Nekromanti Varför skaffa Neotech?

Fahnen

Swordsman
Vad är det enligt er som gör Neotech köpvärt?? Ni som har kopplingar till neogames får inte svara för ni är profithungriga, se Eonforumet :gremtongue: :gremwink:. Jag har tänkt skaffa det. Enligt kamrat Funkus så är det ett bra rollspel men Funkus är ju skum och opålitlig då han befinner sig i spanien så är han icke kontaktbar.

MIdar funderar på att köpa Neotech.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Neotech = bra regler

Neotech är intressant för att det har bra regler.

Neotech är anpassat för såkallad "hard sci-fi". Dvs att allting är väldigt vetenskapligt hållet, och man har inte gjort några nya radikala upptäckter. Dessutom så är det inte långt in i framtiden (runt 50 år in i framtiden).
Det betyder att det finns inga laservapen som säger Pjä!!, det finns ingen överljushastighet och rymden är mest bara nervös att befinna sig i.
Världen ser ut som den gör idag, fast skitigare, mer överbefolkad och allmänt nedgången.
Undantaget är överklassen och den sociala eliten som har det ännu bättre ekonomiskt och resursmässigt än vad dom har idag.
Neotech är alltså en värld av stora orättvisor, som inte ligger så långt in i framtiden.

Men det bästa med Neotech är att det är relativt allsidigt.
Man kan spela cyberpunk om man vill. Man kan väldigt lätt spela technothriller (en sådan kampanj leder jag), man kan spela intrigerande spel på höga nivåer inom den sociala eliten, man kan spela nervösa äventyr i dåligt underhållna rymdskepp.

Neotech är allsidigt, och regelsystemet är robust.

Världen är dock ganska tunnt beskriven, så var beredd på att SL måste hitta på en massa info själv om hur världen ser ut.
Det bästa man kan får genom böckerna är någon slags fingervisning, men det finns väldigt lite konkret material att ta på som man kan använda i äventyr.
Det kan jag också tillägga. En av dom bästa "modulerna" till Neotech är ett redigt uppslagsverk och en kartbok. Det beskriver faktiskt det mesta om våran värld, för det är inte så hemskt mycket som har förändrats till Neotech, världen har ju faktiskt samma historia som våran värld, fast ytterligare 50 år. Vilket är ganska litet ur ett rent historiskt perspektiv.

Lycka till.

/Naug, närmar sig slutet på sin Neotech-kampanj

Greymourn

Swordsman
Å sedan kan man...

... ha ett djupgående intresse för fula och stämningsdödande bilder oxå... :gremtongue:

Jag är ond, jag klagar, men jag mår faktiskt psykiskt dåligt av N2´s bilder... N1 var hundra gånger trevligare att läsa i...

Å för att svara på frågan...

Ställ dig följande frågor...

* Vill jag ha ett framtids rollspel för att kunna spela Cyberpunk osv.?

Här bör svaret helt klart vara JA...

Spelar jag N2 med Funkus som redan har spelet?

Om svaret är ja känns det ganska onödigt att köpa en bok för två-trehundra spänn...

Vill jag ha ett rollspel till med ungefär samma regelsystem?

Fördelen är ju den att det blir ganska lätt att lära sig regler, nackdelen att du inte provar ett nytt regelsystem... N2 har fortfarande det roligaste skadesystemet Greymourn känner till inom genren...

Mår jag psykiskt dåligt av de fula bilderna som finns igenom hela boken?

Om jag känner dig rätt så gör så gör du inte det... Men Greymourn lider... Förövrigt rekommenderar Greymourn Shadowrun istället, i synnerhet om Funkus redan har N2 och du kan använda hans kopia...

Johan K

Gammal & dryg
Dels så tycker jag att N2 är ett bra & hyfsat "realistiskt" framtidsspel. man känner igen sig, eller hur man nu ska säga det, i världen.
Senså håller jag med i vad Grotttrolletnaug skrev, tog nästan orden ur munnen på nig...

Fahnen

Swordsman
Re: Å sedan kan man...

Om svaret är ja känns det ganska onödigt att köpa en bok för två-trehundra spänn...

För dig känns det så men det gör det inte för mig så jag ska köpa det i morron.

Midar tackar alla som "övertygat honom.

Magnus L

Hero
Det är rätt

För dig känns det så men det gör det inte för mig så jag ska köpa det i morron.

Det är rätt...hyllan ska vara så fet som möjligt :gremwink:

För övrigt har vi 3 ex av Players Handbook i vår grupp..två av Ereb-Boxen..3 ex av Eon II Deluxe...

Freaks med andra ord :gremwink:

Greymourn

Swordsman
Hmm...

Greymourns (och ClaesFredrik´s) hylla bestod en gång i tiden av 26+ spel och en större mängd olika svindyra campaign settings till de spel som kräver sånt (typ AD&D m.a.o)... Sanlösa mängder moduler... Om man sedan lägger till spel som andra inom spelgruppen haft så kan du dessutom plussa på gamla svenska spel i stil med Kult och obskyra utgåvor av Mutant och Drakar och Demoner...

Majoriteten inhandlat innan undertecknad fyllde 16...

För min del tror jag att jag haft mer glädje av alla dessa olika system än någon kommer ha med tre uppsättningar av varje... Jag kan gå med på att hyllan skall vara fet, men ogillar kopior... Eftersom jag helt klart till hör Junior delen av detta forum (de flesta är 5-10 år plus i guess, så vill jag (inte :gremconfused:) veta hur deras hyllor ser ut...