Nekromanti Varför trycks inte MUA om?

Conan

انتفاضة
Det finns ju uppenbarligen en rejäl efterfrågan på spelet med tanke på vilka fantasisiffror spelets alla moduler generar på auktionssiter och liknande? Varför las det ner från första början?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så vitt jag vet: En kombination av att de som har rättigheterna till varumärket ville ha för mycket pengar och att de som skrev spelet ville göra något annat.

Conan

انتفاضة
Andra rollspel som gått ur tryck verkar inte ha haft samma prisinflation. Jag är sugen på att köpa lite MUA grejer, men det känns inte som nåt jag vill lägga en månadslön på..

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh;n123102 said:
Så vitt jag vet: En kombination av att de som har rättigheterna till varumärket ville ha för mycket pengar och att de som skrev spelet ville göra något annat.
Som tillägg till detta var aktiviteten väldigt låg de sista åren.

För att ett rollspel och en regelbok ska sälja behöver ju det finnas ett flöde, med nyheter, nya produkter, allmän pepp och entusiastiska kreatörer. Skaparna var väl helt enkelt färdiga.

Det var nog inte så att Paradox licens var så dyr att de lade ner på grund av den. Hade de känt att de hade haft mer att ge hade de nog kunnat betala licensen, de gjorde de ju alla tidigare år. Jag gissar att licensen kändes för dyr när de insåg de betalade bara för att hålla MUA uppe med konstgjord andning, vare sig mer eller mindre.

Och just det: detta forum tillhör inte samma företag som det Järnringen som gjorde Mutant. Kanske du redan visste, Evokee?

Från Symbaroum-Järnringens FAQ:
Det här är det nya Järnringen, med delvis samma personer men med ett nytt företag (annan juridisk person, som det så fint heter). Det nya Järnringen har inte rättigheter till det förra Järnringens varumärken eller produkter, och inga anspråk eller skyldigheter avseende dem. Det gamla Järnringen är nedlagt och avslutat i god ordning.
http://www.jarnringen.com/faq/

(Vilket väl egentligen bara innebär att den här tråden hör hemma i det allmänna rollspelsforumet snarare än under "specifika rollspelsforum"...)

Staffan

Myrmidon
CapnZapp;n123137 said:
Som tillägg till detta var aktiviteten väldigt låg de sista åren.

För att ett rollspel och en regelbok ska sälja behöver ju det finnas ett flöde, med nyheter, nya produkter, allmän pepp och entusiastiska kreatörer. Skaparna var väl helt enkelt färdiga.
Som jag uppfattade det vid tillfället så hade man helt enkelt plockat den lågt hängande frukten: grundbok (plus reviderad upplaga), små splattböcker (som sedan samlades i en samlingsvolym), en monsterbok, en högt uppskattad kampanj, plus lite annat smått och gott. Fler böcker hade börjat komma in på mer och mer perifera saker som t ex mer om Pyris grannar, nya äventyr/kampanjer (och då infinner sig frågan: före eller efter de rätt omvälvande händelserna i Undergångens Arvtagare?), o s v - alltsammans saker som de förmodligen hade gjort bra, men inte med lika stor säljkraft som vad de redan hade släppt. Den enda "uppenbara" saken att släppa mer hade väl varit en bok med en massa tech i.

Mogger

Hipsteranka
Evokee;n123095 said:
Det finns ju uppenbarligen en rejäl efterfrågan på spelet med tanke på vilka fantasisiffror spelets alla moduler generar på auktionssiter och liknande? Varför las det ner från första början?
Spela ZONEN istället! Det är vad Mutant Undergångens Arvtagare hade varit om jag hade skrivit det.

Mogger

Hipsteranka
CapnZapp;n123137 said:
Det var nog inte så att Paradox licens var så dyr att de lade ner på grund av den.
Avtalet löpte ut. Paradox höjde priset. Järnringen tackade nej. In a nut shell.

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n123184 said:
Det är för enkelt.

Som kan utläsas i ovanstående svar finns det fler möjliga anledningar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n123184 said:
CapnZapp;n128844 said:
Det är för enkelt.

Som kan utläsas i ovanstående svar finns det fler möjliga anledningar.
Måns svar är vad Järnringen gick ut med då i vart fall. Eller i alla fall vad några av Järnringens medlemmar sa. Då jag vill minnas att Måns dessutom var rätt insyltad med dem (Psipo, va?) borde han ha lite koll på det.

CapnZapp

Myrmidon
Då kunde han gott säga det :) Nu finns det ingenting i hans post som antyder mer än en forumists egna spekulationer.

Mogger

Hipsteranka
CapnZapp;n128851 said:
Då kunde han gott säga det :) Nu finns det ingenting i hans post som antyder mer än en forumists egna spekulationer.
Jag vet inte om jag sitter inne med hela sanningen, men för mig känns konspirationsmöjligheterna ganska låga i det här fallet, så jag känner inte att spekulationer skulle tillföra något. :)

Men ja, det är som Rymdhamster säger.

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n128864 said:
Jag vet inte om jag sitter inne med hela sanningen, men för mig känns konspirationsmöjligheterna ganska låga i det här fallet, så jag känner inte att spekulationer skulle tillföra något. :)
Mja, jag bad dig ju inte spekulera. Nästan tvärtom - om du inte vill att det du säger ska uppfattas enbart som egna spekulationer vore det bra om du säger något om det :)