Neotech = bra regler
Neotech är intressant för att det har bra regler.
Neotech är anpassat för såkallad "hard sci-fi". Dvs att allting är väldigt vetenskapligt hållet, och man har inte gjort några nya radikala upptäckter. Dessutom så är det inte så långt in i framtiden (runt 50 år in i framtiden).
Det betyder att det finns inga laservapen som säger Pjä!!, det finns ingen överljushastighet och rymden är mest bara nervös att befinna sig i.
Världen ser ut som den gör idag, fast skitigare, mer överbefolkad och allmänt nedgången.
Undantaget är överklassen och den sociala eliten som har det ännu bättre ekonomiskt och resursmässigt än vad dom har idag.
Neotech är alltså en värld av stora orättvisor, som inte ligger så långt in i framtiden.
Men det bästa med Neotech är att det är relativt allsidigt.
Man kan spela cyberpunk om man vill. Man kan väldigt lätt spela technothriller (en sådan kampanj leder jag), man kan spela intrigerande spel på höga nivåer inom den sociala eliten, man kan spela nervösa äventyr i dåligt underhållna rymdskepp.
Neotech är allsidigt, och regelsystemet är robust.
Världen är dock ganska tunnt beskriven, så var beredd på att SL måste hitta på en massa info själv om hur världen ser ut.
Det bästa man kan får genom böckerna är någon slags fingervisning, men det finns väldigt lite konkret material att ta på som man kan använda i äventyr.
Det kan jag också tillägga. En av dom bästa "modulerna" till Neotech är ett redigt uppslagsverk och en kartbok. Det beskriver faktiskt det mesta om våran värld, för det är inte så hemskt mycket som har förändrats till Neotech, världen har ju faktiskt samma historia som våran värld, fast ytterligare 50 år. Vilket är ganska litet ur ett rent historiskt perspektiv.
Lycka till.
/Naug, närmar sig slutet på sin Neotech-kampanj