Eller Samuraj...*hemska tanke*

Matt Evans - som inte vill ha samurajer i de nordiska djupa skogarna

Rosen

Myrmidon
Re: enligt Neogames... (OT)

Skulle du hellre velat ha en fetmassiv regelbok på 1000 sidor, som skulle kosta en smärre förmögenhet??

När man istället kan få flera små böcker för en smärre förmögenhet vardera? (-:

--
Åke

Feuflux

omjonasson.se
Re: Browsers (OT)

Sidan funkar inte i Netscape7 heller.

Väldigt synd att Riotminds fick för sig att göra en sida som enbart verkar funka i Explorer, men vill man verka oprofitionell så... :gremwink: