Nekromanti Varför?

FFF

Veteran
Jag håller som tidigare sagt på med att skriva ett rollspel.

Varför finns det alltid en sektion i spelet om vad rollspel är?
Fyller den någon funktion?
Borde jag skriva en sådan text?
Alla rollspel jag äger har en liknande text tror jag och jag kan inte påstå att jag tycker att den någonsin ger mig speciellt mycket.

Sedan vill jag gärna veta om någon har någon idé om regler till gängstrider, det rör sig alltså inte om några härer utan snarare grupper på maximalt hundra personer mot varandra.
Systemet skall ta hänsyn till alla aspekter som kan tänkas inverka och påverka resultatet.

Tack på förhand.

Man Mountainman

Storsvagåret

För att någon av dina läsare kan vara en förstagångsrollspelare?

Överväg risken att så är fallet. Om du finner att den är näst intill obefintlig (vilket den brukar vara för de flesta hemmagjorda rollspel) så kan du nog utesluta din förklaring. Å andra sidan kom jag i kontakt med rollspel genom just ett webrollspel, så det hade kanske varit bättre om det hade haft en beskrivning i sig (vilket det inte hade). Som det var då fick jag vänta tills jag fick labbarna på några mer erfarna vänner innan jag kunde börja ägna mig åt hobbyn.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Anders

Hero
Berätta vad DITT rollspel är

Jag håller som tidigare sagt på med att skriva ett rollspel.

Det är såpass ofta som folk presenterar och diskuterar sina spel så jag har inte koll på vad just ditt spel är för något. Men jag svarar ändå. /images/icons/smile.gif

För att spelet ska vara komplett. Den som slänger upp några hundringar för en produkt ska ju ha den information som krävs att använda den.

Fyller den någon funktion?

Om spelet är tänkt att vara något som även nybörjare kan tänkas införskaffa så: ja. Vänder sig spelet till såna som spelat förr så är det nog många gånger så att den inte fyller någon funktion. Ett spel som ligger på nätet kan man nog anta att i princip bara de som spelat förr letar upp och läser.

Borde jag skriva en sådan text?

Nej, om du inte har mycket energi. Texten kan ju vara bra om det nu är någon grupp som vill plocka in en nybörjare och sätta en bra förklaring i händerna på denne. Men, det som du i mina ögon måste skriva är en text om vad ditt rollspel är. Exempel på sådant som jag gärna vill veta innan jag sätter mig och plöjer hundrafemtio sidor text är:

Vad är det för stämning/stämningar som spelet siktar på?
Är det vissa typer av svårigheter (för rollpersonerna) som generellt kommer vara dominerande i spelet eller som inte kommer finnas med alls? Intriger, monsterspöande, tankenötter e t c? Eller är det i huvudsak meningen att spelet inte ska innehålla några övergripande utmaningsmoment?
Vilken betydelse ges spelare respektive spelledare i skapandet av en historia/handling/äventyr? Är spelarna delaktiga i hur ett äventyr ser ut? Har spelledare och tärningar stort inflytande på hur rollpersonerna ska vara?
Hur ser spelet på realism?
Ska det vara ett historiskt korrekt spel eller är sånt oväsentligt?
Finns det andra mål i spelet än att försöka gestalta och leva sig in i sin rollperson? Får man kanske poäng eller liknande för att rollpersonen gör eller utsätts för olika saker eller för att spelledaren tycker man gestaltar sin rollperson väl?
Användande av tärningar eller andra slumpfaktorer? Inte alls, bara i nödfall, i vissa typer av situationer, lite då och då eller så ofta det bara går?
o s v

Ett spel som inleds med ”Grundegenskaperna i XXX är...” lägger jag snabbt ifrån mig. Förresten, när jag ändå är igång, även om spelet riktar sig till de som spelat förr så tycker jag man i spelet ändå ska förklara (behöver bara vara något kort) vad de begrepp som används (t ex grundegenskap, färdighet, besvärjelse) betyder i just det aktuella spelet. Det är ju inte säkert att orden har precis samma innebörd som i de spel som användarna har erfarenhet av eller att de överhuvudtaget mött på dem (t ex kanske man enbart spelat antingen engelska eller svenska rollspel och inte känner till "rollspels-glosor" på det andra språket).

Arcana

Mask_UBBT

Hero
Hade exakt samma disskution för ett tag sedan, coh den allmäna uppfattningen var;

Det behövs egentligen inte!
MEN, det klan ändå vara bra att ha....

Doomtrooper

Veteran
Gängstrider

Så du behöver hjälp med gängstrider. Jag har utvecklat ett eget system som jag inte är direkt villig att ge ut bara sådär innan resten av spelet är klart. Men det innebär inte att jag inte kan hjälpa dig att utveckla ett eget /images/icons/laugh.gif. Så skriv och berätta exakt vad det är du vill uppnå. Om du tycker att det verkar enklare så kan vi ta det via PM eller mail.

FFF

Veteran
Jag såg det där inlägget när det var nytt men då hade det inte fått några svar.
Det fanns ju en hel del matnyttigt i trådarna.
Man tackar.

FFF

Veteran
Re: Berätta vad DITT rollspel är

För att spelet ska vara komplett. Den som slänger upp några hundringar för en produkt ska ju ha den information som krävs att använda den.
Det kommer väl förhoppningsvis att framgå i själva spelet hur det är menat avv användas.
Jag tvivlar å det grövsta på att några nybörjare kommer att sätta sig med det här spelet ändå och om det nu kommer att vara så att de gör de hade jag tänkt att ha en lite pedagogisk ordlista där alla rollspelstermer jag använder mig av kommer att finnas förklarade.
Jag tycker oftast(för att inte säga alltid) att just den sektionen i rollspel sänker stämningen om man vill läsa spelet från pärm till pärm(vilket jag brukar vilja göra när jag tittat på bilderna lite fort).

Nej, om du inte har mycket energi.
Nej, energin är det faktiskt inget fel på.
Jag tycker bara att hela idén är så oinspirerande. Jag vill liksom inte ha med det riktigt i boken eller PSDn eller vad det nu blir.

Texten kan ju vara bra om det nu är någon grupp som vill plocka in en nybörjare och sätta en bra förklaring i händerna på denne.
Man kanske kan skicka med ett lösblad där det förklaras, då behöver jag inte låta det förstöra det övriga arbetet med något trist som man nästan mår dåligt av att läsa och samtidigt är jag snäll och godhjärtad när jag tänker på de som inte spelat rollspel förut.

Men, det som du i mina ögon måste skriva är en text om vad ditt rollspel är.
Jo, jag hade tänkt att ha en sådan text efter ingressen. Men man vill ju inte avslöja för mycket heller.
Jag vill själv gärna att man skall kunna läsa rollspelet som en vanlig text så att det kommer något nytt hela tiden, inte att allting utom reglerna går att läsa i en kortare text i början.