Rickard
Urverk speldesign
Det jag mer är trött på är att man alltid ska behöva spela hjälte. Nu spelleder jag EDoD (Svavelvinter på episk nivå samt Kandrakampanj på "lagom" nivå) och Feng Shui och jag spelar i Mutant Chronicles, D&D, Scion, Mutant (typ) och så två äventyr med EDoD där ena är på episk nivå och en låg nivå (en hobbitkampanj). Av dessa så är det endast Mutant, hobbitkampanjen som är grisodlarstuk och jag känner att det börjar bli lite för mycket hjältetjofräs. Jag tröttnar på det.av [url="http://forum.rollspel.nu/showprofile.php?User=Genesis" said:Genesis[/url] i en tråd]
]Andys tråd om action fick mig att tänka på en liknande grej. Varför är rollspel så våldsamma?
Det värsta är att när det är "hjälterollspel" så måste man slåss och de flesta system är helt ruttna - nu taget Mutant Chronicles, D&D och Scion (en spark på ballen för de som flamar sönder tråden om min åsikt om D&D). Jag orkar fan inte göra folk som slåss i de rollspelen, för vill jag sitta och snarka så kan jag lika gärna göra det ostört utan att behöva tänka på andra saker.
Så finns det några nära och skitiga rollspelsvärldar där ute? Helst ska rollspelet vara någorlunda traditionellt och inte vara särskilt regelbetyngt. Rollspelet ska inte alls fokusera på att rollpersoner är speciella, utvalda eller på något annat sätt framträdande. De ska bara vara normala personer som ingen, förutom de närmaste, bryr sig om.
/Han som rantade i andra stycket