Nekromanti Varför...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kulturkrock på hög nivå.

Basically en kulturkrock som har att göra med meningen av handlingen; att lägga ner sitt vapen på marken.
Det, kombinerat med obotlig krigisk stolthet hos alverna.

Förresten, välkommen till forumen Bardur. :gremsmile:

För din och allas trevnad så vill jag framföra en önskan att du läser FAQ:n och forumens regler om du inte redan har gjort det.

/Naug, önskar trevlig forumvistelse

Krike

Veteran
Re: Kulturkrock på hög nivå.

sinpelt... dvärgarna la ner vapnen och alverna tog det som en krigsförklaring... sen va det kört...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Kulturkrock på hög nivå.

"sinpelt... dvärgarna la ner vapnen och alverna tog det som en krigsförklaring... sen va det kört... "

Det var ju det jag sa. Nästan i alla fall :gremwink:

/Naug, har funnit tjusningen i Rammstein

Fahnen

Swordsman
Re: Mundanas histories största misstag

För i fantasy rollspel måste alver och dvärgar vara osamms.....och ännu mer osamms med det orcher eller liknande

Under en av dvärgarnas utforsknings resor träffa dom på alver...dvärgarna lade då ner vapen vilket man gjort när man träffat människor, lägga vapen är en krigsförklaring för alver....då sköt en alv en dvärg.....Alverna fattade inte varför dvärgarna förklarat krig och dvärgarna fattade inte varför alverna besköt dem när de hade visat dom var fredligt inställda.
Det var typ så det gick till. (negames version, sen finns säkerligen hur många historier)

Midar gillar inte alver speicellt mycket...

dream

Hero
Ärligt talat måste man ta historien om nedläggandet av vapen med en stor nypa salt. Varje vettig historiker torde inse att det är en hisoria, en legend eller skröna. Krig startar inte av så enkla anledningar! Förklaringen är för enkel, helt enkelt.

Exakt varför krigen började är förmodligen omöjligt att få reda på så här långt i efterhand. Men skrönan ovan kombinerat med många fler saker - kamp om resurser, mark, olika sätt att bedriva politik på (alltså en kulturkrock av större mått än bara en enskild händelse) bara för att nämna några - är nog den troligaste orsaken.

Varför är det då omöjligt att få reda på sanningen? Jo, för att ingen utomstående kultur (alltså människor eller tiraker) har nedtecknat något om hur krigen började. Och alvernas skrifter i ämnet är ju propaganda för deras sida, och dvärgarnas för sin sida, alltså går det inte att avgöra sanningen.

Eller något ditåt.

DAKRilla

Hero
Men, konstigt vore om både alver och dvärgar förvridigt sin version av historian till ungefär samma sak, d.v.s att båda raserna skalat bort en massa konfrontationer som hände innan (av de du nämnde t.ex. en kamp om resurser och politiken, den senare vilken verkligen bort lämnat spår om det nu inte rör sig om en ren och skär konspiration från båda sidor) och händelser och bara haft kvar den där grejen om vapnena. Och varför skulle båda ljuga över huvudet taget? Om det nu var en kamp om resurser skulle båda lätt kunna få det att se ut som att det var deras sida som var den rättmätiga ägaren av resurserna o.s.v. Varför allt hemlighetsmakeri, från båda sidor dessutom?

dream

Hero
Hmm... har du läst alvernas och dvärgarnas skrifter i ämnet?
Det har inte jag, men min poäng är att de måste betraktas med yttersta skepsis, eftersom de inte är neutrala källor. Dessutom är det högst tveksamt om det finns några original kvar från den tiden, förutom möjligen hos Sanarialverna eller kanske hos Drezin. Och allt annat än original i det här sammanhanget är värdelöst, eftersom saker och ting förvanskas med tiden.
Vem har tillgång till dessa skrifter? Jo, förmodligen nästan ingen. Alltså är det egentligen en hypotetisk fråga vad som egentligen hände, det intressanta är ju snarare vad folk nu säger hände, alltså på vilket sätt man kan använda de gamla händelserna och myterna politiskt.

DAKRilla

Hero
"Hmm... har du läst alvernas och dvärgarnas skrifter i ämnet?"

Nej, men däremot har jag läst om händelsen i t.ex. Dvärgar: Stenens söner. Jag har alltid utgått från att det man läser i rollspelsböckerna är sanning i spelvärlden, eller "neutrala källor", som du var ute efter. Jag tycker det skulle vara lite knasigt om sanningen undanhålls från spelledaren. Eller, om spelledaren faktiskt blir lurad när det gäller något i spelvärlden så blir det i alla fall den ultimata sanningen eftersom det ofta är spelledarens roll att känna den.

Hur som helst; vad som än är sanningen är upp till varje enskild spelledare så det enda som skulle kunna diskuteras är möjligheterna och hur sannolika de är. Jag är i alla fall av den åsikten att jag tycker det är osannolikt för att inte säga löjligt att båda raser ändrar om historien till precis samma olyckliga missförstånd, en kulturchock. Om nu något faktiskt skulle hänt runt omkring denna ofrivilliga krigsförklaring så borde det vara av så liten betydelse att det var krigsförklaringen som var den dominerande händelsen över huvudet taget och även den absoluta utlösande faktorn eftersom både alver och dvärgar valt att skala bort resten istället för att ändra om även det till sin fördel, rent propagandamässigt. Dessutom; om jag var ansvarig för propaganda och skulle ändra i historien skulle jag göra det till ett stort förräderi eller fegt drag från den andra sidan och inte till ett pinsamt och skrattretande missförstånd som får båda sidor att se ut som idioter.

(Om detta faktiskt skulle förklaras i något av hemlighets-kapitlena eller något annat som är "olämpligt" för spelare så drar jag mig ur diskussionen i egenskap av just spelare)

dream

Hero
Som du själv säger, varje spelledare har sig egen sanning.
Det som står i spelböckerna kan ses som sanning, just som du säger, men det intressanta är egentligen vad som utelämnas! Om det står att alvernas och dvärgarnas stridigheter orsakats av ett litet missförstånd, så tänker jag direkt att det ju är en ganska dålig förklaring (nu är iofs böckerna inne på att förklaringen inte är så enkel heller, läs igen!), och tänker på hur det istället eller egentligen skulle kunnat gått/gick till.
Om man som spelbokskonstruktör skulle redogöra för allt, skulle man ju döda inspirationen hos varje spelledare, istället måste man försöka ge inspiration till spelledaren. Ett av sätten är att antyda saker, men inte utveckla dem.

DAKRilla

Hero
"Det som står i spelböckerna kan ses som sanning, just som du säger, men det intressanta är egentligen vad som utelämnas!"

Självklart, men man måste ta det man vet i beaktning när man funderar på vad som hände runt omkring, d.v.s. det som utelämnades. Av tidigare nämnda anledningar så tror jag alltså inte att så värst mycket annat av vikt hände eftersom dessa ytterligare händelser i sådana fall hade varit bättre grunder för propaganda mot fienden eller åtminstone så hade de inte uteslutits eftersom de hade kunnat vara utmärkta bidrag till propagandan. Varför skulle de uteslutas? Båda raserna har ju utomordentliga medel att förvara historia och kunskap med.

"Om det står att alvernas och dvärgarnas stridigheter orsakats av ett litet missförstånd, så tänker jag direkt att det ju är en ganska dålig förklaring (nu är iofs böckerna inne på att förklaringen inte är så enkel heller, läs igen!), och tänker på hur det istället eller egentligen skulle kunnat gått/gick till."

Jag tycker inte det är en dålig förklaring, utan ett bra exempel på en förödande kulturkrock, något som jag tycker borde vara både ganska vanliga och effektfulla i Mundana med tanke på alla ytterst olika raser och kulturer som finns.

"Om man som spelbokskonstruktör skulle redogöra för allt, skulle man ju döda inspirationen hos varje spelledare, istället måste man försöka ge inspiration till spelledaren. Ett av sätten är att antyda saker, men inte utveckla dem."

Jo, men genom att man ger vissa fakta utesluter man en hel del andra möjligheter, som i det här fallet och alla andra också för den delen.

Farbror Funkus

Warrior
Re: Varför...[Spåjler]

Det första kriget startade med ett missförstånd.
När alver och dvärgar först möttes så lade dvärgarna ned sina vapen.
Detta var ett tecken för fred för Dvärgarna.
Att läga ner en dragen klinga mellan två betyder i den alviska
vapenetiketen som en krigsförklaring.
Detta var ingen bra start på relationen mellan Sångarns ätt och Stenens söner.
Denna krigsförklaring mynade så småningom ut i det första stora kriget.
Detta krig utspelade sig mestadels ovan mark och man använde Gerilla taktik.
Eftersom att Alverna stred på hemmaplan var det kanske inte så konstigt att dom van.
Det var nu som en magiker från klan Drezin kastade den största och mäktigaste förbannelse som någonsin gjorts på Mundanas jord.Alverna var nu förbannade till evigt liv.
Värt att säga är att han offrade sitt eget liv för att förbannelsen skulle få som störst kraft.Vissa säger att han tog sin gud Vontar till hjälp.
Om detta är sant vet nog ingen förutom högt uppsatta dvärgar från klan Drezin.
Sedan dess har Alver och dvärgar varit fiender.

Det andra kriget.

Det andra kriget började cirka 6000.före Daak.
Orsaken var att alverna upptäckt konsekvenserna av den förbannelse som dvärgarna hadde kastat på dom.
Vissa alver var imot detta krig och vandrade öster till Colonan.
dessa kom sedan att bilda stammen Leara'm som betyder ca "De hedersamma".
Både alvisk och dvärgisk historia är överens om att alverna förlorade kriget.
En stor del av alverna fångades och tvingades arbeta Roghans gruvor.En av dessa alver var kvinnan Noloin
Hon byggde en båge av ben och senor.
En dag vart hon piskad av en klan Roghan dvärg.
Hon ströp Dvärgen med hans egen piska och med den och sin primitiva båge manade hon fångarna till uppror.
Dom startatade ett fånguppror och flydde sedan.
Dessa flydde in i dom mörkaste av skogar och bildade stammen Hene'a.

Det tredje stora kriget.

Det tredje stora kriget var också ett försök till hämnd för förbannelsen.
Det var nu motsättningarna mellan stammarna Thism och Leara'm började växa för att Leara'm vägrade ställa upp i kriget.
Utan leara'm så vann varken Dvärgar eller alver.

Det fjärde stora kriget.

Det fjärde stora kriget startade av något som t.ex en förolämning vid fel plats.
Tiden var ca 1000 före daak och var det blodigaste som någonsin utkämpats.
Klan Ghor och Roghan brände ner stora delar av Sunari.
Alverna svarade med att framanna jordbävningar som förstörde flera dvärgafästen.
Efter 64 år av blodiga och menningslösa konflikter slutade kriget.
Hur många som dog vet man inte men det rör sig om tiotusentals liv på båda sidorna.
Varken Dvärgar eller Alver vann något på detta heller.

Och nu har vi det sista kriget.

Detta krig startade ca 69 efter Daak, genom en krigslist av tirakerna.
Tirakerna lyckades övertyga Alverna att dvärgarna planerade ett till krig mot dom.
Alverna attackerade Dvärgarna och det femte kriget var fött.
Det var den alviske hjälten Carwelan Estani vhic Tanyi'ena som avslöjade Tirakernas list och riskerade sitt liv när han gick in på fiende territorium när han skulle berätta detta för Dvärgarna.
För en kort stund enades Alver och Dvärgar och bekämpade Tirakerna.
Men ärren från många års krig gjorde så att dena förening inte höll sig länge.

Och till slut så...

Det var hyfsat iallafall va?
Nu lever Alver och Dvärgar i fred.
Men dom är fortfarande misstänksamma mot varandra.
Hoppas mitt inlägg har hjälpt.

Till Krille om han orkar läsa detta.-Har jag glömt någe?

Fahnen

Swordsman
Re: Varför...[Spåjler]

Det var nu som en magiker från klan Drezin kastade den största och mäktigaste förbannelse som någonsin gjorts på Mundanas jord.Alverna var nu förbannade till evigt liv. Värt att säga är att han offrade sitt eget liv för att förbannelsen skulle få som störst kraft.Vissa säger att han tog sin gud Vontar till hjälp.

En magiker??? De var väl flera?

Hursom helst kastades föebannelsen får dvärgafästet Khian-Renk-Drezin

I nån bok står det att de drog ner en eterseglare till jorden och att kaptenen gjorde kamikaze på dvärgafästet, nån annanstans står det att backsuget från den magiska urladdningen gjorde så fästet braka samman. Just nu bor en grinig drake där.

Och dvärgen/dvärgarna som förbannade Alvsläktet sa: Må alvsläktet leva i spännande tider....

Lycan

Hero
Angående objektivitet.

Tänkte bara inflika en kommentar angående Alvers och Dvärgars påstådda objektivitet. Läser du de båda böckerna noggrant (gärna Tiraker också) och jämför innehållet kommer du antagligen att lägga märke till små intressanta nyansskillnader. Typexemplet är klan Samars öde, jämför informationen i Dvärgar med den i Tiraker.

Nej, lite skär sig allt sanningen, frågan är bara vem som har rätt.

- Lycan