Nekromanti Varför spelar ni rollspel?

kefka

Hero
Varför spelar ni rollspel? Vad är det ni gillar i rollspel?
Vad är det som gör rollspel så roligt? Är det samma saker för alla personer?

Per

gollum

Swordsman
Jag spelar för att kunna vara med och snacka här på Rollspel.nu... /images/icons/cool.gif
Nä, skämt åsido spelar jag för att det är så förbenat kul...

/Gollum - som gillar rollspel

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/

Johan K

Gammal & dryg
För min del så tycker jag det är roligt med fantasy och Sf. Sen så tycker jag att dte är roligt att bygga upp historier kring olika händelser.
Sen att det bygger upp enns egen fantasi och vokabulär är väll ingen nackdel heller.

Erik_UBBT

Veteran
Jag spelar för att umgås med mina vänner under trevliga former (primärt för att ha roligt alltså).

Hobert

Warrior

Jag spelar för att umgås med mina vänner under trevliga former (primärt för att ha roligt alltså).

Jo, det och att det är så roligt!

[Hobert]

Emil

Hero
Har man börjat spela så fastnar man helt enkelt och blir beroende /images/icons/smile.gif...

Det roliga är nog att själv kunna styra och genomgå äventyr likt filmer eller böcker...

/Emil

gollum

Swordsman
Re: Spelar du rollspel?

Kefka har varit med på forumet ett bra tag om jag inte missminner mig... Tror att det mest var en rolig liten undersökning...

/Gollum - som gillar roliga små undersökningar

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/

Sir Foilan

Hero
Jag lirar rollspel, dels för att umgås och dels för att improviserad teater(?) är så grymt roligt.
Undrar ifall det inte är lite av en verklighetsflykt oxå?

/Sir Foilan - rollspel är hjärnmassage

"Blessed are the cheesemakers"

Örnie_UBBT

Swordsman
Ett lätt sätt att umgås! ;-)
Det är en social aktivitet helt enkelt. Hade man inte spelat rollspel hade man väl spelat TP eller poker istället...eller vänta nu, jag spelar ju TP och poker också...

mvh
Örnie

kefka

Hero
Re: Spelar du rollspel?

Du misstar dig inte. Jag var bara lite nyfiken och undrade om alla spelade rollspel av samma anledning, och det verkar nästan så.

Per

Red Dust

Veteran
I början var det väl mest ett socialt alternativ i stället för att driva omkring på stan och hitta på en massa dumheter, men nu är det dels en social aspekt och en hobby, man behöver koppla av med lite underhållning i bland. Vi kanske har några små amatörskådisar som vill ut, men vågar inte stå på scen.

Red Dust.

Tja, mina svar stämmer rätt mycket med övriga forumdeltagares. Mest för det rena nöjets skull, alltså.
En följdfråga skulle kunna vara "Varför spelleder du?", och det är ju för att kunna utöva makt över sina kompisar :)

Andra aspekter av rollspelande kan ju vara att få godis eller att komma hemifrån nån gång ibland (om man inte spelar hemma hos sig, men då är det väl för att det ska komma folk och hälsa på)

//Purgatorius - spelar för nöjes skull...

Jan Arenö

Warrior
Andra aspekter av rollspelande kan ju vara att få godis...

hmm, här är det en som inte läst Drakar o Demoners första regelbok. Där står det att man inte ska ha chips, dricka o godis över hela bordet när man spelar... ajabaja...

[--- Jan Arenö ---]

Bjorn

Hero
Tjaa det korta svaret är för att det är så kul...

Men då kommer då följdfrågan varför, har är några saker JAG gillar
* Det är socialt
* Det kan funka som en säkerhetsventil där man kan få utlopp för de sidor av en som ej är så Politiskt/socialt korekta.
* Man får chansen att njuta av konflikter utan de fysiska eller psykiska skavanker sådana brukar lämna i verkligheten.
* Man lär sig mycket om sig själv och andra
* Man kan "fly" sin egen tråkiga existens för en stund

/Bjorn

Elrond

Veteran
En billig flykt undan det vardagliga i livet. Man ger sinnet frihet att tänka och fungera på ett sätt som annars inte är möjligt.

/Elrond, Baoh!

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har alltid gillat att skapa olika värdar och sådant, och när jag spelleder är detta såklart ett mycket bra medium för att få utlopp för detta begär. Extra roligt är det faktum att skapandet blir interaktivt. När jag spelar så tycker jag det är roligt att verkligen "bli" sin rollperson i bemärkelsen att man verkligen blir rädd när ens rollperson blir hotad eller utsatt för något övernaturligt, förbannad när han blir förolämpad os.v. Om man har en så pass dålig spelledare att detta inte går att uppnå, får man försöka att spela sin rollperson själv, så att dte blir ett skapande på egen hand.

/Dnalor, analyserar.

Yllle

Warrior
Tjaa...
Själv spelar jag för att det är kul.
Varför är det kul då?
- Man får utlopp för sin kreativitet.
- Man får uppleva äventyr som man alldrig skulle kunna uppleva annars
- Man kan bli hjältarna i sagorna
- Man har trevligt med sina vänner

/Mvh
Björn

Totenklage

Veteran
Det är socialt och ofta spännande. Jag har oturen att allt för ofta hamna i spelledar stolen och får därför inte spela lika ofta som jag skulle vilja. Men SL är ju knappast fy skam. Att hitta på världar, intriger, roliga NPC´are och framför allt locka fram teaterapan i mig när jag försöker skildra och agera mina NPC´s.

Dessutom är rollspel helt lysande i slutet på månaden då pengarna börjar ta slut och man inte har råd med krogen...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
För att bli kejsare såklart ...

Jag spelar för att skaffa mig ingående kunskaper om hur man manipulerar människor för att en dag samla alla Sveriges rollspelare under ett banér, genomföra en statskupp, och kröna mig själv till enväldig kejsare över Svea Rollspelsrike /images/icons/wink.gif

Skämt åsido - jag spelar för att umgås med vänner och ha kul (samt proppa magen fullare än vad som är hälsosamt med ostbågar och polly-godis).

/Dante