Alltså att demografins historia är väl hyfsat okomplicerad. Rollspel som hobby, när den slog igenom på 80-talet, hade trots allt ett fokus som överlappade typiskt pojkiga intressen. Det är ju en slags förlängning av mycket äventyrslitteratur (i varje i fantasy-genren, som dominerade) och har därtill sitt ursprung i krigsspel - allt saker som även före rollspelen hade en rejält manlig slagsida. Dessutom är det hyfsat intellektuellt så tillvida att man måste vara beredd att läsa en del, och sen krävs tid och utrymme, vilket nog ger en viss socioekonomisk snedfördelning. Så att spridningen såg ut som den gjorde då är i mina ögon inget underligt.
Dessutom framstår det som att vi som började spela då (70- och tidiga 80-talister) fortfarande är i majoritet i hobbyn, sannolikt eftersom tillväxten länge var så dålig - lägg till att dagens producenter/skribenter också tillhör den kategorin så blir det intrycket än starkare. Samtidigt tror jag den gruppen individer är mer särpräglad idag än vad den var då. Alltså, vi är de som blev kvar i eller återupptog hobbyn och hos oss finns det gemensamma drag. Men när det begav sig är min bild att det faktiskt var mer diversifierat, i varje fall vad gäller klass och delvis kön - men dessa personer slutade i större grad (strukturellt antagligen för att spelen inte tilltalade dem lika mycket). Jag har flera gamla bekanta som spelade lika mycket rollspel som jag - men ingen av dem gör det idag och skulle inte kunna tänka sig att börja igen. (Kommer att tänka på Stranger things 3 när Wils kompisar inte vill spela med honom längre, tror den utvecklingen är väldigt vanlig, upplevde den själv fast var väl snarare 18 då.) Den här processen är antagligen inte så konstig - så åldras nog de flesta hobbys som i något stadium tappar återväxten. Mitt intryck är dock att det i yngre ålderskategorier är ganska annorlunda idag och att min generation inte alls kommer att uppfattas som lika representativ om 5-10 år.
Sen är det en annan fråga om snedfördelningen spelar någon roll. Det kan ju jag tycka som vill se rollspel växa, men ut flera perspektiv är det ganska likgiltigt. Det är så klart dåligt om någon provar och är intresserad men känner sig bortskuffad eller illa behandlad, men jag inbillar mig att de flesta som väljer att inte fortsätta spela trots allt gör det för att de inte riktigt gillar grejen, eller inte gillar den tillräckligt mycket för att skapa sig en plattform.* Det är småtrist men inte nödvändigtvis något som måste avhjälpas ur ett större perspektiv. Det är så klart ingen anledning att inte jobba för inkludering, mer ett konstaterade att i en smal hobby får man leva med att misslyckas på den fronten.
---
*Ett relaterat exempel: på min arbetsplats har vi under ett år haft brädspelsträffar på mitt och en kollegas initiativ. Skulle säga att de varit lyckade, folk har bevisligen haft kul och varit beredda att lära sig nya spel - men det är också lätt att konstatera att de är helt beroende av jag styr upp dem och att de inte prioriteras särskilt högt i folks planering. Och det är inget konstigt med det eller något som stör - poängen är helt enkelt att det svårt att få folk att anamma en ny hobby, även när de tycker den är rolig.