Berätta vad DITT rollspel är
Jag håller som tidigare sagt på med att skriva ett rollspel.
Det är såpass ofta som folk presenterar och diskuterar sina spel så jag har inte koll på vad just ditt spel är för något. Men jag svarar ändå. /images/icons/smile.gif
Varför finns det alltid en sektion i spelet om vad rollspel är?
För att spelet ska vara komplett. Den som slänger upp några hundringar för en produkt ska ju ha den information som krävs att använda den.
Fyller den någon funktion?
Om spelet är tänkt att vara något som även nybörjare kan tänkas införskaffa så: ja. Vänder sig spelet till såna som spelat förr så är det nog många gånger så att den inte fyller någon funktion. Ett spel som ligger på nätet kan man nog anta att i princip bara de som spelat förr letar upp och läser.
Borde jag skriva en sådan text?
Nej, om du inte har mycket energi. Texten kan ju vara bra om det nu är någon grupp som vill plocka in en nybörjare och sätta en bra förklaring i händerna på denne. Men, det som du i mina ögon måste skriva är en text om vad ditt rollspel är. Exempel på sådant som jag gärna vill veta innan jag sätter mig och plöjer hundrafemtio sidor text är:
Vad är det för stämning/stämningar som spelet siktar på?
Är det vissa typer av svårigheter (för rollpersonerna) som generellt kommer vara dominerande i spelet eller som inte kommer finnas med alls? Intriger, monsterspöande, tankenötter e t c? Eller är det i huvudsak meningen att spelet inte ska innehålla några övergripande utmaningsmoment?
Vilken betydelse ges spelare respektive spelledare i skapandet av en historia/handling/äventyr? Är spelarna delaktiga i hur ett äventyr ser ut? Har spelledare och tärningar stort inflytande på hur rollpersonerna ska vara?
Hur ser spelet på realism?
Ska det vara ett historiskt korrekt spel eller är sånt oväsentligt?
Finns det andra mål i spelet än att försöka gestalta och leva sig in i sin rollperson? Får man kanske poäng eller liknande för att rollpersonen gör eller utsätts för olika saker eller för att spelledaren tycker man gestaltar sin rollperson väl?
Användande av tärningar eller andra slumpfaktorer? Inte alls, bara i nödfall, i vissa typer av situationer, lite då och då eller så ofta det bara går?
o s v
Ett spel som inleds med ”Grundegenskaperna i XXX är...” lägger jag snabbt ifrån mig. Förresten, när jag ändå är igång, även om spelet riktar sig till de som spelat förr så tycker jag man i spelet ändå ska förklara (behöver bara vara något kort) vad de begrepp som används (t ex grundegenskap, färdighet, besvärjelse) betyder i just det aktuella spelet. Det är ju inte säkert att orden har precis samma innebörd som i de spel som användarna har erfarenhet av eller att de överhuvudtaget mött på dem (t ex kanske man enbart spelat antingen engelska eller svenska rollspel och inte känner till "rollspels-glosor" på det andra språket).
Arcana