Nekromanti Varför spelar ni D&D?

Balderk

Swashbuckler
Jag har förstått att olika personer spelar D&D (och andra rollspel för den delen också, men detta är ett D&D forum eller hur?). Så nu blev jag nyfiken och undrar varför andra spela D&D, Och inte några av de andra hundratals rollspelen?

Jag tänkte vänta med min egen förklaring, varför jag spelar D&D... men om någon frågar ska jag självklart erhålla den.

Jonas/ som inte mår bra just nu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att...

...för att... för att... det är kul? Och av nostalgiska skäl, det var jätteroligt förut, så då känns det som att det är kul nu också. Och så finns det en stor community kring det, och en levande och mångsidig debatt och massa människor, och ett par tidningar som kommer ut regelbundet (Dragon och Dungeon), och en massa nya idéer från en massa folk. Mångsidighet, alltså... det är en stort anledning för mig.

/M

Troberg

Sinister eater
För att andra spelledare i bekantskapskretsen av någon outgrundlig anledning föredrar det.

Själv spelleder jag enbart andra spel.

DanielSchenström

Swashbuckler
Menar du det nya så är det för att jag var nyfiken och hoppfull för hur den nya versionen skulle bli. Nu när jag vet hur den är så spelar jag för att spela klart kampanjen jag påbörjade med det.

Om du menar D&D och AD&D generellt så är det ursprungligen för att det var det första spelet jag förstod hur det skulle spelas (svenska D&D var bra mycket mer pedagogiskt än DoD av samma årgång). I början var det en vana att köpa det som var till det systemet, men sedan när jag började upptäcka andra spel och andra bolag så har jag konstaterat att jag även gillar systemet, äventyren och världarna.

Oldtimer

Slava Ukraini!
För att det är kul, helt enkelt. Dess hjälteinriktning passar mig perfekt (och tydligen många andra också).

Jag har provat att spela massor av andra rollspel (speciellt när jag hade spelbutik och det var gratis att prova), men varje gång återvänder jag till D&D. Det är helt enkelt roligare.

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
När det varit ett avsiktligt val har det varit på grund av nyfikenhet på hur det så enormt populära systemet fungerar i praktiken (eller med D&D3, vilken effekt förändringarna haft).

Annars har det varit så att jag valt att spela med i en viss kampanj eller med en viss spelgrupp och att det i sin tur medfört D&D, mest som en oönskad bieffekt.

Feliath

Swashbuckler
Därför att...

...jag tycker att det är fruktansvärt mycket bättre än alla andra fantasyrollspel som jag testat, och jag spelar nästan bara fantasy.

Ursprungligen spelade jag Drakar och Demoner, men sedan köpte jag AD&D 2nd Edition* ett par år innan 3E släpptes, och när 3E väl kom uppgraderade jag, vilket jag inte ångrat en sekund. Bästa fantasyrollspelet någonsin i min mening.
Och det är klart att det enorma utbudet av prylar inte gör saken sämre. /images/icons/grin.gif

* Ett beslut föranlett av en kombination av frustration över DoD - fast Chronopia är en cool värld; gillar den än - och nyfikenhet på systemet, eftersom min introduktion till rollspel som koncept var iom Eye of the Beholder...

/Feliath - dräller onödig personinfo överallt /images/icons/devil.gif

ro83rt

Swordsman
Därför att det är roligt. Systemet är smidigt och man kan koncentrera sig på andra saker än vilken tå pilen träffade. Med en bra spelledare behövs inga träfftabeller och sådant tjafs. Sedan tycker jag att Forgotten Realms är en vansinigt rolig värld att spela i.

För att det är ganska enkelt och snabbt...och för att jag har läst en hel del fantasyböcker som utspelar sig i D&D kampanjvärldar. (Forgotten Realms, Dragonlance, Ravenloft, Spelljammer osv.) Det gör att iaf jag får en väldigt bra och detaljerad bild av spelvärlden och samhällena i den, vilket gör väldigt mycket.

Nu finns ju inte alla dessa kvar, men Forgotten räcker bra för mig.

Troberg

Sinister eater
Missförstå mig inte, jag har haft kul när jag har spelat D&D, men det är inte det system jag föredrar eller skulle valt själv.

Balderk

Swashbuckler
Okej.. Så du gillar alltså inte D&D? Nu tror jag säkert att du är en bra rollspelare som kan anpassa sig efter de andra i gruppens önskemål, utan att bli grinig osv. Men mina erfarenheter av spelare som inte gillar rollspelet eller världen man spelar i ofta blir väldigt oseriösa och grinig. Då är det inte så kul för de andra i gruppen, eftersom att det blir jobbigt att rollspela om man har nån som sitter och drar dåliga skämt och/eller klagar.

Ett exempel var när vi spelade Wheel of Time, just efter att vi avslutat en kampanj i forgotten realms. I WoT ville vi satsa mer på intrigerande än bara slakt av diverse monster på uppdrag av någon person... Det hade effekten att en spelare
undrade när vi skulle få vårt uppdrag, detta när vi var på flykt från lite vitrockar vi hade råkat reta upp... Och en annan undrade när det skulle komma nått monster att döda. När det gick upp för dom att vi inte skulle ha nått uppdrag, vilket han förmodkligen trodde var absolut nödvändigt i rollspel, började han sura. Han som ville ha monster började i stället spela väldigt oseriöst.

Okej... Nu hoppas jag att du inte tror att jag gör några anklagelser eller liknande mot dig. Jag delar abara med mig om mina erfarenheter av spelare som inte gillar ett speciellt rollspel. Jag har fler om ni önskar...

/Jonas, har många erfarenheter av rollspelare som bara spelar för att döäda monster, vilket har skadliga effekter när man spelar kult.../images/icons/smile.gif

Balderk

Swashbuckler
Mångsidighet...

Är nog också för mig en stor anledning att spela D&D... Och då speciellt mångsidigheten bland de olika världarna... Forgotten realms och ravenloft och wheel of time... alla helt olika världar till samma spel... Det gillar jag.

/Jonas

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För min del...

...var jag borta från D&D en lång, lång stund, spelade mest WFRP (som jag verkligen älskar), men höll uppe intresset för att Dark Sun verkade så coolt. Och Birthright var en cool grundidé. Och sen, sen kom Planescape in i bilden! För mig den bästa spelvärlden nånsin. Och sen kom D&D3e, så då kunde jag vara med från början, vilket jag tycker är roligt.

M.

Johan Granberg

Swordsman
I egenskap av DM är det definitivt mångsidigheten som lockar mig. Inte enbart faktumet att det finns så många olika världar utan även att världarna i sig ofta är mångsidiga och variationsrika. Forgotten Realms, t ex har ju plats för de flesta olika sorters fantasy jag kan tänka mig i och med dess storlek (det finns ju ett enormt antal kulturer).

Systemet i sig har både sina fördelar och nackdelar. Just nu känns det mest som att vi spelar det för att det är det system som alla i gruppen kan bäst så det är enkelt att slänga ihop karaktärer och börja spela snabbt. Annars tycker jag nog att det lämnar lite väl mycket utrymme för koboldande och obehagligt min-maxande, något som kanske inte hade varit ett problem om spelgruppen hade sett annorlunda ut.
Men det är ändå ett snabbt och enkelt system vilket jag gillar, det är smidigare än alla andra spel jag spelat i genren.

Balderk

Swashbuckler
Precis kamrat!! Och nu spelar vi ju inte med vissa personer längre (iaf inte just nu)... så det är ju bara en kvar som spelar så... Vi behöver ju inte nämna några namn.../images/icons/laugh.gif

/Jonas

Balderk

Swashbuckler
Re: För min del...

Jaha... själv spelade jag WFRP innan D&D, iaf innan jag började köra mycket och allvarligt D&D... tyvärr var vår spelledare inte den bästa, vilket resulterade i att det blev dålig HIGH fantasy, att alla äventyr kändes lika dana och att han
favoriserade en spelare hur mycket som helst! så jag har inte så bra minnen från WFRP (undantaget är enemy within kampanjen, men även där blev det mer high fanatsy och även där favoriserade han en viss spelare).

Planescape förresten, vad var det? vet du om det finns några planer på att släppa den till D&D3:e?... okej, nu kommer min DM (xertaix) säga att vi inte behöver fler kampanj världar, men jag är nyfiken..

/Jonas

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Okej.. Så du gillar alltså inte D&D? Nu tror jag säkert att du är en bra rollspelare som kan anpassa sig efter de andra i gruppens önskemål, utan att bli grinig osv. Men mina erfarenheter av spelare som inte gillar rollspelet eller världen man spelar i ofta blir väldigt oseriösa och grinig. Då är det inte så kul för de andra i gruppen, eftersom att det blir jobbigt att rollspela om man har nån som sitter och drar dåliga skämt och/eller klagar.

<hr></blockquote>

Det är inte min erfarenhet. Det kan vara lite gnäll när man gör karaktärerna, men när man väl är igång så faller man in i spelet, även om det är ett pissigt system som D&D.

Detta kan iofs hänga ihop med att jag och de jag spelar med inte är så petiga med regler och kör rätt så hårt på känn och sunt förnuft.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Planescape

Är en kampanjvärld som utspelar sig i alla de olika dimensionerna som finns i D&D... ööh... det är väldigt speciellt och väldigt coolt och eget, med en fantastisk stämning. För att få reda på mer, spela Planescape: Torment, det bästa data-rpg som gjorts till dags dato, eller läs mer i D&D3e:s Manual of the Planes.

Det fina med Planescape är att man kan kombinera alla olika kampanjvärldar! Klart rekommenderat, men väldigt, väldigt svårt att få tag i ursprungsböckerna.

MVH

M.

Re: För min del...

Jag ser inga fel i favoriserade spelare, Jonas /images/icons/devil.gif

"Oooops, got favourized by the favourizer "

Johan Granberg

Swordsman
Jo, fast det räcker ju oftast med att en spelar så för att det ska bli jobbigt. Men vi får väl helt enkelt anstränga oss för att trycka ner denna persons koboldbegär /images/icons/wink.gif