luddwig;n270697 said:
Skämt åsido. Jag ser inget fel i att starta upp en kickstarter med enbart en idé. Tvärt om tycker jag att det kan vara fullt rimligt som en tidig marknadsföringsåtgärd, för att se vilket intresse som finns hos potentiella kunder samt för att finansiera processen från idé till färdig produkt. Om idén förändras är det dock väldigt viktigt att skaparen kommunicerar det, så att den som vill kan ändra sin pledge.
Vi har verkligen helt olika uppfattning om vad en crowdfunding är.
Jag backar bara omm:
1. Jag kan klara mig utan de pengarna om projektet kör i diket. Crowdfunding är inte preorder.
2. Jag har tillräckligt förtroende för de som kör den att de kan ge mig något jag vill ha.
I bland visar det sig att jag hade fel, då är det bara att titta på punkt 1 och sedan gå vidare.
-
Jag kör nu en crowdfunding för mitt ascoola cyberpunkrollspel Cyber M/77 där jag har lovat följande:
1. Att köpa fler bilder av Elizabeth för pengarna som kommer in.
2. Att jag skall peta med texten medan jag väntar på att bilderna blir klara.
3. Alla får spelet med de nya bilderna och den ipetade texten.
Jag skulle kunna sätta Elizabeth på att rita pånniz för pengarna. Mina redigeringar skulle kunna introducera pånniz i framtidsstaden, och avsluta varje adjektiv med ett -ast, för det är sötareast så.
Jag är smickrad att så många har valt att backa projektet på de grunderna. De tar ett trossprång.
Jag har uppenbarligen ett förtoendekapital i Rollspelssverige. Ett helt gäng rollspelare väljer att bli mecenater för ett otroligt smalt rollspelsprojekt.
Och just därför är jag så glad.
(Ni som har backat med er tid genom att vara med i projektgruppen och skicka in bidrag på mail, ni gör mig ännu gladare. Ser ni mig på nått konvent kom gärna fram och skaka tass så jag får säga tack personligen.)