"Det som står i spelböckerna kan ses som sanning, just som du säger, men det intressanta är egentligen vad som utelämnas!"
Självklart, men man måste ta det man vet i beaktning när man funderar på vad som hände runt omkring, d.v.s. det som utelämnades. Av tidigare nämnda anledningar så tror jag alltså inte att så värst mycket annat av vikt hände eftersom dessa ytterligare händelser i sådana fall hade varit bättre grunder för propaganda mot fienden eller åtminstone så hade de inte uteslutits eftersom de hade kunnat vara utmärkta bidrag till propagandan. Varför skulle de uteslutas? Båda raserna har ju utomordentliga medel att förvara historia och kunskap med.
"Om det står att alvernas och dvärgarnas stridigheter orsakats av ett litet missförstånd, så tänker jag direkt att det ju är en ganska dålig förklaring (nu är iofs böckerna inne på att förklaringen inte är så enkel heller, läs igen!), och tänker på hur det istället eller egentligen skulle kunnat gått/gick till."
Jag tycker inte det är en dålig förklaring, utan ett bra exempel på en förödande kulturkrock, något som jag tycker borde vara både ganska vanliga och effektfulla i Mundana med tanke på alla ytterst olika raser och kulturer som finns.
"Om man som spelbokskonstruktör skulle redogöra för allt, skulle man ju döda inspirationen hos varje spelledare, istället måste man försöka ge inspiration till spelledaren. Ett av sätten är att antyda saker, men inte utveckla dem."
Jo, men genom att man ger vissa fakta utesluter man en hel del andra möjligheter, som i det här fallet och alla andra också för den delen.