Tyckte att jag kände igen namnet med frågan och hittade ett annat inlägg från Han i frågan;
... Sedan dumpade vår spelgrupp rollspel, för vi insåg att det inte fanns något kvar som tilltalade oss och att informationen om rollspel var så bristfällig att vi inte kunde veta vad vi skulle få.. Favoritexemplet är Conspiracy Theories som hade en chatlog och var lite konspiratorisk men som inte avslöjade av scenariot skulle handla om.. Om vi visste att det var ett surrealistiskt scenario om påskharen som vill ta över världen så hade vi aldrig spelat skiten..
Jag känner igen besvikelsen (fast vänner har hävdat att #Conspiracy Theories kunde vara riktigt bra med rätt spelledare). Som scenarioknåpare är det jätteklurigt att lägga rätt ton i programmet, man vill locka och avslöja lagom mycket. Vissa scenarion är enkla (Abarax hand var inga som helst problem, med det var straight forward fantasy med humor), andra är kluriga som f-n (Lespace noir som var en kombo av såpa, deckare och rulg, få ihop det på en liten yta). Till det tillkommer att man skriver blurben (vanligtvis) långt innan scenariot är klart, så det kan hända att man inser att första planen inte var så bra som man trodde och därför tvingas skriva om.
Så därför har jag en taktik när jag åker och spelar;
-Ungefär hälften av de scenarion som jag anmäler mig till är av arrangörer som jag vet brukar skriva bra saker (dels erfarenhet av spelande, men även gamla kunskaper från att spellett en hel del på konvnet).
-Andra hälften är vilda chansningar, baserade på blurbar och den lilla rutan om vad för system som ska användas (fast här har jag en mental lista över vilkas scenarion som jag nog aldrig mer vågar pröva
).
På så sätt brukar jag få en hel del bra spelande och lite skit är svårt att undvika. Ungefär samma taktik har jag på filmfestivaler, eller böcker, eller serieinköp, eller bio, eller musik... visserligen musik är jag nog mer kräsen på. Skulle tycka det var trist om jag slutade våga prova
Fast det var nära att vi slutade spela efter att vi en gång fick ett snabbskrivet prettoångst-scenario (av friformare som trodde de var nydanande när det gjorde nått som på minde om vad vi prövat typ fem år tidigare) istället för skojfriskt Delta Green av en arrangör som vi visste hade god smak och sjuk humor... tack och lov skrämde det inte oss helt, för då hade vi missat höjdare, som senast på LinCon