Genesis;n243921 said:
Du argumenterar fortfarande om vad ordet kommer ifrån. Ordets historia är irrelevant.
Ordet "österrikisk" (det ord som namnet "österrikiska skolan" kommer ifrån) betyder väldigt specifika saker. Där är grundläggande definitioner som associeras med det ordet.. definitioner som fanns förr, och definitioner som fortfarande finns i dag.
Och bland de definitionerna finns inte "Marginalnytta"... eller "priser är det objektiva uttrycket av subjektiva värderingar".
Skulle du hålla med om detta? Är därför den österrikiska skolan inom ekonomi endast en term som bör appliceras på österrikare?
Heh... kan ärligt säga att jag inte vet någonting alls om detta... det är inget som jag någonsin hört talas om. Ekonomi är inte något som intresserar mig... jag gillar matte, jag var bra på matte i skolan... men ekonomi var och är ointressant för mig... pengar har aldrig varit en motivator för mig. XD
Genesis;n243921 said:
Fast nu pratar du ju om order "independent". Ingen har hävdat att "independent" betyder detta. Du får gärna använda det så. Men ordet "indierollspel" är ett annat ord än ordet "independent". Det finns till exempel inget 't' i "indierollspel". Bara en så'n sak.
Jag har försökt at googla runt på lite olika versioner utav "what is indie", med olika tillägg på det. Och där jag ju definitivt hittar personer som säger vad du säger om Indie som en generel grej, och Indie Rollspel, mm... så tycker jag att jag ser en enda stor röra utav folk med vilt skilda åsikter om vad indie är och inte är.
Kan inte påstå att jag tyckte jag hittade att den version, som du tycker Indie är, skulle på något sätt vara i någon typ utav majoritet eller något utav folk generelt. Medan förklaringen som jag känner om vad som är Indie är något som jag tyckte jag kunde hitta bland folk med så pass vitt skilda åsikter om ordet Indie som du och jag har.
Skillnaden känns lite som att där jag är öppen för att Indie kan vara vad som helst (en grejs stil, typ utav grej, alternative eller mainstream, etc, etc, etc)... så känns den version som du tycker det är som väldigt sluten och icke-inklusiv... som nån typ utav klubb som man inte får vara med i om man inte exakt följer en väldigt snäv definition.
Det är en av de sakerna som jag har problem med, med den typen utav definition utav Indie. För den exkluderar folk, snarare än inkluderar dem... och för mig så är ju inkludering utav alla en rätt viktig grej med något som Indie/Independent grejer... att vem som helst kan skapa något, att vem som helst kan publicera något, och att de kan skapa vad det nu än är de vill. Oavsätt om det råkar falla under din definitionen utav indie eller inte.
En grej som jag tyckte var lite komist var att när jag sökte på specifikt "Indie roleplaying game", och "Indie rollspel", så hittar jag ju de två wikipedia inläggen för det (de är generelt de absolut första grejerna som man hittar när man söker på det ju)... jag förväntade mig att de sidorna skulle mer kanske styrka ditt argument för vad indierollspel är... men jag tyckte att sidorna mer föll lite lätt åt mitt håll istället... men I alla fall... vad jag tyckte var lite komiskt då ju var att båda sidorna kommenterade på att vad ett indierollspel skulle vara för något typ utav spel är något som fortfarande än i dag är något som diskuterras och tvistas om... vilket ju är lite vad vi två har hållt på med i 2 eller 3 dagar nu. XD
Sen handlar det ju visserligen om wikipedia inlägg... så man går ju ta vad som skrivs där med en viss nypa utav salt ju.
Något som jag dock inte helt tänkt på innan, eller ens helt visste, som båda wiki-sidorna också nämnde, var att rollspels industrin har tydligen inte samma typ utav... backgrund... eller vad man nu ska kalla det för... som t.ex film, musik, och tv/data-spels industrierna... där de "indie rörelserna" kom delvis fram ur att många artister/mm inom de industrierna kände sig kanske nertryckta utav de stora företagen inom de industrierna, eller att de påtvingades att skapa en specifik typ utav grej utav de stora företagen, etc. Vilket är tydligen något som inte händer särskilt mycket bland rollspels industrin.
Så vad jag sagt i ett tidigare inlägg, om att för mig så kändes det som att nästan hela rollspels industrin arbetar på ett indie sätt (independent definitionen ut av det då det vill säja), fick helt plötsligt en starkare grund än vad jag själv trodde... för det var ju bara en rent personlig tanke, och gissning, och känsla som jag hade om det hela.
Genesis;n243921 said:
Visst, du kan köra med din egen definition om du vill. Men när andra är överens om vad ett ord betyder känns det kontraproduktivt att hävda att ordet "egentligen" betyder något annat.
Skulle du också hävda att ordet "pirat" enbart syftar på folk som medelst fartyg rånar och kapar andra fartyg på havet? Att alla som använder ordet "pirat" för att beteckna någon som laddar ned upphovsrättsskyddat material på nätet använder ordet fel? Att det "egentligen" betyder något annat? Om inte, vad är det som gör att du upprätthåller denna skillnad med ordet "indie", som till och med ändrat form, men inte med ordet "pirat"?
Skulle du säga att "invandrare" endast borde användas om människor som korsat gränsen till fots, och inte får appliceras på dem som kommit via båt eller flyg? "Vandra" är ju ett etablerat ord med etablerade betydelser. Om jag säger "Jag ska vandra till Norge" så skulle ju ingen tro att jag tänkte ta en buss till Oslo, inte sant? Är detta också ett exempel på där människor använder ordet fel? Om inte, vad är skillnaden mot ordet "indie"?
Jag ser vad det är du vill göra med att säga detta, förstod det redan med ditt tidigare inlägg också där du nämnde liknande grejer. Och jag kan totalt erkänna att där finns ord som brukade betyda något innan, men som kan eventuelt betyda något helt annat i dag också/istället.
Men det betyder inte att vad jag säger om "Indie" är fel... vad du säger stämmer för de grupperingar utav personer som vill definiera det/sig själva på det sättet... medan vad jag säger stämmer med ALLA som arbetar självständigt på det sättet. Där nästan alla de som följer din definition är inkluderade också (säger "nästan" för där finns grejer som kallas för "indie" utefter din definition som var skapat/hjälpt utav stora företag, specielt inom musik och film industrin då). Som jag sa tidigare, jag vill vara inklusive för så många personer som möjligt.
Sen tycker jag ju personligen att "Pirat" passar rätt bra på folk på nätet som laddar ner upphovsrättat material på nätet... för där finns en del vokabulärer på/med/om internet, på både svenska och engelska, som kopplar internet till hav och vatten och sådant. Jag menar "surfing the net" är ju nog en av de mest vanliga grej som folk säger när de snackar om att de gör något på internet. XD Visst... surfa är inte igentligen segla som Pirater gjorde... but close enough I say. Hav/vatten vokabulären finns där för att "Pirate" skulle vara ett rätt passande ord för det. XD
Och när det gäller invandra... de måste ju gå nån gång på vägen. Visst de kanske inte faktiskt gick över gränsen (beror ju på metoderna som du nämnde ju)... men de måste ju vid något tillfälle faktiskt ta första steget på det landets mark... tror ju inte att ordet "vandra" har en specifik längd och/eller antal steg som krävs för att det ska räknas som en "vandring" heller för den delen (inget som jag kunde hitta i alla fall). Två utav definitionerna utav "Vandra" enligt
wiktionary är ju
"gå till fots" och
"(bildligt) förflytta sig"... och där finns en massa andra ord som är
synonyner till det också... så ett enda steg kan eventuelt vara nog för att räknas om man drar lite på det. XD