Varför spelar ni rollspel digitalt?

Dels spelar jag med gamla vänner, de är som för andra här, andra utspridda över Sverige, och jag själv har härjat runt i Europa de senaste 10 åren.
Samt, det är enklare att hitta intresserade spelare till andra spel.
Mina gamla vänner som jag spelat med i 25+ år vill ogärna spela The One Ring tex, så då vart det smidigt att leta spelare för att spela online.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Svaret är ganska enkelt: mina polare bor inte på andra sidan stan utan de jag spelar rollspel med är utspridda över hela Sverige och planeten.

luddwig

Lawful evil
Jo det kan jag hålla med om att det är. Jag vill bara inte umgås med vissa mer än nödvändigt. Så då föredrar jag online.
Jag säger som @Svarte Faraonen att om någon hamnar i den kategorin undviker jag överhuvudtaget att spela med personen. Sedan har jag kanske tur som inte lider brist på folk att spela med, varken fysiskt eller digitalt.

Jag undrar dock hur det ser ut bland ungdomar, spelar de också mer digitalt eller är det en tendens som mest påverkat oss gubbar?
Jag har ju inga egna barn, men av de som jag känner som har barn och ungdomar som spelar rollspel, eller de som spelar mycket rollspel med ungdomar, så verkar det som att många ungdomar träffas och spelar, samt att det verkar spelas en jävla massa rollspel på bibliotek, fritidsgårdar, kulturhus och liknande ställen.

Sedan rollspelar ju mängder med ungdomar även digitalt, men då spelar de ju på RP-servrar i GTA V, Minecraft eller Rust typ (där de har karaktärer och lever sig in i storylines mm), så det beror ju lite på vad man har för definition av rollspel litegrann.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag säger som @Svarte Faraonen att om någon hamnar i den kategorin undviker jag överhuvudtaget att spela med personen. Sedan har jag kanske tur som inte lider brist på folk att spela med, varken fysiskt eller digitalt.
Ja, jag räknar kanske sju andra personer jag kan spela med som bor inom tio minuter från mig. Visst, lite fusk att jag är gift med en av dem, men ärligt talat är det ett rollspels-lifehack ändå.

Rangertheman

Myrmidon
Spelgruppen som min tonåring är med i spelar bara fysiskt - en heldag varannan vecka. De värdesätter hela den sociala biten med att träffas, spela, laga mat tillsammans och ta studsmattepauser, m.m.

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
För mig gick vi från att spela fysiskt mellan 2016-2019 till digitalt 2020. Det gjorde att vi hade lättare att planera våra spelträffar och jag som spelledare kunde ha flera grupper igång på ett helt annat sätt än när vi träffades IRL. För mig är fortfarande spel vid ett bord det jag föredrar för det var så jag spelade förr och det triggar de nostalgiska delar av min hjärna. Men som spelledare föredrar jag verkligen att spela via Discord och VTT. Att kunna hålla igång flera dialoger samtidigt utan att folk märker det, kunna slå dolda slag som verkligen är dolda, att presentera saker enkelt för alla spelare, musik och ljudeffekter etc.
Det sociala kommer av bara farten. Oftast drar vi igång 30 minuter tidigare för de som vill där vi pratar strunt och hänger innan vi drar igång. Vi har kört med kamera också vilket har också bidragit till det sociala. Har spelat runt 10 olika system via VTT och de har alla fungerat bra och smidigt.

Sedan föredrar jag verkligen att du får en kontinuitet som vuxen att spela som är svår annars. Jag jobbar som konsult och har suttit på hotellrum och spelat istället för att behöva skjuta tre månader på en kampanj för jag har ett uppdrag. Sådant skall inte underskattas.

Mycket intressant, har du nån källa att dela med dig av? Jag visste att hobbyn fått ett uppsving pga. youtubister etc., men till de nivåerna trodde jag inte?
Den nuvarande omfattningen av rollspelshobbyn har stötts och blötts i några andra trådar, men då det inte direkt finns något institut eller organ som har som uppdrag att bevaka specifik rollspelhobbyns utbredning globalt, så är det man får göra att dra slutsatser från indicier.

Några sådana är bland annat att för spel som existerat länge och vart väl etablerade i hobbyn så är i många fall den senaste utgåvan den som sålt bäst, och därför också något man kan anta också ha spelats av flest. Tydligaste exemplet är väl DnD5e, som ju sålt i flera miljoner ex, men även spel som Call of Cthulhu har en större publik nu än det någonsin haft tidigare.

Konvent med stort fokus på rollspel, exempelvis GenCon eller Origins som lockar stora mängder besökare. Rollspelande är mycket synligare och det finns fler sätt att delta på, vi har bland annat en stor mängd Actual Play poddar och streams, vissa av dessa lockar storpublik vid liveframträdanden.

Rollspelsmarknaden har väldigt mycket fler aktörer, bland annat för att det är lättare att finansiera och distribuera rollspel nu och nå en publik som är större än sina kompisar.

I Sverige rapporteras det i media om en rollspelstrend bland ungdomar etc, och nyutgåvan av Drakar och Demoner skall ha sålt oerhört bra.

Det går absolut att leta fram en mängd olika källor som pekar åt samma riktning, men det finns ingen Stora Källan som listar antalet aktiva rollspelare på en global skala från år till år.