Varför spelar ni rollspel digitalt?

Anders

Hero
Varför spelar ni rollspel digitalt?

Min fråga.
Har folk verkligen blivit sämre på att gå över till polare på andra sidan stan och spela?
Jag kan hålla med om att det finns en tendens i samhället att folk blir mindre sociala, det finns väl helt enkelt för mycket lättillgängliga nöjen som konkurrerar (streamingtjänster, telefonen etc) som gör det enklare och roligare att vara "socialt lat" än det var för 35 år sedan. Men just vad gäller inbitna rollspelare så upplever jag inte att det handlar om det. Liksom flera andra i tråden så spelar jag digitalt för att det är det enda praktiskt genomförbara alternativet med mina gamla kompisar som är utspridda över landet och har fullt upp med jobb, barn o.s.v. Jag hade, både socialt och rollspelsmässigt, mycket hellre träffat det gamla gänget fysiskt men det går helt enkelt inte. Då blir alternativet "inte spela alls", vilket är sämre. Men som väl är så har jag en spelgrupp här i Göteborg (eller rentav 2 grupper om jag räknar barnen) också och vi spelar fysiskt. Enstaka gånger har vi lirat digitalt pga sjukdomar men även då har alternativet varit "inte spela alls".

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har gått från att spela en gång varannan vecka, i bästa fall (i min sedvanliga grupp har vi inte spelat på ett halvår), till att spela 2-3 gånger i veckan tack vare digitalt.

Så för mig har min hobby blivit mer social.
Digitalt är inte socialt. Socialt är när man kan ha händerna i varandras byxfickor. Blippar och bloppar i datorn räknas inte. Ut och lek! Du får fyrkantiga ögon av den där maskinen.

!roll 1d20

Veteran
Det är den inte, rollspelandet ökar. Globalt är det större idag är någonsin tidigare, i Sverige är vi i hög takt påväg mot siffror som liknar 80-talets
Mycket intressant, har du nån källa att dela med dig av? Jag visste att hobbyn fått ett uppsving pga. youtubister etc., men till de nivåerna trodde jag inte?

---

Ontopic: Personligen föredrar jag absolut FtF, mycket för den sociala aspekten. Spelgruppen körde digitalt under pandemin, men det var helt klart bara ett substitut för oss, idag är vi mestadels FtF varvat med lite mellanspel i textform mellan mötena. Men jag är ett gammalt fossil som inte vuxit upp på webben, så det är väntat.

Theo

Hero
Alla de tre spelgrupper jag är med i är geografiskt utspridda så det är inte mycket att välja på.

Även om det förvisso är något speciellt med att spela i samma rum så finns det fördelar med online också utöver att det är lättare att öht få ihop. Det är skönt att redan sitta hemma vid datorn när vi slutar i stället för att ha en timmes restid hem.

Dessutom är det mycket smidigare att fixa med kartor, tokens, golvplaner och jox via en VTT, om man är road av sånt, än det är att skriva ut, laminera, montera ner och hitta bordsyta för dem IRL.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
När jag började spela digitalt var jag skeptisk, men idag är jag positiv. Fokus på spelet blev bättre och spelare glider inte iväg i annat socialt i samma utsträckning. Det känns för mig som jag slipper det där sociala böset digitalt, där snacket handlar om annat. Jag är som sagt där för spelet, det sociala löser jag genom andra aktiviteter.

Kaltman

Veteran
Online är en gåva. Som "vuxen" med familj bor man sällan tvärs över gatan från sina vänner.
Den enda nackdelen är i strid. Där tycker jag engagemang blir sämre och lite tråkigare.

Hundenilunden82

Warrior
Jag förstår inte ditt grundantagande. Skulle spela digitalt vara mindre socialt än att träffas fysiskt?
Nu var iofs inte frågan riktad mot mig men jag väljer att svara ändå.

Svar: Nej men det är en iaf i mitt fall mindre tillfredsställande form av socialt umgänge.

Jag får personligen inte ut lika mycket av att prata med en vän i telefon som att träffa vännen fysiskt och gå ut och ta en fika på stan och snacka lite skit eller att sitta över cam och öla ihop med vännerna ist för att gå hem till varandra och ta en öl och på samma sätt tycker jag att rollspel över nätet är mindre socialt tillfredsställande än att träffas hemma vid någons köksbord och rulla tärning.

Tillfredsställandegraden är inte lika hög vid spel över nätet som vid en fysisk spelträff (för mig)

Men detta är ju min subjektiva uppfattning och på inget vis något som är en objektiv sanning.

Hundenilunden82

Warrior
Nu spelar jag inte rollspel alls då det inte har blivit av ännu sen min tidigare spelgrupp upplöstes.

Dom gånger jag spelat över nätet så har så skett för att det inte funnits några andra alternativ och där då så valde jag det som kändes som the lesser of two evils antingen spel på nätet eller inte spel alls.

Men för att utgå ifrån TS frågeställning så tror jag många tänker så här ....

Varför skall jag på en fredag efter jobbet gå hem och hasta i mig maten och sedan hoppa i duschen och byta kläder för att sedan köra 5 km hem till Lisa för att det skall spelas rollspel när jag nu kan hoppa ur kläderna och hoppa i mjukisdressen och ta fram en öl ur kylen och sätta mig i datastolen och logga in på roll20 all within the comfort of my own home.

Jag har nu sparat in både tiden och ansträngningen och bensinkostnaden det skulle kosta mig att ta mig hem till Lisa.

Om jag är spelledare slipper jag nu städa mitt hem och jag slipper fixa snacks och kaffe och jag slipper städa och diska efter spelmötet osv.

Vi människor blir allt latare och bekvämare iom teknikens framsteg samt med vår egen stigande ålder.

Min tidigare spelgrupp övergick under pandemin till att spela digitalt och när vi skulle återgå till att spela fysiskt hemma hos mig igen så hade jag en spelare som enligt hen upptäckt hur bra och bekvämt det var att spela över nätet och ville att vi skulle fortsätta med det och opponerade sig mot att börja träffas fysiskt igen.

Organ

Out of time, out of mind
Genomgående verkar det vara så att de flesta som spelar digitalt gör det av nöd tvungna. Så är det även för mig. Jag har spelat digitalt och tycker att det funkar men föredrar ändå att träffas över ett riktigt bord istället för ett virtuellt. Jag gillar den sociala närvaron som uppstår när man fysiskt befinner sig i samma rum som de andra spelarna och det taktila i att hantera tärningar och hand-outs på riktigt.

Jag skulle däremot vilja höra om det finns någon som faktiskt föredrar digitalt spelande för att de tycker att det är bättre än att träffas IRL. Alltså inte för att det är enklare att få till en spelsession för att man slipper lämna hemmet och att det enda som egentligen krävs är internet och lite avskildhet. Utan att man tycker att det digitala på något vis gör spelupplevelsen bättre än den skulle varit om man träffats i verkligheten. Finns ni?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu var iofs inte frågan riktad mot mig men jag väljer att svara ändå.

Svar: Nej men det är en iaf i mitt fall mindre tillfredsställande form av socialt umgänge.

Jag får personligen inte ut lika mycket av att prata med en vän i telefon som att träffa vännen fysiskt och gå ut och ta en fika på stan och snacka lite skit eller att sitta över cam och öla ihop med vännerna ist för att gå hem till varandra och ta en öl och på samma sätt tycker jag att rollspel över nätet är mindre socialt tillfredsställande än att träffas hemma vid någons köksbord och rulla tärning.

Tillfredsställandegraden är inte lika hög vid spel över nätet som vid en fysisk spelträff (för mig)

Men detta är ju min subjektiva uppfattning och på inget vis något som är en objektiv sanning.
Jag håller helt och hållet med. Det finns en helt annan social, sinnlig dimension i den fysiska närvaron som jag tycker är närmast omöjlig att ersätta med online-funktioner. För mig skulle jag nog definiera det som att vi är hela människor på ett helt annat vis när vi träffas. Online är umgänget helt och hållet orienterat mot en enstaka aktivitet, spelandet. När vi spelar fysiskt händer en massa andra saker runtomkring – vi kanske äter tillsammans, säger hej till värdens barn eller husdjur, med flera saker som inte hör till spelandet men däremot gör att vi lär känna varandra bättre. Vi märker tydligare om någon är trött efter jobbet, om någon skaffat en snygg ny skjorta, eller vad som helst. När jag spelar online känns det aldrig som om jag kommer lika nära mina medspelare som när vi spelar fysiskt.

SpringandeKulle

Warrior
Genomgående verkar det vara så att de flesta som spelar digitalt gör det av nöd tvungna. Så är det även för mig. Jag har spelat digitalt och tycker att det funkar men föredrar ändå att träffas över ett riktigt bord istället för ett virtuellt. Jag gillar den sociala närvaron som uppstår när man fysiskt befinner sig i samma rum som de andra spelarna och det taktila i att hantera tärningar och hand-outs på riktigt.

Jag skulle däremot vilja höra om det finns någon som faktiskt föredrar digitalt spelande för att de tycker att det är bättre än att träffas IRL. Alltså inte för att det är enklare att få till en spelsession för att man slipper lämna hemmet och att det enda som egentligen krävs är internet och lite avskildhet. Utan att man tycker att det digitala på något vis gör spelupplevelsen bättre än den skulle varit om man träffats i verkligheten. Finns ni?
Eftersom jag har spelat med spelare som jag inte känner utanför spelet så har jag inget alls emot att bara träffa dem digitalt. Det känns lättare med att ha främlingar på en skärms avstånd än att sitta vid samma bord.

Så jag tycker frågan berör lite vem man spelar med. Vilken relation man har till varandra. Inte bara digitalt via fysiskt.

Genesis

Ni dés ni maître
Passande nog spelade vi i söndags i Hantverksklubben med temat Onlineformatets unika möjligheter, där vi försökte ta tillvara på de fördelar som nätspel har framför köttspel. Även nummer 22, Spela över nätet, tar upp sådana teman.

Jag skulle inte säga att jag föredrar att spela över nätet, men det finns unika fördelar med det som saknas när man spelar ansikte mot ansikte. Den intresserade kanske kan få ut något av att läsa spelrapporterna som diskuterar detta, även om det är riktat mot flumspel, så jag har inte skrivit om saker som att VTT kan hantera krigsdimman lättare eller att med en dator så går komplexa tärningsslag lika snabbt som enkla (vilket är långsammare än enkla analoga slag, men snabbare än komplicerade analoga slag). det var saker @Dimfrost tog upp i diskussionen som jag helt fräckt inte skrev ned eftersom det var lite tangentiellt till det vi sysslade med just då.