Krille
Super Moderator
Min bakgrund med grundegenskapslösa spel började i Castle Falkenstein. Det har ett tjugotal färdigheter som tar över rollen av vad som i traditionella rollspel skulle vara grundegenskaper, färdigheter och för/nackdelar. Man gör helt enkelt inte någon skillnad på fördelen Rik (färdigheten Exchequer), grundegenskapen Styrka (färdigheten Physique) och färdigheten Svärd (färdigheten Fencing); de funkar på exakt samma sätt.Bifur;n206279 said:Däremot funderar jag på frågans bakgrund, personligen har jag gott om erfarenheter av när GE funkar dåligt eller inte använts liksom av när det funkar bra, däremot har jag svårt att komma på både bra och dåliga exempel på GE-lösa spel. Vad har vi där egentligen som inte är åt friformshållet och/eller renodlat Story now-spel?
Castle Falkenstein slaktade fler heliga kor. Bland annat sket man i tärningar, och använde spelkort istället (ety det bara är skurkar och skumrasktyper som spelar tärningsspel; ingen riktig gentleman skulle någonsin befatta sig med tärningar och än mindre nämna dem i närheten av en dam!).
Att försöka få spelare att spela Castle Falkenstein var rätt svårt, just på grund av de slaktade korna. En hel del spelare kunde inte tänka sig att spela rollspel utan tärningar eller grundegenskaper och såg inte hur det kunde funka alls. Det sket visserligen spelet i och funkade bra ändå, såpass bra att det kom en klase moduler till det (även om det kom nån slags eftergift i form av GURPS Castle Falkenstein).
Och nu när jag släppt en (eller två) BRPs utan grundegenskaper och hör exakt samma kritik igen så är jag nyfiken på varför den kommer. Järn har varit ute i ett och ett halvt år, Hjältarnas tid i ett par månader, och jag tycker de funkar utmärkt. Det gjorde Castle Falkenstein också.
Så jag undrar helt enkelt om det finns någonting med grundegenskaper som jag är totalt hemmablind för.