Varför spelar ni rollspel digitalt?

Rangertheman

Myrmidon
* Funkar att spela i två timmar och känna att man får ut någonting. Mer fokus på att utföra aktiviteten "spela rollspel".
Håller helt med dig om fokus. När vi träffas fysiskt går rätt mycket tid "bort" på andra saker: socialt snack, fika, hitta sina anteckningar, m.m. (Fika och det sociala har ju andra värden, så därför satte jag bort inom citattecken). Digitalt spel kan starta i stort sett direkt efter att alla kopplat upp sig och kan pågå till dess att någon måste koppla ner.

För att få det bästa av båda världar har jag tänkt att nästa kampanj som jag spelleder ska vara digital en bestämd vardagskväll i veckan, ca 3 timmar per pass, med undantag för en dag per månad då vi träffas fysiskt på helgen och spelar ett längre pass.

Feuflux

omjonasson.se
Håller helt med dig om fokus. När vi träffas fysiskt går rätt mycket tid "bort" på andra saker: socialt snack, fika, hitta sina anteckningar, m.m. (Fika och det sociala har ju andra värden, så därför satte jag bort inom citattecken). Digitalt spel kan starta i stort sett direkt efter att alla kopplat upp sig och kan pågå till dess att någon måste koppla ner.

För att få det bästa av båda världar har jag tänkt att nästa kampanj som jag spelleder ska vara digital en bestämd vardagskväll i veckan, ca 3 timmar per pass, med undantag för en dag per månad då vi träffas fysiskt på helgen och spelar ett längre pass.
På tal om att spela digitalt verkar det vara du som gjort rollformuläret till Fantasy World till Foundry VTT (att lägga ovanpå den generiska världsmodulen för pbta). Så tack för den insatsen, även om vi ska spela Cthulu Dark innan det blir speltest.

Rangertheman

Myrmidon
På tal om att spela digitalt verkar det vara du som gjort rollformuläret till Fantasy World till Foundry VTT (att lägga ovanpå den generiska världsmodulen för pbta). Så tack för den insatsen, även om vi ska spela Cthulu Dark innan det blir speltest.
Det stämmer! Hojta om ni hittar något som behöver förbättras/förändras, så fixar jag det :)

Gutte

Warrior
Stämmer in i kören och har inte mycket att tillägga. Det kändes som att det är lättare att hitta grupp för just det jag vill spela och det fungerar bra att bara gå in i ett annat rum hemma speciellt i veckorna. Problemet med online spel är att man inte är immun mot alla distraktioner som man har hemma som familj och annat. I början när vi spelade tog gruppen paus medans jag nattade barn.

Nu spelar jag inte mycket alls men min önskesituation är en regelbunden onlinegrupp i veckorna och en social kompisgrupp som ses någon helg då och då och har trevligt och spelar. Gärna en onlinegrupp för kampanjspel.

Nero

Warrior
Det är 10 x lättare att få till spel med min föräldragrupp med spelare. Skönt att slippa ordna lokal. Det är en sämre upplevelse men inte så mycket. Delvis skönt också, färre distraktioner på sina vis. Jag kan i mörkret och lampans svaga sken lättare gå in i hjärnans teater.

Rickard

Urverk speldesign
Det är 10 x lättare att få till spel med min föräldragrupp med spelare. Skönt att slippa ordna lokal. Det är en sämre upplevelse men inte så mycket. Delvis skönt också, färre distraktioner på sina vis. Jag kan i mörkret och lampans svaga sken lättare gå in i hjärnans teater.
Ja, efter ett tag vänjer man sig hur man ska spela online.

Däremot tycker jag det är mer psykiskt ansträngande att spela online. Åtminstone i början.