Nekromanti varför skrivs det så lite

doom

Veteran
varför skrivs det så lite jämfört med eon/n2 forumet???
är skräck mindre spelat eller är det så att eon är mer poppulärt bland svenskar (det tror inte jag)....

Rising

Vila i frid
"varför skrivs det så lite jämfört med eon/n2 forumet???"

Den främsta anledningen är nog att Eon-forumet är besudlat med en massa pajsare som fyller det forumet med dynga.

Den andra anledningen är att Eon-forumet är (förmodligen?) nätets största och mest självklara forum för utbyte av Eon-idéer. Skräckforumet "konkurrerar" med Shrecknet, som jag misstänker är en mycket bättre plats att ventilera WoD-information på. Vill man prata om CoC eller Little Fears så finns det säkert "konkurrerande" sidor på internationella forum, så det bidrar också till att matta ut inläggen här hos oss. Ska vi prata om svenska rollspel så är det dessutom så att Eon är nästintill sprudlande nytt och fortfarande levande jämfört med det senaste svenska skräckrollspelet; Kult. När Phobia kommer så kommer det säkert bli mer livat här.

Resultatet blir att det mest är generella skräckinlägg och lite småfrågor som postas här. Och generella skräckinlägg är svåra att skriva, så de är sällsynta.

---

Vad jag tycker är en betydligt intressantare fråga, det är varför så många av de riktigt bra inläggen och diskussionerna har funnits på just skräckforumet? Jag menar iaf att Skräckforumet tillsammans med Rollspelsmakande och det genrella Rollspel-forumet är de i särklass tre bästa forumen när det gäller kvalitativa och tänkvärda inlägg.

Det är ju ändå det som räknas.

/Rising

Dimfrost

Special Circumstances
Jämförelse mellan forumen

Att Rollspelsmakarforumet utmärker sig när det gäller kreativitet är väl inte så konstigt: folk som håller till där har ju en tendens att vara kreativa redan innan. Om vi jämför skräckforumet med SF-forumet (för de båda är väl varandras motsvarigheter på något sätt) är det väl också naturligt att det förs djupare diskussioner på skräckforumet: skräck handlar om en stämning, medan SF (till stor del, i alla fall) handlar om yta. Det här skriver jag inte för att nedvärdera SF-spelen, tvärtom har jag själv skrivit betydligt mer på det forumet än det här. Det finns mer att debattera när det gäller skräck, helt enkelt.

Och på Rollspelsforumet dyker alla intressanta och tänkvärda inlägg som inte passar någon annanstans upp. Generella diskussioner blir ofta mer teoretiska men också mer engagerande.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
För mig är det att de flesta av mina spelare är här (3 st, 12st om man räknar alla lokomotiv...), och jag vill inte sabba mina ideer genom att avslöja dem. Skräck är känsligt att diskutera på det sättet, mycket svårare än de flesta andra spelformer.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rättelse

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. ShreckNET-forumet är mer dött än alla rollpersoner i Wraith - the Oblivion tillsammans.

- Ymir, som för övrigt trivs ganska väl på Eonforumet

-BoNe-

Warrior
Kanske

Bara en tanke.. ja vet faktiskt inte vad ja ska skriva om för spel eller inte här. Ja vet liksom inte vilka som kvalificerar sig som skräck rollspel. Ja har ju mage och är därför intresserad av WoD och sådant men ja veti nte om ja ska skriva om det här eller nån annan stans.. Då blir det lite svårt..

entomophobiac

Low Prep High Play
Ah; Entos första inlägg på vad som känns som tio miljoner år blir positivt:

Jag menar iaf att Skräckforumet tillsammans med Rollspelsmakande och det genrella Rollspel-forumet är de i särklass tre bästa forumen när det gäller kvalitativa och tänkvärda inlägg.

Definitivt. Och problemet med skräckforumet är förmodligen mest att de flesta inlägg slutar i brandkrig eller vandalism och verbal misshandel. Men jag tror att det handlar om olika stilar av skräck... något som kanske kan vara värt att diskutera separat.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att skräckämnet har blivit väldigt uttjatat. Alltför ofta leder diskussionerna till ändlösa ställningskrig. Dessutom är jag inte särskilt förtjust i rollspel vars enda syfte är att försöka skrämmas. Skräck passar betydligt bättre som en integrerad del i ett större äventyr. Och sist men inte minst så är jag inte särskilt förtjust i snirkliga analyser av olika känslolägen.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Kanske

Ja, Mage ligger nog på gränsen. Egentligen hör det nog hemma på rollspelsforumet, även om det inte är helt fel att skriva om det här heller. Man får tänka på att allt WoD inte är skräck. Om du däremot kör rena skräckäventyr i Mage (för det kan man väl göra i alla rollspel, möjligtvis med undantag av My Little Pony RPG) är det helt klart att det är här du ska skriva om saken.

/Dimfrost