Största skillnaden mellan Tolkien & Eon
Det finns dock en viktig skillnad mellan Tolkien & Eons värld, som dock inte har med varelserna eller geografin att göra. Varelserna (exempelvis alver, dvärgar, tiraker/orcher, osv) har tillräckligt mycket gemensamt, så att påstå att t.ex. Eons alver är jätteolika Tolkiens är faktiskt orimligt, anser jag. Den stora skillnaden mellan dessa världar är dock att i Tolkiens värld finns en tydligt och klar definierad Ondska!
Sauron är Ondingen i Tolkiens värld (åtminstone när Härskarringentriologin utspelas, men det har funnits Ondingar innan honom i Midgård), det Ultimata Hotet mot Midgårds alla fria raser. I Eon finns inget sådant hot- åtminstone inte i dess grundform. Läser man L&H så kan visserligen denna bild förändras, men det finns ändå ingen så tydlig Jag Är Ondast Och Värst I Stan-karaktär som motsvarar Sauron i Tolkiens värld. Det saknas alltså en tydligt uttalde Fiende till de goda varelserna. I Eon bråkar de mest med varandra, medan i Härskarringentriologin är det Sauron de främst slåss mot. Detta är den stora skillnaden mellan Eon och Tolkien, enligt mig- det är inte lika uppdelat i Ont & Gott, som Tolkiens saga är.
Anledningen till denna skillnad kan dock bero på något så enkelt som att Eon är ett rollspel, Härskarringen en berättelse. Om det inte hade funnits någon JätteOnd Fiende hade det varit mycket svårare för Tolkien att väva ihop en spännande och häftig berättelse. I Eon behövs ingen sådan, eftersom Eon inte går ut på att förmedla en specifik berättelse, utan snarare är uppbyggd för att kunna förmedla ett oändligt antal mindre berättelser (d.v.s. äventyren som rollpersonen upplever).
Så enkelt är det nog... kanske! /images/icons/cool.gif