Mycket intressant, har du nån källa att dela med dig av? Jag visste att hobbyn fått ett uppsving pga. youtubister etc., men till de nivåerna trodde jag inte?
Den nuvarande omfattningen av rollspelshobbyn har stötts och blötts i några andra trådar, men då det inte direkt finns något institut eller organ som har som uppdrag att bevaka specifik rollspelhobbyns utbredning globalt, så är det man får göra att dra slutsatser från indicier.
Några sådana är bland annat att för spel som existerat länge och vart väl etablerade i hobbyn så är i många fall den senaste utgåvan den som sålt bäst, och därför också något man kan anta också ha spelats av flest. Tydligaste exemplet är väl DnD5e, som ju sålt i flera miljoner ex, men även spel som Call of Cthulhu har en större publik nu än det någonsin haft tidigare.
Konvent med stort fokus på rollspel, exempelvis GenCon eller Origins som lockar stora mängder besökare. Rollspelande är mycket synligare och det finns fler sätt att delta på, vi har bland annat en stor mängd Actual Play poddar och streams, vissa av dessa lockar storpublik vid liveframträdanden.
Rollspelsmarknaden har väldigt mycket fler aktörer, bland annat för att det är lättare att finansiera och distribuera rollspel nu och nå en publik som är större än sina kompisar.
I Sverige rapporteras det i media om en rollspelstrend bland ungdomar etc, och nyutgåvan av Drakar och Demoner skall ha sålt oerhört bra.
Det går absolut att leta fram en mängd olika källor som pekar åt samma riktning, men det finns ingen Stora Källan som listar antalet aktiva rollspelare på en global skala från år till år.